مخاطب 24- یکی از بحثهایی که همواره پیرامون واردات خودرو صفر و کارکرده خارجی وجود داشته، افزایش نرخ دلار بوده است. در واقع برخی کارشناسان معتقدند دولت درآمد کافی ارزی برای واردات خودرو را ندارد و در صورت تصمیم بر واردات خودرو مجبور به خرج کردن ارزهای خزانه خود میشود که در این صورت شاهد افزایش نرخ ارز در بازار خواهیم بود.
محمدرضا باهنرمعتقد است مسئولان کشور تصمیمهایی اتخاذ میکنند که تنها در طول مدت خدمت آنها برای مردم مفید است و مشکلات را برای نسل بعد خود انباشته میکنند. باهنر در این خصوص گفت:
من بارها این جمله را تکرار کردهام که با چراغ در کشور گشتهام تا ببینم از بین مسئولان کشور کسی پیدا میشود که به فکر ۱۰ سال یا ۲۰ سال آینده کشور باشد؛ اما غیر از شخص رهبر انقلاب هیچکس را پیدا نکردم که چنین نگاهی داشته باشد. ما میگوییم مثلاً آقای رئیسجمهور شما که فلان تصمیم را گرفتی، ۱۵ سال دیگر چه میشود؟ مثلاً میگوید خب من که ۱۵ سال دیگر رئیسجمهور نیستم. یا به نماینده مجلس میگوییم تو که چنین تصمیمی میگیری پسفردا تکلیف قیمت دلار چه میشود؟ میگوید ما همان موقع هم هستیم و بهنحوی آن را برطرف میکنیم!
در ادامه سخنان، باهنر معتقد بود که واردات خودرو با توجه به منابع ارزی محدود کشور سبب افزایش نرخ ارز تا ۸۰ هزار تومان خواهد شد، باهنر در این خصوص توضیح میدهد:
مصوبه آزادسازی واردات خودرو ممکن بود کمی التهابات بازار خودرو را سامان دهد؛ اما از آن طرف ممکن است قیمت دلار را به ۸۰ هزار تومان برساند. منظور این است که یکسری تصمیمهای عاطفی برای امروز مردم میگیریم، ولی این تصمیم برای سال آینده مردم مضر است. مجلس و حاکمیت، هم باید به فکر نان امشب مردم باشد و هم به دنبال برنامههای میانمدت و بلندمدت.
با توجه به قوانین وضع شده در خصوص واردات خودروهای صفر، تقریبا ۸۰ درصد این بازار در دست دو کمپانی بزرگ ایران خودرو و سایپا خواهد بود. سایپا و ایران خودرو در خصوص تامین ارز لازم برای واردات خودرو به دولت متکی نیستند و منبع این ارز را از صادرات محصولات تامین میکنند.
در سوی دیگر ماجرا اکثریت خودروهای وارد شده به کشور چینی هستند که با توجه به معاملات دو کشور با پول رایج خود چندان به دلار متکی نیستند و واردات خودروهای چینی تاثیر زیادی روی نرخ دلار نخواهد گذاشت.
اگر با دیدگاه غیرارزی هم به ماجرا نگاه کنیم، خودروهای خارجی که از استانداردها و کیفیت بالاتری بهره میبرند، سبب کاهش خطر تصادف و آلودگی هوا خواهد شد. در واقع با ورود خودروهای خارجی استاندارد به بازار میتوان نرخ تصادف کشور را بهطرز چشمگیری کاهش داد. در ضمن خودورهای خارجی بهدلیل فرآیند احتراق کاملتر و همچنین کاتالیزورهای مدرنتر آلودگی هوای کمتری ایجاد میکنند که سبب افزایش سطح سلامت عمومی جامعه خواهد شد.
جدای تمامی موارد بالا، ماشینهای خارجی بهدلیل مصرف بهینه سوخت سبب کاهش مصرف وحشتناک بنزین در کشور خواهند شد. ایران بیشتر بنزین مصرفی خود را وارد میکند و مجبور است برای واردات آن ارز پرداخت کند و خودروهای خارجی میتوانند در درازمدت این میزان را کاهش دهند. وجود خودروهای جدید تماما الکتریکی هم میتواند تا حد زیادی واردات بنزین به کشور را کاهش دهد.
نظر شما در رابطه با واردات خودرو و تاثیر آن بر روی نرخ ارز چیست؟ آیا بهتر نیست دولتمداران به فکر سیاستهای میانمدت و بلندمدت باشند؟ همچنین میتوان بهجای تولید چند دههای یک پلتفرم خودرو، آن را با توجه به تکنولوژی روز ارتقا داد تا حتی نیازی به ورود خودروهای خارجی نباشد!
بنابراین زمانی که مسئولان کشور ادعا میکنند که آزادسازی واردات خودرو، هزینههای زیادی را به کشور متحمل میکند، باید تمامی جوانب را در نظر بگیرند و ببینند که ممنوعیت واردات خودرو در طی سالیان گذشته چه آسیبهایی به کشور وارد کرده است.
منبع: گجت نیوز