کد خبر: ۲۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
عربستانی‌ها علاوه بر تندیس سردار سلیمانی خواستار برداشتن تعدادی بنر در راهروی ورودی به زمین اصلی هم شده بودند. رسانه‌های آن کشور از این نوشتند که این موضوع به طور رسمی از طرف تیم عربستانی از داور و ناظر بازی درخواست شده، ولی طرف ایرانی به آن توجهی نکرده است.

مخاطب 24- سپاهان در دومین هفته از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا مهیا می‌شد تا دوشنبه‌شب در «نقش جهان» به مصاف الاتحاد، جدی‌ترین و قوی‌ترین رقیبش در مرحله گروهی برود. الاتحاد که در این فصل ستاره‌های بی‌شماری از جمله کریم بنزما و انگولو کانته را خریده بود، در شرایطی راهی ایران شد که فوق ستاره فرانسوی‌اش، کریم بنزما، را به دلیل مبتلاشدن به کرونا در اختیار نداشت، ولی این موضوع باعث نشد استقبال گرم سپاهانی‌ها متوجه این تیم عربستانی نشود.

اعضای این باشگاه عربستانی در کنفرانس خبری قبل از این دیدار هم از این استقبال تشکر کردند. اهمیت این اتفاق مربوط به جایی است که عربستانی‌ها از سال ۲۰۱۶ پس از تیرگی روابط دو کشور حاضر به حضور در ایران نمی‌شدند، ولی امسال و پس از حسنه‌شدن روابط دیپلماتیک دو کشور، این موضوع برطرف شد و عربستانی‌ها برای اولین بار بعد از قریب به هفت سال تیم‌های ورزشی‌شان را به ایران فرستادند. النصر با کریستیانو رونالدوی بزرگ، اولین تیمی شد که این ممنوعیت را برداشت و در تهران برابر پرسپولیس به میدان رفت.

در شرایطی که بسیاری به‌ویژه علاقه‌مندان بی‌شمار اصفهانی آماده می‌شدند تا پس از رفع کدورت‌های دو کشور، برای دومین بار میزبان یک تیم عربستانی باشند، این‌بار در شهری غیر از تهران، به ناگاه اتفاق عجیبی رخ داد. ماجرا از این قرار است که الاتحاد با وجود حضور در ورزشگاه نقش جهان، حاضر نشد وارد زمین مسابقه شود و پس از ساعتی حضور، بدون آنکه با سپاهان بازی کند، ورزشگاه را ترک کرد و به سمت فرودگاه اصفهان و سپس عربستان حرکت کرد.

چه اتفاقی افتاد؟

نقش جهان روز خاصی را تجربه می‌کرد. تماشاگران پرشور اصفهانی برای تشویق تیم به ورزشگاه آمده بودند و جو بی‌نظیری را به وجود آورده بودند. البته که فیلم‌برداری‌کردن این دیدار و اتفاقاتش با کیفیت «اچ‌دی» هم سروسامان جذاب‌تری به پخش زنده این بازی داده بود. سپاهانی‌ها نیم‌ساعت قبل از شروع بازی به زمین آمدند تا خودشان را گرم کنند، ولی در حرکتی غیرمنتظره خبری از الاتحادی‌ها برای گرم‌کردن در زمین مسابقه نشد. درحالی‌که رسانه‌های مختلف مشغول گمانه‌زنی بودند و حتی صداوسیما هم از دلیل عدم حضور الاتحاد خبر موثقی نداشت، اتفاق اصلی رخ داد: الاتحاد به صورت رسمی اعلام کرد حاضر نیست در این مسابقه به میدان برود.

اینجا بود که رسانه‌های عربستانی به میان آمدند و دلیل مدیران این باشگاه برای بازی‌نکردن الاتحاد با سپاهان را مطرح کردند. آن‌ها از این نوشتند که سردیس سردار سلیمانی که در انتهای تونل ورودی بازیکنان تعبیه شده، باید برداشته شود تا این مسابقه از سر گرفته شود. در واقع رسانه‌های عربستانی مدعی شدند مسئولان این باشگاه اعلام کرده‌اند اگر این مجسمه برداشته نشود، آن‌ها در این مسابقه حاضر نخواهند شد.

این گمانه‌زنی در شرایطی رفته‌رفته به فضای رسانه‌ای ایران کشیده شد که عربستانی‌ها علاوه بر تندیس سردار سلیمانی خواستار برداشتن تعدادی بنر در راهروی ورودی به زمین اصلی هم شده بودند. رسانه‌های آن کشور از این نوشتند که این موضوع به طور رسمی از طرف تیم عربستانی از داور و ناظر بازی درخواست شده، ولی طرف ایرانی به آن توجهی نکرده است.

داور قصد داشت ۳۰ دقیقه بازی را به تأخیر بیندازد

بعد از اتفاقات صورت‌گرفته، داور ابتدا تصمیم می‌گیرد این بازی را ۳۰ دقیقه به تعویق بیندازد تا شاید طرفین راه‌حلی برای اختلاف‌نظر به‌وجود‌آمده پیدا کنند. این زمان هم کمک زیادی نکرد، چون دقایقی بعد، تصاویر عجیب و غریبی منتشر شد که اعضای باشگاه الاتحاد در حال برداشتن چمدان‌ها و ترک ورزشگاه هستند. این اتفاق درحالی‌که انتظار می‌رفت بازی با تأخیر شروع شود، شوک بزرگی به هواداران حاضر در ورزشگاه وارد کرد.

