کد خبر: ۲۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
تحلیلگران هفته‌ای که گذشت را هفته ناامیدکننده‌ای برای بازار سرمایه دانستند، هفته‌ای که در آخرین روز از آن شاخص کل برای دقایقی حتی کانال دومیلیون واحد را نیز از دست داد.

پیش‌بینی بورس- مخاطب 24- درحالی‌که انتظار می‌رفت هفته اول آبان ماه وضعیت بازار بورس با انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ماهه شرکت‌های بورسی بهبود یابد، اما نماگر اصلی بورس ۱.۶ درصد دیگر منفی شد و شرایط رکودی باز هم در بازار ماندگار بود. برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه اراده‌ای از سمت سیاستگذار برای بهبود وضعیت بازار سهام وجود ندارد، شرایط بنیادی نمی‌تواند تغییری در روند بازار ایجاد و مثبت قابل توجهی را در تابلوی معاملات رقم بزند.

تقویت بی‌اعتمادی سهامداران به تالار شیشه‌ای توسط سیاستگذار باعث شده تا رسیدن P/E گذشته‌نگر بازار به سطوح تاریخی و قیمت‌ها به سطوح ارزنده نتواند گرهی از کار بازار سرمایه باز کند. تحلیلگران هفته‌ای که گذشت را هفته ناامیدکننده‌ای برای بازار سرمایه دانستند، هفته‌ای که در آخرین روز از آن شاخص کل برای دقایقی حتی کانال دومیلیون واحد را نیز از دست داد.

به نظر می‌رسد با بی‌اثری گزارش‌های عملکرد به‌عنوان یکی از محرک‌های مورد انتظار برای تغییر وضعیت بازار گره خروج بورس از رکود کورتر از همیشه شده باشد.

اراده‌ای برای نجات بورس نیست

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص با اشاره به اینکه وضعیت بازار سرمایه در شرایط کنونی تحلیل‌پذیر نیست، گفت: تحلیلگران بازار برای بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها ساعت‌ها زمان می‌گذارند تا ببینند کدام شرکت گزارش عملکرد ۶ماهه مناسبی منتشر کرده است؛ اما با وجود انتشار گزارش‌های ۶ماهه حتی در صنایعی که وضعیت مطلوب بود هم شاهد اتفاق خاصی نبودیم. نهایتا از ریزش‌های شدیدتر در این سهم‌ها جلوگیری شد؛ اما تقریبا ۸۰درصد بازار طی هفته‌ای که گذشت، منفی بود.
او  افزود: اکثر سهم‌های شاخص‌ساز دولتی‌اند؛ بنابراین اگر اراده بر این باشد که شاخص رشد کند، این اتفاق می‌افتد.  روز گذشته شاهد بودیم که شاخص کل مجددا به کف دومیلیون واحد واکنش نشان داد؛ اما با این همه ریزش این واکنش خیلی غیرطبیعی نبود.

از طرفی نرخ سودی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند نیز برای بازار‌هایی مانند بورس دافعه ایجاد کرده است. در حال حاضر صندوق‌های درآمد ثابت حدود ۲۸درصد سود بدون ریسک پرداخت می‌کنند و این موضوع سرمایه‌های ترسان را به سمت بازار‌های غیرمولدی نظیر بانک جذب می‌کند.

رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت بازار در هفته‌ای که گذشت، ناشی از گزارش‌های نامطلوب گروه خودرو بود، گفت: گزارش زیا‌ن‌دهی خودرویی‌ها غیرطبیعی نبود؛ چون اصلا انتظار نمی‌رفت این صنعت سودساز باشد و همه می‌دانستند که این اتفاق می‌افتد. بازار وقتی شرایط خوبی ندارد صرفا به دنبال بهانه است.

سال۹۹ وضعیت برعکس بود و بازار اصلا به اخبار منفی که مخابره می‌شد، واکنشی نشان نمی‌داد؛ اما در حال حاضر فقط به دنبال بهانه‌ای است تا علت ریزش‌ها را به آن گره بزند. این بهانه یک روز گزارش نامطلوب خودرویی‌هاست، روز دیگر درگیری بین اسرائیل و حماس و...، اما پولی در بازار نیست و ارزش معاملات در سطوح حداقلی است و در چنین شرایطی هر خبری می‌تواند بازار را ریزشی کند.

این تحلیلگر بورسی معتقد است اراده‌ای برای بهبود وضعیت بازار وجود ندارد. او گفت: می‌گویند بازار سرمایه از نظر بنیادی ارزنده است. زمانی که سهام بانک ملت ۱۰۰تومان بود، برای آن اوراق تبعی فروختند و تضمین کردند که در یک‌سال ۲۰درصد سود بدهد. بانک ملت ۱۰۰تومانی شد ۲۰۰تومان و در این میان کسی هم به دنبال آن اوراق نرفت.

