کد خبر: ۲۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
اغلب کارشناسان اقتصادی، آینده مطلوبی را برای سرمایه‌گذاری در ترکیه ارزیابی نمی‌کنند. این در حالی است که ایرانیان هنوز هم در حال خرید ملک و سرمایه‌گذاری در ترکیه هستند.

اغلب کارشناسان اقتصادی، آینده مطلوبی را برای سرمایه‌گذاری در ترکیه ارزیابی نمی‌کنند. این در حالی است که ایرانیان هنوز هم در حال خرید ملک و سرمایه‌گذاری در ترکیه هستند.

ضرر هنگفت خریداران ایرانی ملک در ترکیه

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه گفت: متأسفانه اغلب سرمایه‌گذاران ایرانی در ترکیه به دلیل کاهش ارزش لیر متضرر شده‌اند.

به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از مهر، چند وقتی است که تب‌وتاب سرمایه‌گذاری در ترکیه به بالاترین سطح خود رسیده است و رسانه‌های داخلی و خارجی به طور مداوم از اقبال ایرانیان به سرمایه‌گذاری و خرید ملک در این کشور خبر می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد انگیزه‌های متفاوتی برای خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها وجود دارد. مثلاً؛ برخی از بازنشستگان پس از دریافت سنوات خدمتی خود، به جای خرید ویلا در شمال کشور، خرید ملک در ترکیه را انتخاب کرده تا در تعطیلات نوروزی و تابستانی اوقات خود را در این کشور گذران کنند. یا عده‌ای از جوانان که قصد ادامه زندگی در خارج از کشور را دارند، به دلیل نزدیکی ترکیه با ایران، این کشور را بهترین گزینه برای مهاجرت می‌دانند؛ چراکه به زعم خود در صورت پشیمانی با هزینه کمتری نسبت به سایر کشور‌ها می‌توانند به کشور بازگردند.

اما ماه گذشته، پس از قرار گرفتن ترکیه در لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی به دلیل عدم‌تلاش کافی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، وضعیت اقتصادی ترکیه با سرعت بیشتری تغییر پیدا کرد. این در شرایطی است که طی ماه‌های اخیر به دلیل کاهش پیاپی ارزش لیر، اقتصاد ترکیه روز‌های متفاوتی را تجربه کرده است.

پس از این رویداد، هر دلار آمریکا که معادل ۹ لیر ترکیه بود، به ۹.۶ رسید و این شکاف تا به امروز تداوم یافته است. در چند روز گذشته نرخ برابری دلار و لیر به سطح ۰۸/۱۳ رسیده است که این موضوع می‌تواند تبعات اقتصادی خطرناکی را برای سرمایه‌گذاران خارجی در پی داشته باشد. لازم به ذکر است که صندوق بین‌المللی پول با تحلیل شرایط فعلی اقتصاد ترکیه، ورود سرمایه به این کشور را ۶/۷- درصد از تولید ناخالص داخلی ارزیابی کرده است.

بروز تنش ارزی خصوصاً در کشور‌هایی که بدهی خارجی بالایی دارند، برای حاکمیت آن‌ها خطر جدی محسوب می‌شود؛ از همین رو، بانک مرکزی ترکیه اخیراً طی گزارشی اعلام کرده است، میزان بدهی خارجی ناخالص در ترکیه تا پایان ماه دسامبر سال گذشته نزدیک به ۴۳۷ میلیارد دلار برآورد شده که از این میزان، ۲۴۷.۶ میلیارد دلار سهم بدهی‌های عمومی دولت بوده است.

با در نظر گرفتن این وقایع، اغلب کارشناسان اقتصادی، آینده مطلوبی را برای سرمایه‌گذاری در ترکیه ارزیابی نمی‌کنند. این در حالی است که ایرانیان هنوز هم اشتیاق خود برای سرمایه گذاری در این کشور را از دست نداده و در حال خرید ملک و سرمایه‌گذاری در ترکیه هستند.

 



ضرر سرمایه‌گذاران ایرانی به دلیل کاهش ارزش لیر

از همین رو، مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با اشاره به مخاطرات سرمایه‌گذاری در ترکیه، گفت: اتاق مشترک ایران و ترکیه از شرایط اقتصادی به وجود آمده درترکیه و کاهش ارزش لیر خوشحال نیست؛ چرا که این موضوع، هم تجارت بین دو کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده و هم مردم کشور ما که اقدام به سرمایه‌گذاری در این کشور نموده‌اند را متضرر کرده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در خصوص لزوم کسب اطلاعات دقیق برای سرمایه‌گذاری در این کشور، اظهار داشت: افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این کشور را دارند، می‌بایست با کسب اطلاعات دقیق از شرایط اقتصادی ترکیه اقدام کنند؛ چرا که سرمایه‌گذاری ناآگاهانه ممکن است به راحتی منجر به از دست رفتن سرمایه آن‌ها شود.

ظرفیت ۱۵ میلیارد دلاری صادرات ایران به ترکیه

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم که مردم به جای خرید ملک در ترکیه، اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تولیدی مشترک بین دو کشور کنند؛ چرا که امنیت سرمایه‌گذاری در این شیوه بیشتر از سایر روش‌ها است.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبود تعاملات تجاری بین ایران و ترکیه، گفت: با توجه به دیدار اخیر مقامات دو کشور در حاشیه اجلاس اکو، درصدد آن هستیم تا تعاملات تجاری بین دو کشور بیش از پیش افزایش یابد و به نظر می‌رسد که این اراده هم‌اکنون از جانب دو کشور وجود دارد. ایران دارای ۱۵ میلیارد دلار ظرفیت صادرات به کشور ترکیه است و باید به نحو احسن از این موضوع استفاده کرده و روابط تجاری خود را با ترکیه احیا کند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.