کد خبر: ۲۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
امروزه ورق استیل یکی از مهم ترین آلیاژهای فولادی است که کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد . از استینلس استیل در تولید ظروف خانه (مانند قاشق و چنگال ) تا ساخت بزرگترین آسمان خراش ها استفاده میشود .

امروزه ورق استیل یکی از مهم ترین آلیاژهای فولادی است که کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد . از استینلس استیل در تولید ظروف خانه (مانند قاشق و چنگال ) تا ساخت بزرگترین آسمان خراش ها استفاده میشود .

در این مقاله، ما به بررسی انواع ورق استیل ، کاربردها و تفاوت بین ورق های استیل می‌پردازیم. هدف ما این است که خوانندگان با اطلاعات دقیق و جامعی با ورق استیل آشنا شوند و درک عمیق‌تری از نقش آن‌ در صنعت پیدا کنند .

با مطالعه این مقاله، شما خواننده عزیز می‌توانید بهترین استفاده را از ورق استیل در پروژه‌های مختلف خود داشته باشید و با فهم عمیق‌تری از این مواد، به بهبود کیفیت و کارایی فعالیت‌های صنعتی خود بپردازید.

موارد زیادی از جمله (آلیاژ، ابعاد، ضخامت و...) بر روی قیمت ورق استیل تاثیر گذارند که در ادامه مقاله می توانید آنها را بخوانید.

 

ورق استیل چیست ؟

ورق استیل یکی از انواع مقاطع استیل است که از جمع آوری و فراوری استیل تولید میشود و در ساختارش دارای مقدار زیادی آهن ، کمتر از 2 درصد کربن و عناصر دیگری از جمله Ni ،   Cr و … می باشد . این ورق ها به دو شکل رول و شیت عرضه می شود که دارای آلیاژ و ضخامت های مختلفی هستند .

 

انواع ورق استیل

انواع مختلفی از گرید های ورق استیل در جهان تولید میشود که هرکدام دارای ویژگی های خاصی هستند و برای استفاده در شرایط مختلف طراحی شده اند . از مهم ترین گریدهای ورق استیل میتوان به ورق استیل ۳۰۴ ، ورق استیل ۳۱۶ ، ورق استیل ۳۱۰ نسوز ، ورق استیل ۴۳۰بگیر و ورق استیل ۳۲۱ اشاره کرد .

ورق استیل بگیر و نگیرچیست ؟

براساس یک دسته بندی کلی ، تمامی ورق های استیل به دو بخش استیل بگیر و نگیر دسته بندی میشوند . ورق استیل بگیر خاصیت مغناطیسی دارد و جذب آهنربا میشود اما استیل نگیر خاصیت مغناطیسی ندارد و جذب آهنربا نمیشود.

سری ۲۰۰ و ۳۰۰ استیل دردسته ی استیل نگیر قرار دارند . (مانند استیل ۲۰۱ ، ۳۰۴ ، ۳۱۶ ، ۳۱۰ ) و سری ۴۰۰ استیل در دسته ی استیل بگیر قرار دارد . (مانند استیل ۴۱۰ ، ۴۲۰ ، ۴۳۰ )

ورق استیل مات ، براق و خشدارچیست ؟

طبق دسته بندی ورق استیل بر اساس ظاهر ، ورق های استیل به ۳ دسته ی مات ، براق و خشدار تقسیم بندی میشوند . ورق استیل براق ، دارای سطحی صاف ، درخشان و آیینه ای شکل است و در بازار به ورق استیل میرور معروف است . ورق استیل خشدار ، دارای سطحی خشدار است . ورق استیل مات دارای سطحی مات است .

 

ورق استیل ۳۰۴ چیست ؟

ورق استیل ۳۰۴ پرکاربردترین نوع ورق استیل است که باتوجه به ویژگی های قابل قبول و قیمت بسیارمناسب ، فروش بسیار زیادی دارد . این نوع ورق استیل در دسته ی ورق های استیل نگیر قرار دارد و بر اساس استاندارد DIN آلمان با نام 1/4301 شناخته میشود و در بازار به استیل ۸-۱۸ معروف است .

