مخاطب 24- طی یک هفته اخیر مسئولان سازمان ملی استاندارد ایرن، تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت، بر احتکار خودرو توسط ایران خودرو صحه گذاشتند و تأکید کردند که بیش از ۴ هزار دستگاه هایما، پژو پارس و ... بدون نقص قطعه و پلاک، در پارکینگ ایران خودرو وجود داشته است که به رغم تأییدیه های سازمان ملی استاندارد، به دست متقاضیان نرسیده بود.
گروه خودروسازی سایپا هم چنین اقدامی انجام داده است، فقط در یک فقره (پارکینگ اتحاد) ۲ هزار دستگاه خودرو در حال خاک خوردن بود که این خودروها هم تأییدیه استاندارد داشت و هم اینکه هیچ نقص قطعهای نداشت. ممانعت از عرضه خودرو توسط ایرانخودرو و سایپا باعث شد که طی یک هفته گذشته قیمت انواع خودروها در بازار گران شود؛ خوشبختانه با ورود بهموقع دستگاههای نظارتی، خودروسازان مجبور شدند نسبت به عرضه خودروهای احتکارشده اقدام کنند
موضوع مهم دیگری که منابع آگاه به روزنامه ایران اعلام کردند، کاهش تولید خودرو توسط خودروسازان است. از آنجا که احتکار خودرو نتوانست (با هدف تحت فشار قرار دادن شورای رقابت برای موافقت با افزایش قیمت) خودروسازان را به افزایش قیمت برساند، خودروسازان به سمت کاهش تولید رفتند تا به این وسیله با کاهش عرضه خودرو، بازار دچار به هم ریختگی شود و در نهایت خودروسازان از آب گلآلود ماهی بگیرند.
بر این اساس باید گفت، احتکار هماهنگ خودروسازان در حالی اتفاق که شورای رقابت با درخواست افزایش قیمت محصولات خودروسازان و مونتاژکاران مخالفت کرده است.
روزنامه ایران، طی دو هفته گذشته در مورد احتکار خودرو توسط سایپا، گزارشهای متعددی نوشت. در آن گزارشها و به استناد کدال مشخص شد که سایپا، بخشی از محصولات تولید شده را به مردم تحویل نداده است. تصاویر ماهوارهای هم نشان داد که در پارکینگهای کفش ملی و اتکا، سایپا محصولات خود را احتکار کرده است. وقتی این موضوع مشخص شد، سایپا اعلام کرد که این خودروها منتظر تأیید استاندارد و شمارهگذاری است، اما سازمان استاندارد و راهور، ادعای سایپا را رد کردند.
بررسی میزان تولید و فروش ایران خودرو طی یکماهه شهریور سالجاری و سال مالی تا ۳۱ شهریورماه، نشان میدهد که محصولات تولیدی به متقاضیان و ثبت نام کنندگان عرضه نشده است.
زمانی که مدیران ایرانخودرو و سایپا منصوب شدند، تأکیدشان این بود که برای نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار و کاهش التهاب بازار، برنامه دارند و میخواهند در تولید رکورد بزنند. اما گویا این صحبتها در ماههای اول فعالیت است و بعد از آن مدیران خودروسازی فراموش میکنند که چه مسئولیتی دارند. مدیران خودروسازی به جای افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات خود به سمت ساختوساز، تسهیل شرایط برای حضور شرکتهای خصوصی در مجموعههای خودرو میروند.
بد نیست مدیرعامل سایپا و ایران خودرو یکبار دیگر پرونده کاری خود را بررسی کنند و همچنین به جای ارسال جوابیه و توجیه عملکرد، برای افزایش تولید خودرو برنامهریزی کنند و مانع از عرضه خودرو به مردم نشوند. بهخصوص اینکه سالجاری از سوی مقام معظم رهبری، سال مهار تورم و رشد تولید، نامگذاری شده است.
منبع: فرارو