کد خبر: ۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
بر اساس گزارش عملکرد سه ماهه وزارت کار از روند اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری در دولت سیزدهم، ۱۶۴۳ طرح از محل منابع و تسهیلات اشتغال روستایی بهره‌مند شده و طی این مدت برای بیش از ۴۸۹۰ نفر فرصت شغلی به وجود آمده است.

طرح اشتغال روستایی به دنبال مجوز مجلس در برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآمد و مقرر شد معادل ریالی آن نیز از محل منابع داخلی بانک‌ها به حساب موسسات عامل واریز شود.

استقبال ۸۷ درصدی دیپلمه‌ها از طرح اشتغال روستایی
در قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیأت امنای صندوق، معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با اولویت روستا‌ها و شهر‌های واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از گزارش عملکرد سه ماهه این وزارتخانه در دولت سیزدهم، ۱۶۴۳ طرح از تسهیلات اشتغال روستایی طی این مدت بهره‌مند شده‌اند.

در این گزارش اجرای قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به عنوان یکی از فعالیت‌های معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار عنوان شده است. عملکرد اشتغال پایدار روستایی و عشایری از سامانه کارا به صورت تجمعی است و این طرح مستمر و ادامه دار برای مدت ۹ سال پیش بینی شده است.

مطابق آمار گرفته شده، از نیمه مرداد ۱۴۰۰ تا پایان آبان ماه سال جاری، ۱۶۴۳ طرح از تسهیلات اشتغال روستایی بهره‌مند شدند؛ همچنین مبلغ تسهیلات پرداخت شده از محل اشتغال پایدار روستایی ۴۹۰۶ میلیارد ریال بوده است؛ میزان فرصت‌های شغلی ایجاد شده از محل پرداخت تسهیلات در مدت زمان مذکور، ۴۸۹۱ نفر بوده است.

بر اساس آمار‌ها منابع تخصیص داده شده در قانون اشتغال روستایی توسط صندوق توسعه ملی تاکنون در پنج مرحله صورت گرفته است.

بنابر اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان منابع برای مرحله ششم پرداخت تسهیلات طرح با همکاری دستگاه‌های اجرایی عملیاتی می‌شود تا روند اجرای طرح‌های اشتغال روستایی سرعت بگیرد و از این طریق بهره وری و کارآمدی در حوزه اشتغال روستایی افزایش یابد.

رامین اسدی ـ مدیر پروژه سرمایه‌گذاری طرح‌های اشتغال فراگیر و روستایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ در گزارشی از وضعیت پرداخت‌های این بخش از سوی موسسات عامل می‌گوید: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه حدود ۲۹۴۸ طرح و از شهریور ماه تا کنون ۱۵۱۲ طرح مصوب شده و پیگیری آن‌ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت طرح‌های اشتغال روستایی به تفکیک دستگاه‌های اجرایی می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی ۵۹ درصد، وزارت صمت ۱۴ درصد و وزارت میراث فرهنگی نیز ۱۱ درصد طرح‌ها و به لحاظ مبلغ، وزارت جهاد کشاورزی ۶۱ درصد این منابع را به خود اختصاص داده اند.

آنطور که اسدی در خصوص وضعیت تحصیلی دریافت‌کنندگان تسهیلات می‌گوید: ۸۷ درصد دیپلمه‌ها از این طرح استفاده کرده‌اند و مقاطع تحصیلی بالاتر مثل کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دلیل کافی نبودن زیرساخت‌هایی، چون نداشتن ضمانت و مهارت نتوانستند در این طرح‌ها مشارکت فعالی داشته باشند.

به گفته مدیر پروژه سرمایه‌گذاری طرح‌های اشتغال فراگیر و روستایی وزارت کار، ۶۶ درصد مردان و ۳۴ درصد زنان از تسهیلات اشتغال روستایی بهره‌مند شده‌اند و چنانچه نقدینگی به این سیستم تزریق شود ۵۵ هزار طرح دیگر با مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان قابل اجرا و مدیریت است.

در این طرح، نرخ بهره تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای مناطق روستایی ۶ درصد و مناطق مرزی ۴ درصد پیش‌بینی شده است؛ حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات نیز ۹ سال است که دو سال برای ساخت وساز، یک سال تنفس و شش سال برای بازپرداخت تسهیلات درنظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، قانون اشتغال پایدار روستایی وعشایری در سال ۱۳۹۶ از تصویب مجلس گذشت و با ابلاغ آیین نامه اجرایی آن از سوی هیات وزیران به مرحله اجرا درآمد. طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری با هدف کاهش نرخ بیکاری در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی با اذن مقام معظم رهبری در برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی و قرار دادن معادل ریالی این اعتبار در اختیار موسسات عامل توزیع کننده تسهیلات از جمله بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید روند عملیاتی خود را تاکنون دنبال می‌کند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.