ورق استیل ۳۰۴ به علت خواص مکانیکی، مقاومت در برابر خوردگی ، قابلیت جوشکاری بالا و... در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی ، داروسازی ، ساختمان سازی ، خودرو و...  مورد استفاده قرار می‌گیرد .

 

ورق استیل ۳۱۶ چیست ؟

ورق استیل ۳۱۶ یکی از انواع فولاد‌های ضد زنگ است که برای مقاومت در برابر خوردگی و تحمل در محیط‌های آبی و اسیدی طراحی شده است . این نوع استیل متعلق به خانواده استیل‌های آستنیتی است و شامل مقادیر قابل توجهی از آهن (Fe)، کروم (Cr)، نیکل (Ni) و مولیبدن (Mo) است.

ورق استیل ۳۱۶ بر اساس استاندارد DIN آلمان با نام 1/4401  هم شناخته میشود و در بازار به استیل ضداسید معروف است .

ورق استیل ۳۱۶ دارای خواص مکانیکی بالا، مقاومت بسیار خوب در برابر خوردگی و پوشش ضد خوردگی بر روی سطح آن است. این استیل عمدتاً در برابر خوردگی ترکیبی مقاوم است ( به عنوان مثال خوردگی ناشی از تماس با مواد شیمیایی مانند اسیدها، قلیایی‌ها و نمک‌ها، همچنین خوردگی ناشی از محیط‌های آبی مثل آب شور و دریا ) .

تفاوت ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ در چیست ؟

تمامی تفاوت هایی که بین این دو نوع ورق استیل وجود دارد ، ناشی از تفاوت بین ترکیبات شیمیایی این دونوع ورق استیل است .در ترکیبات شیمیایی ورق استیل 316 مقدار بیشتری نیکل وجود دارد ، همچنین ورق استیل 316 دارای تقریبا 2 درصد مولیبدن میباشد اما در ترکیبات شیمیایی استیل ۳۰۴ مولیبدن وجود ندارد .

بالابودن مقدار نیکل و مولیبدن در ورق استیل 316 باعث شده تا استیل 316 مقاومت بیشتری در برابر خوردگی ، خواص مکانیکی مطلوب تر و استحکام بیشتر در دماهای بالا نسبت به استیل 304 داشته باشد .

با توجه به نکات گفته شده ، قیمت ورق استیل ۳۱۶ بالاتر از قیمت ورق استیل ۳۰۴ می باشد .

نحوه تشخیص ورق استیل ۳۱۶ و ۳۰۴  از یکدیگر :

ورق استیل ۳۱۶ و۳۰۴ از نظر ظاهری و وزن کاملا شبیه به هم میباشند و تنها راه تشخیص این دو ورق استیل از هم از راه آنالیز شیمیایی میباشد . لطفا برای مقاطع استیل از فروشگاه های مطمئن خرید کنید .

بهترین راهنمای خرید ورق استیل

ورق استیل ۴۳۰ چیست ؟

ورق استیل 430 یکی از انواع گرید های استیل است که در دسته ی استیل های بگیر قرار میگیرند . این نوع استیل از گروه استیل‌های ضدزنگ فریتیک می‌باشد که شامل آهن و کروم است .

استیل 430 عمدتاً برای کاربردهایی مانند ابزارآلات آشپزخانه، لوازم خانگی، صنایع خودروسازی و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود .

ورق استیل 430 دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی در شرایط معمولی است، اما نسبت به ورق های استیل‌ دیگری مانند 304 و 316 مقاومت به خوردگی کمتری دارد . همچنین ، استیل 430 دارای مقاومت نسبتاً کمتری در برابر حرارت است و در دماهای بالا به آسانی تحت تأثیر اکسیداسیون قرار می‌گیرد .

