کد خبر: ۲۹۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، از تصویب تا ابلاغ؛

خودروهای کارکرده‌ چه زمانی وارد می‌شوند؟

وزارت صمت آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده را اوایل شهریور تدوین و برای بررسی و تصویب به هیات دولت فرستاد، اما با گذشت دو ماه از آن تاریخ این آیین‌نامه هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است.
خودروهای کارکرده‌ چه زمانی وارد می‌شوند؟

مخاطب 24- بعد از حذف قید «خودروهای سواری» از لایحه واردات خودروهای دست دوم مصوبه مجلس شورای اسلامی در فروردین امسال و پس از رایزنی‌های بسیار، نمایندگان مجلس سرانجام ۲۸ خرداد امسال با ماده واحده لایحه دو فوریتی واردات خودروی سواری کارکرده با عمر حداکثر پنج سال موافقت کردند و این لایحه که با هدف تسهیل واردات، نسبت به آیین‌نامه واردات خودروهای صفر تغییراتی کرده بود برای تدوین و نهایی‌سازی به وزارت صمت رفت.

وزارت صمت این آیین‌نامه را در زمانی کمتر از مهلت قانونی تعیین شده، تدوین و برای بررسی و تصویب به هیات دولت فرستاد اما با گذشت دو ماه از آن تاریخ این آیین‌نامه هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است.

اصل ماجرای این تاخیر و تاثیر آن بر بازار چیست؟
تاخیر در تصویب و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کار کرده در حالی است که طی این مدت، بازار خودرو در واکنش به فاکتورهای تاثیرگذار دیگر به‌ویژه نرخ دلار، نوساناتی داشت و در حتی در هفته‌های گذشته روند کاهش قیمت در این بازار معکوس شد.

در هفته‌های گذشته تحولات خاورمیانه با صعودی کردن نرخ دلار در بازار ایران، قیمت خودرو را نیز بالا کشید و همزمان، انتشار اخبار احتکار خودرو، احتمال افزایش قیمت تولیدات خودروسازان داخلی از سوی شورای رقابت و همچنین زمزمه‌های حذف چندین ‌باره شورای رقابت از روند قیمتگذاری خودرو، دست به دست هم داد تا نوسان قیمت در بازار خودرو تشدید شود. این در شرایطی بود که تازه چند روز بود خبر  تحویل خودروهای صفر وارداتی در سامانه یکپارچه، یخ بازار خودرو را آب کرده بود و خریدار و فروشنده جرات نشستن پای میز معامله را پیدا کرده بودند.

عرضه ناکافی، همواره یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش شدید قیمت خودرو در بازار معرفی شده که فضای بازار را به سمت دلال‌بازی برده و شکاف قیمت کارخانه و بازار را عمیق‌تر کرده است. در چنین شرایطی، افزایش عرضه تنها راه پایین کشیدن فتیله قیمت‌ها و خروج بازار از رکود ارزیابی می‌شود؛ چه با تسریع در روند واردات و چه افزایش تولید داخلی. اما آنچه امروز در حوزه عرضه خودرو مشاهده می‌شود این است که از یک سو قیمت کارخانه برخی محصولات داخلی بدون دلیل بالا رفته، از سوی دیگر عرضه وارداتی‌های صفر در سامانه به کندی انجام می‌شود و از سوی دیگر واردات خودروهای سواری دست دوم هنوز بلاتکلیف است و به نقطه صفر هم نرسیده است؛ خودروهایی که با توجه به تسهیلات قانونی صورت گرفته در آیین‌نامه واردات، می‌توانند نقش بسیار مهمی در کاهش قیمت خودرو در بازار داشته باشند.

 البته بر اساس اعلام وزیر صمت این آیین‌نامه به تازگی در هیات دولت به تصویب رسیده اما با توجه به این‌که هنوز ابلاغ نشده، دسترسی به جزئیات بیشتری درباره آن امکان‌پذیر نیست. عباس علی‌آبادی دیروز در جمع خبرنگاران در این زمینه گفت: خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود.

او درباره طولانی شدن پروسه ابلاغ آیین‌نامه خودروهای خارجی دست دوم گفت: خودروهای دست دوم پدیده معمولی نیستند، ممکن است قدیمی باشند و باید استانداردها را پاس بکنند تا مقرراتی بر آنها حاکم شود.

بنابراین بحث و صحبت درباره این خودروها در نشست‌های تخصصی طبیعی و بدیهی است. یکی از نقاط افتراق قانونی واردات خودروهای صفر و کارکرده این است که بر خلاف خودروهای صفر که باید توصط شرکت‌های وارد کننده یا خودروساز وارد شوند، دست دوم‌ها می‌توانند واردکننده حقیقی نیز داشته باشند.

وزیر صمت این موضوع را باعث نگرانی دانست و در این زمینه گفت: از آنجایی که به مردم این امکان را می‌دهیم که شخصاً برای وادارات این خودروها اقدام کنند باید نگران ارز هم باشیم تا جامعه از نوسان نرخ آسیب نبیند. به همین دلیل مباحث طولانی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها انجام شد و دولت مصوب کرد یک کمیته ناظر به این مساله نظارت کند تا توده مردم از این موضوع زیان نبینند.

آیین‌نامه واردات خودرو صفر ۱۰ ماه بعد از ابلاغ به تازگی به مرحله تحویل خودرو رسیده است. باید منتظر ماند و دید آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها چه زمان اجرایی خواهد شد.

 

 
منبع: روزنامه همشهری
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاست‌پلاس» تعیین می‌شود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد
ترامپ پس از مذاکره با پوتین در آلاسکا اعلام کرد آتش‌بس راه‌حل نیست و تنها توافق صلح مستقیم می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد.
جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد
سخنگوی جبهه اصلاحات با انتقاد از تندرو‌ها گفت: حمید رسایی باید درباره دلایل ردصلاحیت در ادوار گذشته توضیح دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد.
برگزیده
تاکید مدیرعامل شستا بر ارتباط بارز با استارت آپ‌ها و پارک‌های فناوری تاکید مدیرعامل شستا بر ارتباط بارز با استارت آپ‌ها و پارک‌های فناوری
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در دیدار با مدیران گروه صنعتی بارز ضمن اشاره به اهمیت دو موضوع بین‌المللی سازی و نوآوری بر ایجاد ارتباط بین گروه صنعتی بارز با استارت آپ‌ها، دانشکده‌های تخصصی و پارک‌های فناوری تاکید کرد.
روند بازگشت دلار روند بازگشت دلار
قیمت دلار که روز گذشته خود را به کانال ۹۵ هزار تومانی نزدیک کرده بود، در معاملات نقدی امروز دوباره به کانال ۹۲ هزار تومانی سقوط کرد و روی رقم ۹۲ هزار و ۴۰۰ تومان بسته شد. تا این لحظه، قیمت دلار در معاملات فردایی هم رونق چندانی ندارد و ۲۰۰ تومان بالاتر قرار گرفته است.
ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد
با اینکه خودروسازان به‌تازگی موفق شدند مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را بگیرند، اما به نظر می‌رسد این افزایش نه‌تنها رضایت آنها را جلب نکرده، بلکه حالا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور پای شکایت به میان آورده است.
صفحه خبر بالای تصاویر