کد خبر: ۲۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
قیمت دلار هفته سوم مهر را با پرش به کریدور ۵۰ هزار تومانی آغاز کرد و در این منطقه ماندگار شد. در روز‌های اخیر سیگنال‌های بین‌المللی ورای پیش‌بینی بازار‌ها عمل کرد و شارپی قیمت‌ها را بالا برد، اما تلاش سیاست‌گذار برای باز پس‌گیری محدوده‌های قیمتی قبلی چندان بی‌تاثیر نبود.

مخاطب 24- قیمت دلار هفته سوم مهر را با پرش به کریدور ۵۰ هزار تومانی آغاز کرد و در این منطقه ماندگار شد. در روزهای اخیر سیگنال‌های بین‌المللی ورای پیش‌بینی بازارها عمل کرد و شارپی‌ قیمت‌ها را بالا برد، اما تلاش سیاست‌گذار برای باز پس‌گیری محدوده‌های قیمتی قبلی چندان بی‌تاثیر نبود.

 قیمت دلار دیروز و در آخرین معامله هفته اخیر با کاهش ۳۰۰ تومانی با رقم ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان به کار خود پایان داد. این اسکناس نیمه ابتدایی هفته سوم مهر را با روند شارپی و رشد‌های بیش از هزار تومانی سپری کرد و تا میانه کانال ۵۳ هزار تومانی نیز پیش رفت.

 درگیری اسرائیل و حماس و گسترش این رخداد در منطقه خاورمیانه باعث شد درهفته جاری،‌ بازارهای مالی با رشد بازدهی به کار خود پایان دهند. هر چند سه روز پایانی این هفته قیمت دلار کاهش داشت اما به منطقه مورد دلخواه سیاست‌گذار یعنی کانال ۴۹ هزار تومانی برنگشت.

از نگاه فعالان اقتصادی، علاوه بر عوامل و سیگنال‌های مثبت سیاسی درباره عدم دخالت ایران در جنگ اخیر، در دو روز گذشته قیمت درهم لیدر کاهش قیمت دلار بوده است. به عقبده این دسته از معامله‌گران، بازارساز با عرضه درهم قیمت دلار را پایین کشید و کنترل کرد. در روز چهارشنبه، اول درهم کاهش پیدا یافت و با کاهش حباب درهم قیمت دلار عقب‌نشینی کرد.

کارشناسان اقتصادی علاوه بر تاکید بر ماهیت اخبار مربوط به جنگ اخیر در خارج شدن بازارها از شرایط باثبات، اما دلیل اصلی رشد شارپی قیمت دلار را، نگرانی از متهم کردن ایران در ایجاد تنش میان حماس و اسرائیل می دانستند. به نظر می‌رسد این دیدگاه در جامعه جهانی با تاکید رهبری نسبت به عدم دخالت در این مسئله کمی تعدیل شد.

در عین حال، مقامات آمریکایی تا کنون چند بار تاکید کرده‌اند که شواهدی مبنی بر دست داشتن ایران در درگیری در سرزمین‌های اشغالی، پیدا نکرده‌اند. اما در مقابل، برخی نمایندگان مجلس سنا خواستار توقف دسترسی کشور به منابع آزاد شده در قطر شده‌اند. در همین رابطه، برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابعی مدعی شدند، آمریکا با قطر به توافق رسیده‌ است تا دسترسی جمهوری اسلامی به شش میلیارد دلار پول آزادشده در توافق تبادل زندانیان، متوقف شود.

سخنگوی مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل در پیامی در واکنش به خبر رسانه‌های امریکایی درباره توقف دسترسی ایران به پول‌های بلوکه شده در قطر منتشر کرد، نوشت: «دولت ایالات متحده آمریکا می‌داند که نمی‌تواند از توافق تخطی کند. این پول به حق متعلق به مردم ایران است که برای دولت جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است تا دریافت همه نیازهای ضروری برای ایرانیان را تسهیل کند.»

در این میان، بازارساز هم در هفته‌ای که رو به پایان است، تلاش کرد که با تزریق سنگین ارز به بازار، قیمت دلار را کنترل و کاهشی کند که در این مورد تا حدودی نیز موفق بود. با وجود این، معامله‌گران صبور بازار، همچنان در انتظار اخبار سیاسی هفته آینده هستند. کامبیز افسری، فعال بازار ارز نیز با اشاره با روند صعودی قیمت دلار گفت: «با وجود افزایش قیمت دلار اما روند عرضه و تقاضا در بازار در تعادل قرار داشت. این در حالی است که رصد اخبار توسط معامله‌گران ضربان‌های خرید و فروش در بازار ارز را مشخص کرد.»

منابع مالی به ایران سرازیر شد!

این در شرایطی است که بانک مرکزی نیز به طور پیوسته سعی در تزریق اخبار مربوط به آزادسازی منابع ایران از سایر کشورها و در اختیار گرفتن این پول‌ها داشت.

در همین راستا روز گذشته و پس از پایان کار بازارها، بانک مرکزی از در اختیار قرار گرفتن بیش از ۱۰ میلیارد دلار در عراق و مذاکرات در خصوص تامین منابع از طریق فاینانس با چین خبر داد. در روزهای گذشته نیز وزیر امور خارجه در نشست رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه از در اختیار گرفتن ۳۹۰ میلیون پوند مطالبه ایران از دولت انگلیس در مسیر رسمی بانکی از طریق سوئیفت خبر داد.

با این وجود برخی رسانه‌ها به صحبت‌های جانت یلن در روز چهارشنبه ۱۹ مهر در حاشیه نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در مراکش اشاره کردند که به خبرنگاران گفت: « تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، به‌دلیل حمله حماس به اسرائیل منتفی نیست. اگرچه هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده، اما همه گزینه‌‌ها برای تحریم ایران روی میز است.»

دلار چه کسانی را نقره داغ کرد؟

در حالی که برخی کارشناسان اقتصادی در روزهای افزایشی‌ دلار در ابتدای هفته معتقدند بودند که روند قیمت‌ها بعد از مدتی به دلیل فروکش‌ کردن بُعد روانی جنگ درگرفته، فروکش خواهد کرد و این پیش‌بینی نیز درست از آب درآمد؛ اما به نظر می‌رسد معامله در بازار ارز به راه رفتن بر لبه تیغ تیزی مانند شده که معامله‌گران حرفه‌ای بازار را از هر اقدامی منصرف کرده است. آنها ترجیح می‌دهند در بازار پرتلاطم روزهای اخیر همچون خریداران عجول روزهای اخیرنقره داغ نشوند.

با این وجود بسیاری از فعالان بازار ارز احتمال بازگشت این اسکناس به کریدور ۴۰ هزار تومانی را کم می‌دانند. آنها معتقدند در صورتی که اخبار مساعد در حوزه رفع تحریم‌ها و مذاکرات برجام روانه بازارها شود دلار به قیمت ۴۹ هزار تومانی قبلی برخواهد گشت. این عده احتمال وقوع این رخداد را نیز بسیار کم می‌دانند.

تحلیلگران بازارهای مالی محدوده ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومانی را خط مقاومت جدید قیمت دلار می‌دانند و قیمت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومانی را خط حمایتی این اسکناس توصیف می کنند.

 

منبع: تجارت نیوز
 
 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.