فیس لیفت به عنوان یکی از بهترین راهکارهای خودروسازان برای ارتقا محصولات قدیمی است که طی آن بخش طراحی داخلی، بیرونی و حتی بخش فنی خودرو دستخوش تغییر میشود. خودروسازان داخلی نیز طی سالهای گذشته به جای تولید یک محصول کاملا جدید با ارائه یک نسخه فیس لیفت از محصولات قدیمی خود توانستند آنها را در قالب یک محصول جدید روانه بازار کنند.
البته در این میان برخی از فیس لیفت های خودروسازان داخلی نیز بسیار جذاب بوده و توانستند به محبوبیت چشمگیری دست پیدا کنند. در این بخش از اخبارخودرو قصد داریم شما را با ۶ فیس لیفت جذاب و موفق در صنعت خودرو ایران آشنا کنیم.
ایران خودرو در سال ۱۳۹۳ دنا را به عنوان فیس لیفت سمند روانه بازار کرد. دنا در نمای جلو و عقب کاملا نسبت به سمند تغییر پیدا کرده بود، اما ستونها جانبی و درها هنوز به سمند شباهت داشتند.
دنا پلاس نیز به نوعی فیس لیفت دیگری از سمند محسوب میشود که علاوه بر نمای جلو و عقب، این بار طراحی درها نیز تغییر پیدا کرد تا دیگر به سمند شباهت نداشته باشند. البته پیشرانه و گیربکس دنا، سیستم سوخترسانی، سیستم تعلیق و سیستمهای الکترونیکی با سمند یکسان است.
ایران خودرو در ابتدا دنا پلاس را با ۴ ایربگ و سقف بازشو روانه بازار کرد، اما به تدریج سانروف و دو کیسه هوای آنها حذف شدند. همچنین این خودرو از ابتدای سال ۱۳۹۵ در نسخه توربو به چراغ روز نیز مجهز شد. دنا پلاس توربو از فرمان چرمی و سردنده متفاوت با سایر نسخهها نیز بهره میبرد. علاوه بر این، ایران خودرو برای نسخه توربوشارژ اتوماتیک دنا پلاس یک گیربکس ۶ سرعته و فرمان کمک برقی در نظر گرفته است.
ایران خودرو در سال ۱۳۷۹ از سمند به عنوان نخستین خودرو ملی رونمایی کرد. این خودرو بر پایه پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده بود و از پیشرانه X7 نیز بهره میبرد. ایران خودرو در سال ۱۳۸۱ طراح ساخت نسخه جدیدی از سمند با نام LX را در دستور کار خود قرار دارد.
سمند LX با پیشرانه XU7 و EF7 روانه بازار شد و ایران خودرو برای آن امکانات جدیدی چون صندوق پران برقی، سنسور هشدار دنده عقب، تنظیم برقی صندلیهای سرنشینان جلو، رینگ آلومینیومی، کیسه هوای راننده و سرنشین و ترمز ضدقفل را در نظر گرفت. همچنین داشبورد آن نیز دو بار دستخوش تغییر شد.
سمند LX نسبت به قبل از لحاظ ظاهری تغییرات زیادی را تجربه نکرد. از تغییرات اعمال شده روی این خودرو میتوان به چراغهای عقب کوچکتر اشاره کرد. همچنین تغییر کوچک باعث شد تا این خودرو به یکی از بهترین فیس لیفت های صنعت خودرو ایران تبدیل شود.
گروه صنعتی ایران خودرو تا مدتها پژو ۴۰۵ را تولید و به بازار عرضه میکرد و پس از موفقیت آن نیز عرضه پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵ را در دستور کار خود قرار دارد. سرانجام این خودروساز از خودرو جدیدی به نام پژو پارس پرده برداشت که به پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵ شباهت زیادی داشت. این خودرو در ابتدا با نام پرشیا روانه بازار شد و پس از مدتی نام آن به پژو پارس تغییر پیدا کرد.
به طور کلی بسیاری پژو پارس را فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ میدانند که ایران خودرو از سال ۱۳۷۹ تا به امروز آن را تولید و به بازار عرضه میکند. هرچند ایران خودرو طی ۲۳ سال گذشته در بخش پیشرانه، صندلیها، تزئینات داخلی و داشبورد آن تغییراتی را لحاظ کرده، اما چهره کلی این خودرو ثابت مانده است. این خودرو با وجود قدیمی بودن در بازار ایران از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و بسیاری آن را بهترین فیس لیفت تاریخ خودروسازی ایران میدانند.
