کد خبر: ۲۶۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
در پی تاخیر‌های متوالی در پروازها؛

مسافران درصورت تاخیر‌های طولانی ایرلاین‌ها چه کنند؟

آیین‌نامه حقوق مسافر تکالیف شرکت‌های هواپیمایی و مسافران را در زمان بروز تاخیر یا لغو پرواز‌ها تصریح کرده و مسافران در صورت شکایت می‌توانند موضوع را در پورتال سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری کنند؛ در عین حال اگر پروازی پنج ساعت و بیشتر تاخیر داشته باشد، شرکت هواپیمایی موظف است یک برابر قیمت بلیت را به‌عنوان غرامت به مسافر بپردازد.
src="/files/fa/news/justify;">مخاطب 24 در حال حاضر مسیر برگشت پروازهای اربعین در حال انجام است؛ شرایط حاکم بر فرودگاه‌های عراق، نقص فنی هواپیماها و آب‌وهوای نامناسب و گرم از دلایلی است که می‌تواند تاخیر پرواز را در این روزها سبب شود و در این میان اگر یکی از پروازها تاخیر داشته باشد، به‌دلیل حجم پروازی بعضا پروازهای دیگر هم با تاخیرهای انعکاسی مواجه می‌شوند و این موضوع نارضایتی مسافران را به‌دنبال خواهد داشت.

در روزهای گذشته نیز برخی از شرکت‌های هواپیمایی، با مشکلات متعددی مواجه شدند که تاخیرهایی را سبب شده است. در یکی از این پروازها که به‌دلیل نقص فنی هواپیمای ایرلاین مورد نظر، مسافران دو بار سوار هواپیما شده و پیاده شدند و درنهایت هم با چندین ساعت تاخیر به مقصد رسیدند، مسافران ناراضی تصمیم گرفتند از هواپیما پیاده نشده تا پیگیر حقوق از دست رفته خود شوند.

به‌دنبال این موضوع، عباس فرزادنیا -سرپرست دادسرای ویژه فرودگاه‌های تهران- گفت: مطابق ماده ۲-۵ آیین‌نامه حقوق مسافر، شرکت‌های هواپیمایی موظف‌اند به تکالیف مندرج در این آیین‌نامه عمل کرده و مسافران نیز با اطلاع از نحوه برخورداری از حقوق خود در مواقع تاخیر یا لغو پروازی مطالبات خود را از مجاری قانونی مانند دفاتر شرکت‌های هواپیمایی و سایت سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری کنند.

معاون دادستان تهران اظهار کرد: پیاده نشدن از کابین هواپیما در اعتراض به تأخیر پروازها به‌منظور مطالبه حقوق خود از شرکت‌های هواپیمایی منجر به تضییع حقوق دیگر مسافران شده و اخلال در نظم سایر پروازها را به دنبال خواهد داشت و از آنجا که در این ایام با افزایش در تعداد پروازها مواجه هستیم، بنابراین عدم تخلیه هواپیما منجر به تاخیر انعکاسی در سایر پروازها خواهد شد.

فرزادنیا تصریح کرد: از سویی دیگر آیین‌نامه حقوق مسافر تکالیف شرکت‌های هواپیمایی و مسافران را در زمان بروز تاخیر یا لغو پروازها مورد تصریح قرار داده و شرکت‌های هواپیمایی را موظف کرده برابر آیین‌نامه حقوق مسافر در این‌گونه مواقع خدمات لازم را به مسافران ارائه کنند.

او تاکید کرد: چنانچه مسافران نسبت به تاخیر یا لغو پروازها شکایتی داشته باشند می‌توانند مراتب را از طریق سامانه حقوق مسافر در پورتال سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی caa.gov.ir جهت رسیدگی، منعکس و مورد پیگیری قرار دهند.

