کد خبر: ۲۶۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
شرکت اپل روز سه‌شنبه هفته جاری از چهار مدل پرچم‌دار جدید خود، یعنی آیفون ۱۵ رونمایی کرد. این محصول که عرضه آن از امروز آغاز می‌شود، قیمت آیفون ۱۵ در ایران چقدر خواهد بود؟

مخاطب 24- طبق روال قبل این شرکت نسخه جدید شروع قیمت گوشی‌های آیفون در مدل معمولی ۱۲۸ گیگابایتی ۷۹۹ دلار، مدل پرو ۱۲۸ گیگابایتی ۹۹۹ دلار و پرومکس ۲۵۶ گیگابایتی ۱۱۹۹ دلار خواهد بود.

فرمول تعیین قیمت آیفون ۱۵ در ایران

آن‌طور که محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران می‌گوید: از آن‌جایی که واردات نسل جدید گوشی‌های اپل به ایران ممنوع به هر روش گمرکی و مسافری ممنوع است، احتمالا از هفته اول مهر آیفون ۱۵ قاچاق به‌راحتی در بازار یافت شود. از این‌رو در‌محاسبه قیمت این گوشی‌ها دیگر هزینه‌هایی نظیر تعرفه گمرکی، ریجستری و … اضافه نمی‌شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب قطعا قیمت این مدل هم از نرخ روز آیفون ۱۳ پایین‌تر خواهد بود. برای به‌دست‌آوردن قیمت آیفون ۱۵ در بازار موبایل ایران کافی است قیمت جهانی آن ضرب در نرخ روز دلار در ایران شود. احتمالا فروشندگان حداکثر ۲۰ درصد هم سود فروش روی آن بکشند.

او یادآورشد: البته در ابتدای ورود پرچم‌دار جدید بازار که تب آن داغ است، احتمالا شاهد نرخ‌گذاری‌های عجیب و غریب هم باشیم، ولی پس از فروکش تب بازار و افزایش رقابت فروش، بعید است که آیفون ۱۵ پرومکس قیمتی بالاتر از ۶۰ میلیون تومان پیدا کند. این گوشی را فعلا باید رقیب آیفون ۱۴ دانست و همچنان این آیفون ۱۳ است که از لحاظ قیمتی بدون رقیب مانده است.

آیفون ۱۵؛ ۸۵ میلیون تومان

بر اساس فرمولی که عالیان به آن اشاره کرد، اگر مبنای قیمت دلار را نرخ رسمی اعلامی امروز، جمعه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۲، در نظر بگیریم، در حال حاضر این ارز در بازار آزاد ۴۹ هزار و ۹۳۱ تومان قیمت دارد.

طبیعی است که به دلیل ممنوعیت واردات آیفون ۱۵ به ایران، ارز ترجیحی و نیمایی به آن تعلق نگیرد و با نرخ ارز آزاد به صورت قاچاق وارد ایران شود.

بدین ترتیب قیمت آیفون ۱۵ معمولی که در بازار جهانی ۷۹۹ دلار قیمت خورده، با توجه به نرخ دلار در ایران و اضافه کردن سود ۲۰ درصدی فروش به آن، احتمالا در بدو ورود به ایران در محدوده ۴۸ میلیون تومان قیمت بخورد.

قیمت آیفون ۱۵ پرو ۹۹۹ دلاری نیز به طور تقریبی بین ۵۸ میلیون تا ۵۹ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

پیش‌بینی‌ها از قیمت آیفون ۱۵ پرومکس در ایران نیز در ابتدای امر بالاتر از ۸۰ میلیون تومان و در در حدود قیمتی ۸۵ میلیون تومان است.

با این حال با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت آیفون ۱۴ پرومکس در بازار ایران حدود ۶۰ میلیون تومان است، پیش‌بینی می‌شود که این مدل رفته‌رفته محبوبیت خود را از دست دهد و قیمت آن کاهش یابد و قیمت آیفون ۱۵ پرومکس به محدوده ۶۰ میلیون تا ۶۵ میلیون تومان کاهش یابد.

واکنش بازار موبایل ایران به رونمایی از آیفون ۱۵

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اولین واکنش بازار موبایل ایران به رونمایی از آیفون ۱۵ طبق معمول گرانی بود. آیفون ۱۳ یک ترابایت که پیش از این ۹۴ میلیون تومان قیمت داشت پس از رونمایی از پرچم‌دار جدید اپل تا ۱۱۰ میلیون تومان هم پیش رفت.

البته مدل A۲۴۱۲ که ارزان‌ترین آیفون ۱۳ پرومکس بازار شناخته می‌شود، واکنش خاصی نشان نداد با همان قیمت ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

منبع: فرارو

برچسب ها: آیفون اپل
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
استخراج الماس از گل صدتومانی! title
دانشمندان چینی با استفاده از کربن استخراج‌شده از گل‌های صدتومانی قرمز، الماس ۳ قیراطی تولید کردند.
اولین نسخه از تانک جنگی چلنجر ۳ به میدان آمد؛ مرگبار و مدرن title
ارتش انگلیس به‌تازگی از تانک جنگی چلنجر ۳ به‌عنوان مرگبارترین سلاح خود رونمایی کرده است. درباره تانک مدرن Challenger ۳ بیشتر بدانید.
آیا نفرین باز کردن تابوت فرعون حقیقت دارد؟ title
مقبره‌های مصری همیشه زمینه‌ساز شایعه‌های زیادی بوده‌اند. پژوهش‌ها به شایعه نفرین باز کردن تابوت فرعون و احتمال مرگ انسان پاسخ می‌دهند.
آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس: مورد غضب مافیای خودرو هستم title
یک نماینده مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فورتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در برابر سوء رفتار گفت: متأسفانه آنچه ما می‌بینیم این است که پشت پرده این قانون سند ۲۰۳۰ است، علیرغم درخواست مکرر ما برای رفع نواقص اما این نواقص رفع نشده است.
بازیگر قدیمی به کما رفت title
علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون به کما رفت.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.