کد خبر: ۲۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
رئیس مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: عدم اسقاط خودرو‌های فرسوده یکی از معضلات اصلی در مسیر اجرای قانون هوای پاک است.

مخاطب 24- داریوش‌گلعلیزاده در کارگروه ملی آلودگی هوا که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با تاکید بر اینکه مصرف بی‌رویه گاز در کشور یکی از علت‌های اصلی افزایش اکسیدهای نیتروژن است، اظهارکرد: ترکیبات فرّار و اکسیدهای نیتروژن با طرح «کهاب» و معاینه فنی قابل کنترل هستند.

او ضمن بیان اینکه تعداد روزهای آلوده هوا نمی‌تواند معیار مناسبی برای تشخیص عملکرد دستگاه‌ها باشد، ادامه داد: کیفیت هوا و تعداد روزهای دارای هوای آلوده تابع شرایط جوی است. ما باید برای بررسی عملکرد، غلظت انتشار را بسنجیم و زمانی که بتوانیم غلظت انتشار را کاهش دهیم یعنی قدم رو به جلویی برداشته‌ایم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست  اضافه کرد:  در بودجه سال ۱۴۰۲، ۸۴۰ میلیارد تومان برای قانون هوای پاک اختصاص داده شد و ما توانستیم رد پای خوبی در قانون بودجه بگذاریم تا در سال‌های بعد هم افزایش پیدا کند. برای اجرای ۶۲ حکم احصا شده، ۱۰۷ هزار میلیارد تومان و سه میلیارد دلار برآورد هزینه شده بود که به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است.

او با تاکید بر اینکه در نظر گرفته شدن ستونی برای اجرای قانون هوای پاک برای نخستین بار در بودجه سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاده است، گفت: مبلغی هم از محل ماده ۱۲ که برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت است برای توسعه حمل و نقل عمومی پیش‌بینی شده است.

گلعلیزاده با اشاره بر اجرای طرح «کهاب» گفت:  وزارت نفت قرار بود که تا پایان سال ۱۴۰۱ این طرح را در ۲۰۰ جایگاه اجرا مند اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در حال حاضر تنها در ۱۱۰ جایگاه کشور این طرح در حال اجرا است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: توسعه وسایل حمل و نقل عمومی به میزان ۱۰.۹ درصد بر افزایش کیفیت هوا تاثیر داشته است اما متاسفانه عملکرد کشور در این زمینه در سال‌های گذشته ضعیف بود این در حالیست که سال گذشته با ورود وزارت کشور شاهد اتفاقات خوبی در توسعه حمل و نقل عمومی بودیم.

گلعلیزاده ادامه داد: عدم اسقاط خودروهای فرسوده یکی از معضلات اصلی در جهت اجرای قانون هوای پاک است. در سال گذشته کمتر از 25 هزار خودرو اسقاط شدند این در حالیست که یک میلیون خودرو پلاک گذاری شدند که این موضوع بسیار نگران کننده است.

او افزود: به لحاظ اثربخشی، گزارش عملکرد دستگاه‌ها به این صورت بود که سازمان ملی استاندارد ۱۶ تکلیف داشت که ۱۲ تکلیف خود را کامل و چهار تکلیف را به‌خوبی انجام داده بود. در این راستا وزارت کشور هشت برنامه داشت که از این میان پنج برنامه را به‌طور ضعیف، یک برنامه را در حد متوسط، یک برنامه را به‌طور کامل و یک برنامه را به‌خوبی انجام داده بود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: وزارت نیرو نیز از میان پنج برنامه‌ای که بر عهده داشت، دو مورد را ضعیف، یک مورد را متوسط و یک مورد را به‌طور کامل به سرانجام رساند.

گلعلیزاده در پایان تصریح کرد: سازمان محیط زیست که یک نهاد نظارتی محسوب می‌شود نیز ۱۹ برنامه در راستای تحقق قانون هوای پاک بر عهده داشت که از این میان ۱۶ برنامه به‌طور کامل و یک برنامه به‌خوبی و دو برنامه به‌صورت ضعیف انجام شد. بهبود این عملکرد در گرو تامین منابع مالی است.

منبع: ایسنا 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.