بازار نیازمند حمایت‌های این‌چنینی است. اگر باور سازمان بورس بر این است که بازار ارزنده است باید با حقوقی‌ها جلسه بگذارد یا اوراق تبعی بفروشد. کار خوبی هم سال گذشته برای سبد‌های سهامی زیر ۱۰۰میلیون تومان انجام شد که همین هفته هم سررسید آن بود. بازار نیازمند حمایت‌های این‌چنینی است. باید سودآوری سهام را تضمین کنند تا اعتماد برگردد.

بازار سرمایه قفل است

محمد خبری‌زاد، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز هفته‌ای را که گذشت، هفته خیلی عجیبی برای بازار سرمایه دانست و گفت: به‌رغم انتشار گزارش‌ها و انتظار اینکه گزارش‌های میان‌دوره‌ای می‌تواند وضعیت بازار را بهبود ببخشد، این‌طور نشد. طی همان چند گزارش اول واکنش بازار طوری بود که امید‌ها برای تاثیرگذاری گزارش‌ها از بین رفت و همین‌طور هم شد.

او افزود: اثر گزارش‌های شرکت‌ها به‌رغم جذاب بودن آنها، رسیدن قیمت‌ها به سطوح جذاب، رسیدن P/E گذشته‌نگر به ۶واحد که کف تاریخی است، ناچیز بود و وضعیت همچنان رکودی است. این نشان می‌دهد همچنان پول در بازار نیست و حداقل گزارش‌ها نتوانستند محرک مناسبی برای بازار باشند. چشم بازار به اتفاقات دیگری است و نیازمند محرکات قوی‌تری برای حرکت است.

او ادامه داد: البته در همین هفته در بازار‌های موازی هم خبری نبود. نرخ بهره ۲۷ تا ۲۹درصدی در بانک‌های مختلف تمام بازار‌ها را قفل کرده و پول‌ها را به سمت سپرده‌های بانکی سوق داده و این امر فعلا تغییری در سیاست‌ها ایجاد نکرده است و به نظر می‌رسد روند ادامه‌دار باشد.

باید تاکید کرد که بازار در نقاط ارزنده‌ای است؛ اما روند بازار نشان می‌دهد حتی این سطوح قیمتی برای سرمایه‌گذار جذاب نیست. قفل بودن، منفی بودن و بی‌توجهی به محرکات تنها تحلیلی است که می‌توان از وضعیت این روز‌های بازار انجام داد.

تداوم فشار عرضه

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه در هفته‌ای که در بازار سرمایه گذشت، به‌رغم انتظارات بازار سرمایه با فشار عرضه همراه بود، گفت: همچنان ریسک‌های غیر اقتصادی که عموما ریسک‌های ناشی از درگیری در محدوده خاورمیانه است پابرجاست و تا این ترس وجود داشته باشد، منابع به راحتی جذب بازار سرمایه نخواهد شد.

او ادامه داد: از طرفی سیاست‌های بانک مرکزی بر این است که بتواند حجم نقدینگی را کنترل کند و سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته و به همین دلیل محدودیت‌های موجود در سرعت گردش پول و همچنین رکودی که در بازار‌های موازی وجود دارد و کنترل نرخ دلار با وجود فروش‌های وافر نفت در مدت اخیر منجر به این شده است که این عوامل به بازار سرمایه نیز تسری پیدا کند و این بازار هم رشدی نداشته باشد.

سماوی اظهار کرد: در آخرین روز معاملاتی این هفته شاهد از دست دادن حمایت ۲میلیون واحدی بودیم؛ اما ظاهرا صندوق‌های تثبیت و توسعه که حمایت آن‌ها هنوز به‌صورت رسمی شفاف‌سازی نشده است، از سهم‌های بزرگ بازار حمایت کردند و باعث شدند شاخص همچنان محدوده ۲میلیون واحدی را حفظ کند و نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز نیز به تبع این صندوق‌ها پررنگ شود.

این تحلیلگر گفت: در این میان می‌توان گفت گزارش‌های ۶ماهه نسبتا قابل قبول بودند و عملکرد شرکت‌ها بهبود یافته بود. به‌صورت کلی اکثر صنایع عملکرد مناسبی داشتند و به راحتی مشاهده می‌شود سهامی با نسبت P/E آینده‌نگر کمتر از ۵واحد نیز در بازار پیدا می‌شود؛ اما صرفا ارزندگی منجر به تقاضا نخواهد شد.

او افزود: چنانچه شاخص کل بتواند در هفته آینده حمایت خود را در محدوده ۲میلیون حفظ کند و اخبار جدیدی از درگیری‌های خاورمیانه مخابره نشود به نظر می‌رسد شاخص کل می‌تواند در هفته پیش رو کمی افزایشی باشد و سهامی که گزارش‌های جذابی داشتند، مورد اقبال بیشتری قرار بگیرند.

با توجه به گزارش‌های منتشرشده عموما حقوقی‌ها در سمت خرید بودند؛ چون دیدگاه میان و بلندمدت دارند به همین دلیل به سهامداران توصیه می‌شود برای فروش سهام شرکت‌های ارزنده به‌دلیل رکود‌های موقت عجله نکنند.

 
منبع: دنیای اقتصاد
 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.