شرکت سایپا در سال ۱۳۹۱ خودرو تیبا ۲ را به عنوان نسخه هاچ بک تیبا به بازار عرضه کرد که نسبت به نسخه اصلی خود از لحاظ ظاهری تغییر پیدا کرده بود و سایپا برای بخش فنی و امکانات آن تغییراتی را در نظر نگرفت. پس از مدتی شرکت سایپا در سل ۱۳۹۵ روی تیبا ۲ تغییراتی ر اعمال کرد و توانست خودرو جدیدی به نام کوییک را بسازد که باید آن را فیس لیفت تیبا ۲ دانست.
کوییک اکنون از ارتفاع بیشتر، عناصر ظاهری جدید نظیر چراغها و سپر اسپرت بهره میبرد. سایپا پس از مدتی نسخههای دیگری از کوییک نظیر کوییک اس، کوییک آر و کوییک اتوماتیک را به بازار عرضه کرد. از آپشنهای جدیدی که سایپا به این خودرو اضافه کرده میتوان به مانیتور مولتی مدیا، استارت دکمهای، فرمان با دکمههای کنترل سیستم صوتی و گیربکس اتوماتیک اشاره کرد.
در حالی که نسخه صندوق دار پراید با نام صبا به بازار عرضه شده بود، شرکت سایپا برای نسخه هاچ بک آن نام نسیم را در نظر گرفت تا این دو نسخه را از یکدیگر متمایز کند. پراید هاچ بک از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۸ بدون تغییر تولید و به بازار عرضه میشد، اما سرانجام شرکت سایپا برای آن یک فیس لیفت را در نظر گرفت.
سایپا نسخه فیس لیفت پراید هاچ بک را با نام سایپا ۱۱۱ در پنج تیپ مختلف روانه بازار کرد که تفاوت آنها به کیسه هوا راننده، ترمز ABS و فرمان هیدرولیک مربوط میشد. البته نسخه EX این خودرو از هر سه آپشن بهره میبرد. همچنین در سال ۱۳۹۲ نیز سایپا ۱۱۱ در نسخه SE روانه بازار شد که در کنار این سه آپشن به کیسه هوای شاگرد (سرنشین جلو) نیز مجهز شده بود.
سایپا برای تبدیل پراید هاچ بک به سایپا ۱۱۱ نمای جلو و عقب آن را تغییر داد و در کابین نیز یک داشبورد جدید را در نظر گرفت. از تغییرات فنی آن نیز میتوان به ارتقا جزئی قدرت و گشتاور، تغییر استاندارد آلایندگی موتور از یورو ۳ به یورو ۴ و تقویت جعبه فرمان اشاره کرد. تولید سایپا ۱۱۱ در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید.
شرکت رنو فرانسه خودرو رنو ۵ را در قالب یک هاچ بک شهری بین سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶ میلادی تولید و به بازار عرضه کرد. در بازار ایران نیز این خودرو در نامهای مختلفی از جمله سپند توسط شرکت سایپا تا سال ۱۳۷۸ و پارس خودرو تا سال ۱۳۸۶ تولید و به بازار عرضه میشد. در سال ۱۳۷۹ نیز گروه سایپا برای آن تغییرات مهمی چون اضافه شدن پیشرانه ۱.۳ لیتری پراید را در نظر گرفت.
نسخه اصلی رنو 5 از یک پیشرانه ۹۰۰ سی سی 4 سیلندر ۸ سوپاپ به همراه یک گیربکس ۵ دنده بهره میبرد. پارس خودرو در اواسط دهه ۸۰ به بدنه این خودرو بخشهای پلاستیکی اضافه کرد و از سال ۱۳۸۵ نیز با اعمال تغییراتی بدنه آن را عضلانیتر کرد. در همین راستا این خودرو با تغییر نام به رنو نیو PK به مدت یک سال تولید شد و پس از آن پارس خودرو تولید آن را متوقف کرد.
منبع: گجت نیوز