کد خبر: ۲۷۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
ریزش سنگین قیمت طلا؛
قیمت طلای جهانی در ۵ روز اخیر در حول و حوش ۷۰ دلار ریزش را ثبت کرد. با این حال قیمت دلار در یک محدوده خاص رنج شده است.

مخاطب 24- بازار ارز تهران در سومین روز هفته جاری شاهد نوسان صعودی قیمت دلار بود. طبق ادعای معامله‌گران نرخ دلار در شروع معاملات نقدی امروز با ۴۹ هزار و ۵۵۰ تومان روانه بازار شد و در نیمه ظهر در حدود ۴۹ هزار و ۵۲۰ تومان قیمت خورد که در واقع ۱۰۰ تومان از روز قبل بالاتر بود.

در واپسین ساعات معاملات نقدی هم ارزش دلار در حدود ۴۹هزار و ۴۰۰ تا ۴۹ هزارو ۶۰۰ تومان بود.البته اسکناس آمریکایی در کل در روزهای اخیر در یک محدوده خاص رنج بوده است.

در هرات هم قیمت دلار امروز تا ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان رشد کرد؛ اما تا زمان‌ نگارش این گزارش با ۴۹ هزار ۳۵۰ تومان معامله شد که نسبت به‌روز قبل تقریبا رنج بود.معامله‌گران می‌گویند در حال حاضر محدوده قیمتی تعیین‌ کننده برای دلار، حمایت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان و مقاومت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان است که می‌تواند دلار را از محدوده رنج فعلی خارج کند.

از سوی دیگر، نرخ حواله درهم امروز هم مانند روزهای گذشته ثبات نسبی را تجربه کرد و با ۱۳ هزار و ۶۰۰ تا ۱۳ هزار و ۶۳۰ تومان مبادله شد.امروز اظهارات جدید سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری موردتوجه بازیگران ارزی قرار گرفت.

ناصر کنعانی گفت: طرح سلطان عمان یک توافق و طرح جدید نیست، بلکه ابتکار عمل‌هایی برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها به‌منظور بازگشت همه طرف‌ها به چارچوب برجام است.او در ادامه تاکید کرد: هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا را تکذیب می‌کنیم و هیچ برنامه‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم.

علاوه بر اخبار مربوط به مذاکرات احیای برجام، خبر احتمال پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF نیز ازجمله اخبار مهمی بود که از روز گذشته به بازار ارز سیگنال انتظاری داد؛ موضوعی که البته امروز از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نه تایید شد و نه تکذیب.

ناصر کنعانی ترجیح داد درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با احتمال پیوستن ایران به FATF  اظهار بی اطلاعی کند و بگوید که «اطلاعی از این که برنامه برای پیوستن به FATF در کشور وجود دارد یا نه، ندارم.»

این در حالیست که روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته بود ما اخبار غیررسمی درباره پذیرفته‌شدن اف‌ای‌تی‌اف شنیدیم و از سوی دیگر، معامله‌گران می‌گویند یک تقریبا یک هفته است که این خبر غیر رسمی به بازار رسیده است.

ایران هم اکنون در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است و تلاش‌های دولت روحانی و مجلس دهم برای پیش شرط‌های این گروه ازجمله پیوستن به ۲ کنوانسیون پالرمو و CFT با وجود تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی ، بی نتیجه ماند و ایران به در لیست سیاه این گروه باقی ماند.ب

ا همه این‌ها، البته از لحاظ انتظاری بازار منتظر است ببیند در ۲۶ مهرماه اتحادیه اروپا تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید می‌کند یا خیر. باتوجه‌به اینکه این اتفاق برای بازار مهم است گروهی از معامله‌گران معتقدند که دلار در ۲۶ مهرماه تعیین تکلیف می‌شود.

یکی دیگر از اتفاقات مهم امروز ریزش قیمت طلا در بازار جهانی بود. اونس طلا در معاملات امروز تا سطح حمایتی ۱۸۳۳ دلار پایین آمد که در مقایسه با عصر شنبه کاهش ۱۵ دلاری را نشان می‌دهد.قیمت اونس طلا  ۵ مهر ماه  مرز ۱۹۰۰ دلار را از دست داد و تا امروز در حدود ۷۰ دلار ریزش کرده است.

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار ظهر امروز ۲ میلیون و ۲۵۶ هزار تومان بود که نسبت به‌روز قبل ۵ هزار و ۱۰۰ تومان افت کرده است. با این‌ حال قیمت سکه امامی همچنان بر روی پله اول کانال ۲۷ میلیون تومان قرار دارد. عده‌ای از معامله‌گران باور دارند دلیل اصلی ثبات نسبی در بازار سکه ناشی از سنگرگیری قیمت دلار در مرز ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

در این‌ بین برخی از معامله‌گران می‌گویند با این که از انتهای هفته گذشته راه دلار از سکه و طلای آب‌شده جدا شده بود اما همچنان دلار هم منتظر حرکت سکه و طلا است. از نظر این دسته از معامله‌گران اگر قیمت انس در این هفته به کاهش خود ادامه دهد سکه و طلا می‌توانند به سمت کف‌زنی حرکت کنند و از کف برای افزایش جان بگیرند.

در صورت چنین اتفاقی بازار ارز نیز می‌تواند با بازار سکه و طلا همراه شود. اما در مقابل گروهی معتقدند راه دلار همچنان از طلا و سکه جداست و روند این دو نمی‌تواند در بازار ارز تأثیرگذار باشد. آن‌ها می‌گویند این رابطه برعکس است و دلار روی طلا و سکه تأثیر دارد.

 

منبع: اقتصاد نیوز 

برچسب ها: بازار ارز
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است؟ title
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعلی و سابق اگر رژیم غذایی گیاهی بسیار مغذی داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به آمفیزم در آن‌ها کاهش یابد.
تاثیرات عمیق زندان بر تتلو شعر در وصف امام علی! title
خواننده بازداشت شده تصمیم دارد تا برای شعری که در مدح حضرت علی نوشته آهنگی بسازد.
بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار title
زندانی محکوم به مرگ که برای اجرای حکم پای چوبه دار رفته بود، توانست با دریافت مهلت از اولیای دم به زندان برگردد.
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.