مخاطب 24- معصومه نجفی پازوکی گفت: از آنجایی که معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت است لذا مهمترین تلاش ما هم معطوف به این حوزه بوده که معلم را آماده کنیم. ما آموزشهای مختلفی را به معلمها ارائه کردیم همچنین دورههای آموزشی سواد دیجیتال و سواد فناوری را هم در تابستان داشتیم.
معصومه نجفی پازوکی در این باره گفت: از آنجایی که معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت است لذا مهمترین تلاش ما هم معطوف به این حوزه بوده که معلم را آماده کنیم. ما آموزشهای مختلفی را به معلمها ارائه کردیم همچنین دورههای آموزشی سواد دیجیتال و سواد فناوری را هم در تابستان داشتیم.
۱۲۰ هزار معلم در حلقههای ۱۰ نفره شبکهسازی میشوند
اشتراکگذاری تجارب جهت تحول در آموزش، هدف این شبکهسازی
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش با بیان اینکه ۱۲۰ هزار معلم به صورت حلقههای ۱۰ نفره در کل کشور شبکهسازی میشوند گفت: هدف از این شبکهسازی، شکلگیری گفتمان آموزشی مستمر در کل سال است تا معلمان تجارب خود را با سایر همکاران به اشتراک گذاشته و شاهد تحول جدی در امر آموزش باشیم.
نجفی افزایش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی را نیازمند تغییر رویکرد دانست و اظهار کرد: تغییر رویکرد در مدارس دولتی به اقدامات گستردهای از جمله همین شبکه سازیها احتیاج دارد برای مثال همانطور که کرسیهای نظریه پرداری را در دانشگاهها داریم باید در مدارس هم این کرسیها را ایجاد کنیم تا معلمان به گفتگوی آموزشی و انتقال تجارب آموزشی خود بپردازند.
او با بیان اینکه تمهیدات لازم برای تولید منابع و محتوای آموزشی در کلاس درس فراهم است افزود: یکی از موضوعات مهم، بحث کتابخانه کلاسی در گوشه کلاس درس است.
ایجاد کتابخانه در کلاسهای درس
معلمان سهبار در هفته از این کتابخانه استفاده خواهند کرد
این مقام مسئول از طبقه بندی کتابها ذیل ۶ ساحت سند تحول بنیادین و متناسب با پایهها خبرداد و گفت: ما این فهرست را در اختیار معلمان و والدین قرار میدهیم و کلاسها را نیز حتیالامکان به کتابخانهها مجهز خواهیم کرد بطوریکه بخش مهمی از طراحی آموزش معلم به کتابخوانی اختصاص پیدا کند و معلم سه بار در هفته از کتابخانه کلاس به شکلهای مختلف استفاده کند.
نجفی با اشاره به اینکه تمرکز کتاب خوانی در دانشآموزان پایین است اظهار کرد: زمان تمرکز خواندن دانشآموز باید از کلاس اول ابتدایی و با شیب مشخصی افزایش پیدا کند تا به استانداردها نزدیک شویم.
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش تصریح کرد: معلم قبل از کلاس باید طراحی آموزشی قوی داشته باشد و موقعیتهای یادگیری را طوری شکل دهد که دانشآموز در فضای یادگیری، تجربهای نزدیک به زندگی واقعی داشته باشد و به سمت کسب شایستگی پایه حرکت کند وگرنه محفوظات دانشی برای دانشآموز ابتدایی هیچ فایدهای ندارد.
نظام دوری، فرصتی برای شناسایی استعدادهای دانش آموزان
نجفی، نظام دوری با یک معلم از پایه اول تا پایه سوم را یکی از اقدامات مثبت آموزش و پرورش و فرصت مناسبی برای شناسایی و پرورش استعدادهای دانش آموزان دانست.
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش در پایان عنوان کرد: ما امسال با موافقت سازمان امور استخدامی کشور، ۲۸ ظرفیت برای آموزگاران دوره ابتدایی گرفتیم و گزینش و مصاحبه معلم را مفصلتر کردیم و با وسواس بیشتری انجام دادیم بهطوریکه ۶۰ درصد نمره قبولی داوطلب مربوط به قسمت مصاحبه است ضمن اینکه دورههای پودمانی آخر هفتهها نیز از طرف دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش با بیان اینکه ۱۲۰ هزار معلم به صورت حلقههای ۱۰ نفره در کل کشور شبکهسازی میشوند گفت: هدف از این شبکهسازی، شکلگیری گفتمان آموزشی مستمر در کل سال است تا معلمان تجارب خود را با سایر همکاران به اشتراک گذاشته و شاهد تحول جدی در امر آموزش باشیم.
نجفی افزایش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی را نیازمند تغییر رویکرد دانست و اظهار کرد: تغییر رویکرد در مدارس دولتی به اقدامات گستردهای از جمله همین شبکهسازیها احتیاج دارد برای مثال همانطور که کرسیهای نظریه پرداری را در دانشگاهها داریم باید در مدارس هم این کرسیها را ایجاد کنیم تا معلمان به گفتوگوی آموزشی و انتقال تجارب آموزشی خود بپردازند.
او با بیان اینکه تمهیدات لازم برای تولید منابع و محتوای آموزشی در کلاس درس فراهم است افزود: یکی از موضوعات مهم، بحث کتابخانه کلاسی در گوشه کلاس درس است.معاون آموزش ابتدایی در پایان عنوان کرد: ما امسال با موافقت سازمان امور استخدامی کشور، ۲۸ ظرفیت برای آموزگاران دوره ابتدایی گرفتیم و گزینش و مصاحبه معلم را مفصلتر کردیم و با وسواس بیشتری انجام دادیم بطوریکه ۶۰ درصد نمره قبولی داوطلب مربوط به قسمت مصاحبه است ضمن اینکه دورههای پودمانی آخر هفتهها نیز از طرف دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا