شیشه خودرو یکی از قطعات مهم و حساس در صنعت خودروسازی می باشد که اهمیت به کیفیت آن باعث بالا رفتن ضریب ایمنی خودرو می شود . شیشه اتومبیل تفاوت زیادی با شیشه های معمولی دارد و با فن آوری های خاص تولید می شود تا هنگام بروز حوادث جاده ای و در شرایط بد آب و هوایی بتوانند مقاومت بالایی داشته باشند تا آسیبی به سرنشینان خودرو نرسد.
بطور کلی دو نوع شیشه در اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد : شیشه لمینت یا طلقی و شیشه سکوریت. شیشه جلو بعنوان مهمترین شیشه در خودرو از جنس لمینت ساخته می شود.
شیشه اتوموبیل ، به عنوان یک عایق بین کابین داخل خودرو و فضای اطراف خودرو بکار می رود و سرنشینان را در برابر سرما و گرما ، باد و باران ، طوفان ، تگرگ و برف محافظت می کند و همچنین عایق صوتی و عایق در برابر اشعه مضر نور خورشید نیز می باشد.
تاریخچه شیشه اتوموبیل
در ابتدای راه خودروسازی ، خودروها دارای شیشه جلو به شکل امروز نبود و سرنشینان برای محافظت چشم خود از عینک محافظ استفاده می کردند لذا اکثرا برای استفاده در هوای مساعد قابل استفاده بودند.
برای اولین بار در سال 1905 شیشه جلو اتومبیل اختراع شد که برای محافظت سرنشینان خودرو بسیار کاربردی بود . البته شیشه های مورد استفاده معمولی بودند که مقاومت بالایی در برابر ضربه نداشته و بعد از شکسته شدن ، باعث آسیب جدی به سرنشینان می شدند. بعد از آن ، از شیشه سکوریت استفاده شد که مقاومت بسیار بالاتری در برابر ضربه دارند ولی این نوع شیشه نیز برای جلو خودرو مناسب نبود. بعد از مدتها بالاخره متخصصین به نوع دیگری از شیشه چند لایه رسیدند که شیشه لمینت نامگذاری شد که تا به امروز نیز از این نوع شیشه برای جلو خودرو استفاده می شود.
انواع شیشه اتومبیل :
شیشه لمینت ، نوعی از شیشه چند لایه محسوب می شود که دو یا چند لایه شیشه معمولی به همراه یک یا چند لایه پلیمری، پی وی بی ، طی یک فرآیند فشار و دما به هم کاملا فشرده شده و تشکیل شیشه لمینت را می دهند. شیشه جلو همیشه از جنس لمینت بوده و دارای سه لایه است یعنی دو لایه شیشه به همراه یک لایه پلیمری در وسط. البته طلق وسط با ضخامت های مختلف استفاده می شود.
مواد اولیه تا حالت ذوب گرم شده و روی حمام قلع مذاب خورانده می شود و طی چند فرآیند شیشه ها به وجود می آیند و به شکل های مورد نظر بریده می شوند. در ادامه مراحل لمینت کردن روی شیشه انجام می شود. در این فرآیند، دو و یا چند ورق شیشه با یک لایه داخلی از پلی وینیل بوتیرال PVB به هم پیوند می خورند. در ادامه این لایه ها در کوره های مخصوصی تحت فشار و حرارت قرار می گیرند و یک واحد مستحکم و مقاوم در برابر پارگی تشکیل می دهند. لایه بین پلاستیکی بی رنگ است و به عنوان فیلتر ماورا بنفش عمل می کند. . در ادامه شیشه جلو آماده مونتاژ با قالب های پلاستیکی است تا بتوان آن را روی ماشین نصب کرد.
شیشههای لمینت میزان ضریب ایمنی بالایی دارد و در اثر وارد شدن نیروی خارجی یا فشار ، به دلیل وجود یکپارچگی میان اجزای شیشه لمینت ، از فرو ریختن و تکه تکه شدن شیشه خودرو جلوگیری می شود.