اسلاموف مجوز خروج را صادر کرد

همچنان، مطابق با اخباری که رسانه‌های عربستانی نوشته و به تأیید رسمی باشگاه الاتحاد هم رسیده، ناظر تاجیکستانی این بازی یعنی اسلاموف، رأی به عدم برگزاری این مسابقه داده است. او در گزارشی که برای اتفاقات رخ‌داده در این مورد نوشته، تأکید کرده که از مسئولان باشگاه سپاهان خواسته شده مجسمه و بنر‌ها جمع‌آوری شود، ولی آن‌ها توجهی نکرده‌اند. الاتحاد در بیانیه‌اش نوشته که ناظر بازی به طور رسمی به آن‌ها اعلام کرده این بازی برگزار نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند ورزشگاه را ترک کنند.

سپاهان هم بیانیه داد

این اتفاقات در حالی به سرعت در فضای رسانه‌ای در حال چرخش بود که باشگاه سپاهان و در رأس آن محمدرضا ساکت، مدیرعامل این باشگاه، موضوعات مطرح‌شده را خارج از عرف دانست و آن را نوعی بهانه‌جویی از سوی عربستانی‌ها تلقی کرد. ساکت ابتدا به این مورد اشاره کرد که همین مجسمه‌ها قریب به دو سال و نیم است در این ورزشگاه حضور دارند و هیچ ناظری از کنفدراسیون فوتبال آسیا یا فیفا به آن‌ها ایرادی نگرفته است. البته که مدیرعامل سپاهان ادعای اصلی‌اش را بر این گذاشت که عربستانی‌ها یک روز قبل با همین شرایط در این ورزشگاه تمرین کرده‌اند و حتی در جلسه‌ای که قبل از بازی برگزار شده بود، ناظر و مقام امنیتی کنفدراسیون فوتبال آسیا، این ورزشگاه را با همین شرایط مهیای این دیدار توصیف کرده بودند و ایرادی گرفته نشد.

AFC پشت الاتحاد درآمد

با وجود توضیحاتی که محمدرضا ساکت ارائه کرده، بیانیه سریع کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان می‌دهد که آن‌ها هم از تصمیم الاتحاد برای شرکت‌کردن در این مسابقه حمایت کرده‌اند. «AFC» اگرچه اشاره‌ای به مجسمه نکرد، ولی از این نوشت که تغییر غیرمترقبه در شرایط برگزاری این بازی، این دیدار را لغو کرده است. باشگاه الاتحاد هم خیلی سریع از AFC بابت این درک سریع تشکر کرد تا مشخص شود شرایط چندان هم به سود باشگاه ایرانی پیش نرفته است.

عربستانی‌ها از بالا خواستار بازگشت الاتحاد شدند

انتشار فیلم‌های موجود از بازگشت این تیم عربستانی به فرودگاه و سپس به کشور خودی نشان می‌دهد که مدیران این باشگاه در تماس با مسئولان بالاتر سیاسی، تصمیم گرفته‌اند خیلی سریع اصفهان را ترک کنند. این موضوع را می‌شود در بیانیه‌ای که الاتحاد صادر کرده دید؛ آن‌ها از سفیر عربستان در ایران، وزیر ورزش و خانواده سلطنتی عربستان تشکر کرده و آن‌ها را حامی خودشان دانسته‌اند. فدراسیون فوتبال عربستان هم خیلی سریع به این بیانیه واکنش نشان داد و مثل تعدادی دیگر از باشگاه‌های عربستانی از تصمیم باشگاه الاتحاد حمایت کرد.

حق با کیست؟

این یکی از آن دست پرسش‌هایی است که پاسخ راحتی در این برهه نمی‌شود برایش داشت. عربستانی‌ها با اشاره به این موضوع که باشگاه ایرانی فوتبال را با سیاست مخلوط کرده، آن را در تضاد با کد‌های فیفا دانستند و خواستند با این موضوع برخورد شود. فیفا می‌گوید استفاده از هر نوع نماد سیاسی و مذهبی در برگزاری بازی، روی سکو یا لباس بازیکنان و کادر ممنوع است. از طرفی، مسئولان سپاهان هم می‌گویند وقتی ناظر و نیروی امنیتی AFC خودشان برگه مربوط به مهیابودن ورزشگاه با همین شرایط را امضا کرده‌اند، در نتیجه تیم عربستانی کار غیرحرفه‌ای انجام داده و آن‌ها باید جریمه شوند.

نتیجه بازی چه می‌شود؟

این یکی هم در تضاد با مسئله بالا نیست. عربستانی‌ها از همین حالا خودشان را برنده این دیدار می‌دانند. مرور رسانه‌های این کشور خبر از این می‌دهد که الاتحادی‌ها با اشاره به همکاری با ناظر بازی و چراغ سبز مسئول اصلی AFC برای خروج از ورزشگاه، نتیجه بازی را ۳ بر صفر به سود خود می‌دانند. مسئولان باشگاه سپاهان هم با اشاره به اینکه بازیکنان این تیم در زمان برگزاری این دیدار در زمین حضور داشته‌اند، ولی رقیب عربستانی از حضور در میدان انصراف داده، خودشان را برنده این بازی می‌دانند. هرچند در این بین شایعات دیگری هم مطرح شده که خبر می‌دهد ممکن است کنفدراسیون فوتبال آسیا دوباره این بازی را در زمین بی‌طرف تکرار کند. فیفا پیش از این در نمونه‌های متعددی که دال بر حضور نماد‌های سیاسی و مذهبی در محل برگزاری بازی بوده، رو به جریمه‌های سنگین نقدی آورده و نتیجه بازی را عوض نکرده است. البته که آن رأی مربوط به اتفاقاتی بوده که در جریان بازی رخ داده و در این مورد خاص، الاتحاد اصلا حاضر به شرکت در زمین مسابقه نشده است.

 

منبع: روزنامه شرق

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.