مقررات لغو پرواز توسط ایرلاین چیست؟

مسافر می‌تواند پرواز با تاخیر ۲ ساعت را لغو و بهای بلیت را دریافت کند

اما در آیین‌نامه حقوق مسافر چه آمده است؟ حقوق مسافر مجموعه‌ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست‌اندرکاران امور پروازی را تدوین می‌کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت‌های هوایی است و رعایت این مجموعه حمایتی برای کلیه ایرلاین‌ها لازم‌الاجراست. در این راستا آیین‌نامه حقوق مسافر برای پروازها فروردین‌ماه ۱۳۹۴ اصلاح شده و آخرین ویرایش آن آذرماه سال گذشته ابلاغ شد.

بر اساس این آیین‌نامه، در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز در مبداء، بر اساس ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر و در صورتی که براساس شرایط فوق‌العاده نباشد، لازم است نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح درخصوص تأخیر پرواز پیش‌بینی‌نشده اقدام کند.

در صورتی‌که تأخیر بیش از دو ساعت به‌طول بیانجامد مسافرین می‌توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام کند. در صورتی‌که اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید  نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیت، با سرویس هوایی سایر شرکت‌های هواپیمایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام کند.

مسافر می‌تواند پس از انجام مسافرت با ارائه مدارک مثبته دال‌بر خرید بلیت جدید، نسبت به دریافت وجه بلیت خریداری‌شده در مسیر مورد نظر از شرکت هواپیمایی اصلی اقدام کند. استرداد وجه مذکور حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت از تاریخ ارسال و دریافت آن، توسط شرکت هواپیمایی اصلی الزامی است.

در صورتی‌که مراتب تأخیر پرواز تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز به مسافرین اطلاع‌رسانی شود، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان جدید اعلام‌شده خواهد بود؛ اما چنانچه اطلاع‌رسانی مزبور بعد ازموعد مقرر (۷۲ ساعت قبل از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان درج‌شده در بلیت است.

نکته قابل توجه در آیین‌نامه این است که اگرچه ایرلاین‌ها در صورت بروز تاخیر موظف هستند مسافر را به مقصد مورد نظر برسانند؛ اما چه در پروازهای داخلی و چه پروازهای خارجی، در صورتی که پروازی پنج ساعت و بیشتر تاخیر داشته باشد، علاوه‌بر رساندن به مقصد، شرکت هواپیمایی موظف است یک برابر قیمت بلیت را به‌عنوان غرامت به مسافر بپردازد.

 

