کد خبر: ۲۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
جنجال در جلسه امروز مجلس؛
در جلسه امروز مجلس نمایندگان استان‌های شمالی نسبت به عنوان صادرات محصولات پر آب بر یعنی برنج اعتراض کرده و در سخنگاه تحصن کردند.

مخاطب 24- در نشست علنی امروز- یکشنبه ۱۶ مهر ماه- رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار داد و نمایندگان با بند (پ) این ماده موافقت کردند و بند(ت) برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در بند(پ) ماده ۳۸ آمده است:دولت (وزارت نیرو) مکلف است به منظور پایداری سرزمین و مدیریت یکپارچه تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور نسبت به ایجاد سازوکارهای اجرائی لازم تا پایان سال اول برنامه برای اجرای برنامه عمل حفاظت و مدیریت تالاب ها با اولویت اجرای برنامه های جامع مدیریت زیست بومی، تخصیص و تأمین نیاز آبی زیست محیطی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز این حقابه با تأکید بر وظایف و اختیارات وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان حفاظت محیط زیست و حتی المقدور با جلب مشارکت بهره برداران و جوامع محلی در دشت های پیرامون تالاب ها و دریاچه ها اقدام نماید.

بند(ت) ماده ۳۸ بدین شرح است:

به منظور تقویت و حفظ منابع آبی کشور، وزارت امور اقتصاد و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است: -۱ طی پنج سال برنامه، سالانه (%۰/۵)درصد از ارزش محصولات کشاورزی و غذایی پر آب بر صادراتی خلاف الگوی کشت را اخذ و هرسال (%۰/۵) درصد به این عوارض اضافه نماید تا در پایان سال پنجم میزان آن به ۳ درصد برسد و درآمد حاصل از عوارض فوق را به ردیف مربوط درآمدی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

۷۰ درصد درآمد حاصل از اجرای این جزء به منظور احیای قنوات، افزایش بهره وری آب و محصولات کشاورزی، اجرای پروژه های آبخیزداری و الگوی کشت در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و ۳۰ درصد مابقی به منظور نصب شمارشگر(کنتور)های هوشمند چاههای آب کشاورزی در اختیار وزارت نیرو قرار می گیرد. فهرست محصولات کشاورزی و غذایی مشمول این جزء، به صورت سالانه توسط وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای هرسال تهیه و ابلاغ می گردد.

۲- زمینه واردات محصولات کشاورزی آب بر در سال اول برنامه و اجرا آن ازابتدای سال دوم برنامه را فراهم نماید.

داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد این بند(ت) گفت: با توجه به مشکل کم آبی در کشور تشویق صادرات محصولات پرآب بر سیاست مناسبی نیست، البته در این حکم محدودیت چندانی اعمال نمی شود و عوارض کمی از صادرات محصولات پر آب بر دریافت می شود که آن هم برای تقویت زیر ساخت ها در بخش کشاورزی هزینه می شود و این به نفع بخش کشاورزی است.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: اگر در دوره ای با توجه به ظرفیت کشور در تولید برنج، شرایط صادرات را داشتیم می‌توانیم درآن سال این عوارض را معاف کنیم و اینگونه کار تسهیل می‌شود این امر منجر به اصلاح بخش کشاورزی کشور خواهد شد و حمایت از کشاورزان هم جزو سیاست های جدی دولت سیزدهم بوده است .

در روند بررسی این بند نمایندگان استان های شمالی نسبت به عنوان صادرات محصولات پر آب بر یعنی برنج اعتراض کرده و در سخنگاه تحصن کردند .در نهایت به دستور مجتبی ذوالنوری نائب رئیس مجلس که ریاست این جلسه را بر عهده داشت این بند برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

 

منبع: اعتماد آنلاین

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.