کد خبر: ۲۷۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
در حاشیه مجمع پارلمانی بریکس محمدباقر قالیباف و وزیر دفاع آفریقای جنوبی با هم دیدار کردند و در مورد مسائل مهم امنیتی و سیاسی رایزنی کردند.

مخاطب 24- رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر دفاع آفریقای جنوبی در یک دیدار مهم امنیتی سیاسی که در حاشیه مجمع پارلمانی بریکس برگزار شد، بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در موضوعات مختلف از جمله انرژی تاکید کردند.

 عصر پنج شنبه (۶ مهر) در ساعت پایانی حضور رئیس مجلس در محل برگزاری مجمع پارلمانی بریکس در ژوهانسبورگ، وزیر دفاع آفریقای جنوبی با پیشنهادات مشخصی برای توسعه روابط دو کشور در محل برگزاری مجمع پارلمانی بریکس حضور یافت و با دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد؛ در این دیدار که یک دیدار سطح بالای امنیتی سیاسی بود، نکات مهمی درباره توسعه روابط دو جانبه ایران و آفریقای جنوبی از جمله در زمینه های انرژی و دفاعی مطرح شد.

در ابتدای این دیدار، خانم «تاندی روث مودیسه» وزیر دفاع آفریقای جنوبی نیز با تبریک ورود ایران به بریکس وتاکید بر این که این پیمان نقش مهمی در آینده جهان خواهد داشت تاکید کرد: خوشحالم که شما را در خانواده بریکس می بینم و باور داریم که رشد و توسعه بریکس تاثیرات بسزایی در روابط جهانی خواهد داشت.

او با ارزشمند خواندن سفر سابق خود به تهران در کسوت رئیس مجلس آفریقای جنوبی از دیدار با رئیس مجلس کشورمان ابراز خرسندی و با بیان این که ایران و آفریقای جنوبی دشمنان مشترکی دارند، تاکید کرد: ما برای ارتقای روابط با جمهوری اسلامی آماده هستیم و امیدوارم روابط دو کشور بیش از پیش افزایش یابد و وارد همکاری های مشترک بیشتر شویم، در این زمینه من نیز به نوبه خود آمادگی دارم تا هر اقدامی لازم باشد انجام دهم.

وزیر دفاع آفریقای جنوبی یکی از دلایلی که باعث خوشحالی من از پیوستن ایران به بریکس شد، موضوع انرژی است و در این زمینه تاکید داریم تا در مکانیزم هایی که طراحی می کنیم بر چالش های پیش روی ارتقای همکاری ها نظیر تحریم ها غلبه کرده و روی پیشبرد مسائل دو کشور متمرکز شویم.

او در همین زمینه تاکید کرد: ما دراین زمینه آماده انجام اقدامات لازم، از جمله سفر به تهران هستیم تا ببینیم چطور می توانیم زمینه ای برای همکاری ها در حوزه انرژی پیدا کنیم.

همچنین در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از آفریقای جنوبی بابت برگزاری مجمع پارلمانی بریکس با اشاره به عضویت ایران در بریکس که در سه ماه آینده عملیاتی می شود گفت: امیدوارم بتوانیم با استفاده از فرصت هایی که ایجاد شده است برای توسعه همکاری های دوجانبه و نیز همکاری ها در قالب بریکس استفاده کنیم.

دکتر قالیباف افزود: ما در این که جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف علوم دانش بنیان، علوم مهندسی و نیز عرصه های نظیر انرژی پیشرفت های قابل توجهی دارد که این علوم و صنایع می تواند در مقابله با چالش انرژی که کشور شما با آن مواجه است، به کمک تان بیاید.

دکتر قالیباف موضوع انرژی و راه اندازی پالایشگاه های غیر فعال در آفریقای جنوبی را یکی از موضوعات مهم قابل بررسی بین دو کشور دانست و گفت: این مسئله یکی از موضوعات مورد تاکید من در دیدار با روسای مجالس کشور شما بود و پیشنهادی که مطرح شده این است که کمیسیون مشترک دو کشور تا سطح روسای جمهور ارتقاء پیدا کند و در دیدارهای دوجانبه ای که در آینده نزدیک میان دو کشور برگزار خواهد شد روی این موضوعات متمرکز شویم.

منبع: دنیای اقتصاد
 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.