کد خبر: ۲۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
به مناسبت روز جهانی زیستگاه‌ها
روز جهانی زیستگاه‌ها به ما یادآوری می‌کند که همه انسان‌ها به‌نحوی در حفظ و نگهداری از محیط زیست مسئول هستند تا این امانت را به آیندگان تحویل دهند.

مخاطب 24- اولین دوشنبه اکتبر هر سال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی زیستگاه نامیده شده و امسال مصادف با ۱۲ مهر است. این روز بـرای اولـین بـار در سال ۱۹۸۵ با موضوع «پناهگاه، حق من است» در نایروبی جشن گرفته شد. این مناسبت به جهان یادآوری می‌کند که همـه مـا قـدرت و مسـئولیت شکل دادن به آینده شهرهای‌مان و مسئولیت حفظ و نگهداری زیستگاه برای نسل‌های آینـده را برعهـده داریم و بهترین فرصت است که یادمان باشد زمین تنها و یگانه زیستگاه همه زیستمندان است و باید از آن محافظت کنیم. در ادامه به ۱۷ نکته درباره زیستگاه‌ها و عوامل تخریب‌ آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

*از زمانی که بشر پا به عرصه هستی گذاشت، همواره محیط زیست را مورد بهره‌برداری قرار داده و به عرصه‌ها و منابع طبیعی متکی بوده است.

*‍‍پس از وقوع انقلاب صنعتی، افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی توسط بشر موجب بالا رفتن سطح «دی‌اکسید کربن» شد.

*انتشار آلاینده «دی‌اکسید کربن» در شهرهایی همچون تهران ارتباط مستقیمی با مصرف انواع سوخت‌های فسیلی شامل گاز طبیعی، نفت بنزین و گازوئیل دارد.

*یکی از مواردی که براساس عملکرد نادرست انسان‌ها باعث به خطر افتادن زیستگاه می‌شود، آلودگی هوای ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی است.

*بررسی میزان انتشار دی‌اکسید کربن ناشی از احتراق انواع سوخت در شهر تهران نشان می‌دهد که منابع خانگی بیشترین سهم را در انتشار این آلاینده دارند.

*مطالعات نشان می‌دهد که از بین تمام منابع آلاینده شهر تهران شامل منابع خانگی، نیروگاه‌ها، صنایع، فرودگاه و ... منابع خانگی حدود ۳۲ درصد، خودروهای در حال تردد ۲۸ درصد و نیروگاه‌ها و صنایع به‌عنوان منابع سوم و چهارم به‌ترتیب ۱۵ و ۱۲ درصد در تولید دی‌اکسید کربن سهم دارند.

*دی‌اکسید کربن یکی از مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای است که نقش زیادی در تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی دارد. طوفان، سیل، خشکسالی‌ و آتش‌سوزی‌های شدید در جنگل‌ها همه حاکی از ایجاد تغییراتی غیرمعمول و با سرعت بالا در جو زمین است.

*در چند سده اخیر با توجه به دستیابی بشر به فناوری‌ها، بهره‌برداری‌ها سرعت بیشتری یافته و موجب فروپاشی سامانه‌های زیستی و در معرض  خطرانقراض قرار گرفتن بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی شده است.

*این سرعت تغییر در دهه‌های اخیر سازگاری موجودات زنده با محیط زیست را دچار مشکل کرده است.

*کشور ایران با توجه به تنوعی که در اقلیم و وضعیت توپوگرافی خود دارد، دارای تنوع زیستی غنی است، به‌طوری که در برخی از برآوردها جزو ۲۰ کشور برتر دنیا از نظر تنوع زیستی محسوب می‌شویم.

*بسیاری از زیستگاه‌های ما تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی دچار اختلال در عملکرد اکوسیستمی شده‌اند تا آنجا که برخی از پروژه‌های زیرساختی به از هم گسیختگی زیستگاه‌ها منجر شده است.

*در هر زیستگاه یا ناحیه رویشی نوع چالش‌ها و تعارضات متفاوت است. به عنوان مثال در حوزه زاگرسی چرای مفرط دام بیش از ظرفیت مرتع از مهم‌ترین چالش‌ها است همچنین تغییرات اقلیمی، زادآوری جنگل‌های بلوط را با مشکل مواجه کرده است.

*در حوزه مرکزی ایران، توسعه راه‌ها باعث شده که ارتباط بین کریدورهای ما قطع شود.

*در شمال کشور نیز صرف نظر از تغییرات اقلیمی و توسعه راهسازی، تغییر کاربری اراضی از مشکلات اصلی در حفاظت از زیستگاه‌ها به شمار می‌آید.

*برای ارتقای کیفیت زیستگاه‌ها در وهله اول می‌بایست یک هماهنگی مطلوب بین دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی به وجود آید. 

*افزایش اعتبارات جهت پایش و مدیریت زیستگاه‌ها خیلی مهم است که البته در این زمینه با قدری کمبود مواجهیم.  

*روز جهانی زیستگاه‌ها به ما یادآوری می کند که همه انسان‌ها به‌نحوی در حفظ و نگهداری از محیط زیست مسئول هستند تا این امانت را به آیندگان تحویل دهند.

برچسب ها: سازمان ملل متحد
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.