در برخی خودروهای لوکس مانند : جنسیس سدان یا ولوو xc90 از این نوع شیشه برای شیشه های جانبی استفاده می شود چون ضریب ایمنی بالایی دارند.
با پیشرفت صنعت خودروسازی ، شیشه جلو اتومبیل از لحاظ سطح امکانات نیز متنوع شدند. شیشه های دورمشکی ، بالارنگی و یا تمام رنگ تولید و عرضه شده اند. سنسور باران ، دوربین رادار و هیتر ، هدآپ HUD و خط آنتن از جمله امکاناتی هستند که روی شیشه جلو نصب می شوند. مثلا خودرویی مثل ولوو xc90 ، دارای سنسور باران ، دوربین رادار ، هدآپ و هیتر می باشد ولی خودرویی مثل سوزوکی ویتارا دارای آپشن خاصی نیست و فقط پایه آینه روی آن قرار دارد و یا مثلا شیشه جلو هیوندای i30 دارای سنسورباران و هیتر است.
برخی خصوصیات شیشه لمینت
در قسمت عقب و جانبی اکثر اتومبیل معمولا از شیشه های سکوریت یا نشکن استفاده می شود، زیرا در هنگام ضربه و شکست شیشه، با توجه به الگوی شکست ، آسیب جدی برای افراد داخل کابین وارد نمی شود .
در حالت کلی شیشه سکوریت در حرارت 600 تا 800 درجه سانتیگراد بعد از شکلدهی و برشکاری، حرارت دیده و به سرعت طی فرایندی سرد میشود. این کار منجر به افزایش استحکام و مقاومت تا پنج الی ده برابر، در مقابل ضربه شدید می شود. علاوه بر این شوک وارد شده در اثر سرد شدن سریع باعث میشود تا در هنگام ضربه شدید ، شیشه به قطعات کوچک بدون لبه تیز و برنده تبدیل شود که همین کار باعث کاهش میزان آسیبدیدگی به سرنشینان میشود.
نقطه های مشکی روی شیشه ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟
نوار سیاه رنگ دور شیشه اتومبیل فریت frit نام دارد .که از چسب نگه دارنده شیشه خودرو در مقابل اشعه خورشید محافظت می کند. جنس این نوار مشکی رنگ از رنگ سرامیکی است. این نوار علاوه بر اینکه جلوه جذابی به پنجره می دهند، از آسیب دیدن چسب نیز جلوگیری می کنند. از طرفی چسب های مورد استفاده مشکی رنگ هستند بنابراین اگر این نوار مشکی رنگ نبود، نمای چسب از پشت شیشه ، به ظاهر ماشین صدمه می زد.
چون این نوار دور شیشه مشکی رنگ هستند، سریع داغ می شود، که باعث شکست شیشه ماشین می شود. بنابراین نقطه های اضافه شده اند تا ، کم کم دمای دور شیشه منتقل شود یعنی حرارت خورشید روی یک قسمت متمرکز نشود و بطور مساوی پخش بشود .
ترمیم سنگ خوردگی شیشه اتومبیل چیست
ترمیم شیشه خودرو به معنای ترمیم سنگ خوردگی و ترک آن است که مقاومت شیشه را بالا ببرد و از پیشرفت آن جلوگیری کند. شیشه لمینت قابلیت ترمیم را دارد. البته همه ی سنگ خوردگی ها و ترک ها قابل ترمیم نیستند و باید کارشناسی شوند.
ترمیم شیشه با تزریق مواد رزین مخصوص ، با دستگاه انجام می شود و استفاده از اشعه یو وی برای خشک کردن این مواد است . این کار نیاز به تجربه و استفاده از وسایل مخصوص و حرفه ای دارد . توجه داشته باشید که اگر ترمیم به درستی انجام نشود ، امکان ترمیم مجدد وجود ندارد.
کلام آخر
خدمات شیشه اتومبیل پرشین یکی از مراکز معتبر در زمینه فروش و تعمیر شیشه خودرو به صورت سیار و حضوری است. تمامی خدمات شیشه از جمله ترمیم و دودی کردن آن را از کارشناسان این مجموعه در شیشه اتومبیل پرشین با یک تماس، دریافت کنید.