منبع: ایسنا 

برچسب ها: ایرلاین‌ مسافر
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
فیلم+ بارش برف در آرامگاه کوروش را ببینید فیلم+ بارش برف در آرامگاه کوروش را ببینید
این ویدئو بامداد روز جمعه ۲۸ آذرماه به ثبت رسیده و ارامگاه کوروش در محوطه باستانی پارسارگاد را در زیر بارش زیبای برف به تصویر می‌کشد.
بهترین سریال‌های کمدی در سال ۲۰۲۵ بهترین سریال‌های کمدی در سال ۲۰۲۵
اگر از طرفداران بهترین سریال‌های کمدی جهان هستید، سال ۲۰۲۵ حتما سال خوبی برای شما بوده است. شبکه‌های بزرگ با ارائه آثار خنده دار متعدد طیف گسترده‌ای از مخاطبان را پوشش دادند. این سریال‌ها بسیار سرگرم‌کننده هستند و می‌توانند موضوعات و چالش‌های زندگی روزمره را به زیباترین شکل ممکن نشان دهند
اعلام شماره حساب برای جمع آوری تفاضل دیه الهه حسین نژاد کلاهبرداری است اعلام شماره حساب برای جمع آوری تفاضل دیه الهه حسین نژاد کلاهبرداری است
امیرحافظ سلیمانی، وکیل اولیای دم مرحومه الهه حسین‌نژاد در خصوص موضوع «تفاضل دیه» این پرونده و سو استفاده برخی افراد از این بحث اعلام کرد: تاکنون هیچ‌گونه شماره حساب، شماره کارت یا فراخوانی جهت جمع‌آوری کمک‌های مردمی از سوی اولیای دم یا نمایندگان قانونی آنها اعلام نشده و هرگونه مطلب یا درخواست منتشرشده در این خصوص، فاقد وجاهت قانونی و اعتبار رسمی است.
شب یلدا؛ سنتی پابرجا، برخی اقلام حذف، برخی مهمانها در انتظار +فیلم شب یلدا؛ سنتی پابرجا، برخی اقلام حذف، برخی مهمانها در انتظار +فیلم
مراسم شب یلدا چقدر خرج بر‌می‌دارد؟ برای مهمانی شب یلدا چقدر باید هزینه کنیم؟ هزینه یلدا با دلار ۱۳۰ هزار تومانی؟ حداقل هزینه شب یلدا ۱۴۰۴چقدر میشود؟ هزینه یک خانوار در شب یلدا چقدر است؟ اینها سوالاتی است که این روزها ذهن خیلی از ایرانیها را به خودش مشغول کرده است
عده ای از عدم برگزاری ماراتن کیش منافع مالی می برند عده ای از عدم برگزاری ماراتن کیش منافع مالی می برند
برگزاری مسابقه دو ماراتن کیش در روز جمعه مورخه ۱۴ آذر با استقبال گسترده شرکت‌کنندگان و در ادامه با واکنش هایی نسبت به بی‌حجابی بانوان در این رویداد روبه‌رو شد، بطوریکه ماراتن کیش یکی از پربحث‌ترین موضوعات در میان کاربران ایرانی بوده و همچنان هست، در ادامه صحبتهای شروین وکیلی محقق و جامعه شناس را در این رابطه ببینید
قیمت جدید ارز مسافری و ارز دانشجویی اعلام شد قیمت جدید ارز مسافری و ارز دانشجویی اعلام شد
سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: مردم و بازرگانان با مراجعه به سایت مرکز مبادله ایران می‌توانند به تفکیک نرخ انواع ارز را در تالارهای اول و دوم مشاهده کنند.
عکس: تکمیل شش‌گانه پاری سن ژرمن عکس: تکمیل شش‌گانه پاری سن ژرمن
با برتری پاری سن ژرمن مقابل فلامینگو، شاگردان لوئیز انریکه قهرمان جام بین قاره‌ای ۲۰۲۵ شدند و ششمین جام خود را از ابتدای فصل گذشته جشن گرفتند.  
برگزیده
در مورد پدیده ال‌نینو در روز‌های آینده بزرگنمایی شده؟ در مورد پدیده ال‌نینو در روز‌های آینده بزرگنمایی شده؟
در حالی که کشور پاییزی کم‌بارش را پشت سر گذاشته، پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد طی ۶ هفته آینده بسیاری از مناطق ایران شاهد بارش‌های نرمال و در برخی نقاط حتی بیشتر از حد معمول خواهند بود
هفته دیزاین تهران با دخالت بسیج دانشجویی متوقف شد! هفته دیزاین تهران با دخالت بسیج دانشجویی متوقف شد!
با چند توییت، یک برنامه مورد توجه جوانان تعطیل شد؛ این اتفاقی است که برای رویداد «هفته دیزاین تهران» در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران رخ داد.
مهاجرت از کابل مسی به فیبرنوری، زیرساخت زندگی دیجیتال ایرانیان مهاجرت از کابل مسی به فیبرنوری، زیرساخت زندگی دیجیتال ایرانیان
در سال‌های اخیر، با رشد فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، نیاز به اتصال پرسرعت و پایدار به اینترنت بیش از پیش احساس می‌شود. پروژه مهاجرت از کابل مسی به فیبر نوری (سوآپ)، پاسخ به این نیازهاست و با اجرای آن، زیرساخت‌های ارتباطی کشور به‌طور اساسی به‌روز خواهد شد
صفحه خبر بالای تصاویر