کد خبر: ۲۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست رسانه‌ای برنامه‌های هفته ملی کودک گفت: این هفته متعلق به همه کودکان است و برای کودکان سیستان تا سردشت، کودکان کار تا کودکان سمپادی برنامه داریم.

مخاطب 24- حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه معاونان فرهنگی و تولید کانون در نشستی با محور هفته ملی کودک در حضور اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های این هفته پرداخت.

علامتی ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: روز کودک سال ۱۹۲۵ از سوی نمایندگان کشورهای مختلف که در ژنو گرد هم آمده بودند مطرح و بررسی شد و پس از آن در کنفرانسی جهانی به نام «رفاه» ارائه شد، پس از این کنفرانس هر کشوری متناسب با شرایط بومی و منطقه‌ای خود روزی را به روز کودک اختصاص داد. ‌ در ایران از سال ۱۳۷۲ روز ۱۶ مهر به نام روز جهانی کودک نام‌گذاری شده و از سال ۱۳۹۳ مسئولیت دبیرخانه هفته ملی کودک به کانون پرورش فکری سپرده شد.

مدیرعامل کانون افزود: همان‌طور که گفتم از ابتدا روز جهانی کودک با هدف ایجاد رفاه برای کودکان و نوجوانان به وجود آمده است‌ به همین سبب ما نمی‌خواهیم برنامه‌هایمان را به شکل نمایشگاهی و به همین هفته محدود کنیم بلکه در کل سال و در تمام روزهایمان باید به کودکان و نوجوانان توجه کنیم و بپردازیم. توجه به مقوله کودک و نوجوان امری است که در تاریخ کشور ما قدمتی غنی دارد. این هفته متعلق به تمام کودکان ایران است. هرچقدر به کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان توجه کنیم به همان اندازه به کودکان و نوجوانان سردشت و آذری‌های عزیز نیز توجه خواهیم کرد. در واقع ما هر چه به فکر کودکان کار هستیم باید به کودکان سمپادی نیز بپردازیم. روز جهانی کودک تلنگری است برای پدر و مادرها، مسئولان و سایر افرادی که مستقیم و غیرمستقیم با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند.

علامتی بیان کرد: از برخی از اهداف ما برای این هفته می‌توان به هم‌گرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک در حیطه وظایف و تکالیف سازمان سراسر کشور، ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان حوزه‌ کودک بویژه کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معطوف کردن توجه مسئولان و جامعه به مسائل و نیازهای قشر کودک بویژه کودکان با نیازهای ویژه، معرفی کانون و ظرفیت‌های آن به جامعه بویژه «خانواده‌ها و اولیای تربیتی»، آگاهی‌رسانی در مورد تکالیف و حقوق کودک، فرهنگ‌سازی در زمینه ایجاد امکان مشارکت کودکان، ایجاد زمینه امکان دسترسی برابر کودکان به خدمات و امکانات رفاهی، تفریحی و آموزشی و معرفی نهادهای مرتبط با حوزه کودکان و آشنایی با ظرفیت‌های آن‌ها اشاره کرد.

برنامه‌های هفته ملی کودک اعلام شد

مدیرعامل کانون افزود: به منظور سهولت و ارائه هر چه بهتر توانایی استان‌ها برنامه‌ها در دو سطح برگزار خواهد شد. بخش اول اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان و بخش دوم اجرای برنامه با محوریت کودک و نوجوان است. مخاطب برنامه‌های سطح دو خانواده، مسئولان و فعالان حوزه آموزش کودکان و نوجوانان هستند.

او در ادامه توضیح داد: ما امسال با دست پر برای هفته ملی کودک آمده‌ایم و پویانمایی «بچه ‌زرنگ» را که نمادی از کودکان سرزمین‌مان است و نشان‌گر هویت، فرهنگ و حب وطن، اکران کرده‌ایم. علاوه بر تخفیف ۵۰درصدی بلیت انیمیشن بچه زرنگ برای دانش‌آموزان، در هفته ملی کودک هر روز برای گروهی از کودکان و نوجوانان اکران رایگان خواهیم داشت. برای کودکان کار، کودکان با نیازهای ویژه، کودکان شهدای مدافع حرم، کودکان تحت سرپرستی کمیته امداد و بهزیستی. همچنین روزشماری برای هفته ملی کودک آماده شده است و برنامه‌های هر روز متناسب با عنوان آن برگزار خواهد شد: ۱۵ مهر: کودک، صلح، امنیت، محیط زیست ۱۶ مهر: کودک، زندگی، سلامت، رشد، ۱۷ مهر: کودک، مشارکت، آگاهی، شکوفایی، ۱۸ مهر: کودک، خانواده، هویت، عدم تبعیض، ۱۹ مهر: کودک، اخلاق، تربیت، مصلحت، ۲۰ مهر: کودک، گذشته، حال، آینده، ۲۱ مهر: کودک، رفاه، بهزیستی، دسترسی برابر.

مدیرعامل کانون بیان کرد: کانون سعی دارد خود را از تصدی‌گری خارج کرده و به تولی‌گری نزدیک کند، این یک امر صفر و صدی نیست ولی داریم به آن نزدیک می‌شویم. ما این دیدگاه را با امر کتاب آغاز کردیم. سال گذشته در کانون حدود ۲۹ میلیارد صرف تولید، چاپ و خرید کتاب از سایر انتشارات شده است‌ که ۸ میلیارد آن بابت خرید از سایر انتشارات بوده است. در حوزه انیمیشن نیز می‌خواهیم تولی‌گری کنیم و از بخش خصوصی متخصص حمایت کنیم.

علامتی در این نشست خبری همچنین به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد و گفت: بخشی از احترام به عرصه فرهنگ و هنر نگاه به پیشکسوتان است. بنده از روز اول گفتم باید کانون را به روزهای اوج برگردانیم، روزهای اوج کانون دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بود، اکنون اگر می‌خواهیم به همان اوج برگردیم باید با بزرگان این حوزه رفت و آمد داشته باشیم. کتاب «تشته‌لبان» نوشته‌ حمید گروگان از آثاری هستند که احیا کردیم و ۳۵۰ کتاب دیگر را نیز تجدید چاپ کرده‌ایم تا آن‌ها را احیا کنیم.

مدیرعامل کانون در پایان بیان کرد: کانون در خدمت تمام کسانی است که دل‌شان برای کودکان ایران می‌تپد و مشتاق است از تجربه‌ها و رهنمون‌های‌ بزرگان این عرصه بهره‌مند شود.

 

منبع: ایسنا 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.