ورق استیل 430 قابلیت تشکیل و خم شدن نیز دارد و در فرآیندهای خم‌کاری و تشکیل‌دهی به خوبی عمل می‌کند. علاوه بر این، استیل 430 قابلیت جوشکاری نیز دارد و می‌تواند به راحتی جوش داده شود .

ورق استیل ۳۱۰ چیست ؟

ورق استیل ۳۱۰ در دسته ی ورق های استیل ضد حرارت قرار میگیرند که برای استفاده در دماهای بالا و شرایط حرارتی ویژه طراحی شده اند .

ورق استیل نسوز به دلیل مقاومت در برابر حرارت ، اکسیداسیون ، تغییر شکل و خستگی در دماهای بالا مورد استفاده قرار میگیرند .

آیا ورق استیل قابلیت جوشکاری دارد ؟

ورق استیل دارای قابلیت جوشکاری بالایی میباشد . روش های مختلفی برای جوشکاری مقاطع استیل وجود دارد که عبارتند از :

  • جوشکاری قوس پلاسما
  • جوشکاری آرگون
  • جوشکاری قوس الکتریکی
  • جوشکاری مقاومتی نقطه ای
  • جوشکاری استیل با الکترود

بهترین راهنمای خرید ورق استیل

خرید آنلاین انواع ورق استیل در اتحاد استیل

فروشگاه اتحاد استیل واردکننده ورق استیل می باشد وکامل ترین سبد محصول استیل را ارائه می دهد . شما می توانید تمامی محصولات را بصورت آنلاین  (با بهترین قیمت) از اتحاد استیل خریداری کنید .

همچنین اتحاد استیل تمام محصولاتش را با فاکتور معتبر به مشتری ارائه می کند تا شما خرید خود را با خیالی راحت انجام دهید .

شما می توانید برای مشاهده قیمت آنلاین محصولات استیل به سایت اتحاد استیل مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

برچسب ها: قیمت آهن
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بوی بد دهان را با این روش از بین ببرید title
هل، یک چاشنی خوش عطر و بو با خواص فوق‌العاده است و امروزه پای ثابت ادویه‌های مصرفیِ میلیون‌ها آشپز در سراسر جهان شده است.
محققان چینی مغز را پس از انجماد زنده کردند title
طبق خبری که به داستان‌های علمی-تخیلی شباهت دارد، احتمالاً راهی وجود داشته باشد که بتوان بافت مغز منجمد را بدون آسیب احیا کرد. دانشمندان چینی یک معجون شیمیایی جدید ساخته‌اند که اجازه می‌دهد بافت مغز بعد از انجماد دوباره عملکرد خود را بازیابد.
جرمی کلارکسون دوباره جذاب ترین مرد بریتانیا شد title
جرمی کلارکسون در نظرسنجی سایت ایلیسیت انکونترز به‌عنوان جذاب ترین مرد بریتانیا برگزیده شده است. نکته جالب ماجرا در فهرست افرادی است که بعد از او قرار گرفته‌اند.
دستگیر ­مامور قلابی در شمال پایتخت title
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک مامور قلابی خبر داد.
ماجرای رسوایی اخلاقی ترامپ به کجا رسید؟ title
ماجرای شکایت یک ستاره فیلم‌های پورن از ترامپ، آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برای او دردسر ساز شده است. این پورن استار چه کسی است و چگونه ماجرای یک ابهام در دوره جوانی رئیس جمهور سابق امریکا را در ۷۷ سالگی به دادگاه آورد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.
چرا گوگل نام Gemini را برای هوش مصنوعی خود انتخاب کرد؟ title
جمینای نام پروژه سابق ناسا به‌منظور ارسال فضانوردان به سطح ماه است، اما گوگل به علت دیگری این نام را برگزیده است.
برخورد با تخلفات سزارین‌های تقویمی! title
معاون درمان وزارت بهداشت، با صدور بخشنامه‌ای نسبت به ضرورت مقابله با تخلفات سزارین‌های تقویمی تاکید کرد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.