کد خبر: ۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
«قرائی مقدم» در گفتگو با «مخاطب ۲۴» مطرح کرد
قرائی‌مقدم، جامعه شناس: افزایش بیماری هایی، چون ایدز و سقط جنین‌های زیر زمینی از تبعات محدود کردن وسایل پیشگیری از بارداری است

قانون جوانی جمعیت ابتلا به ایدز را افزایش می دهد

مخاطب ۲۴-اکرم سادات حسینی_ ۱۹ آبان ۱۴۰۰ روزی است که شاید در حافظه مردم ایران ثبت نشود، اما ابراهیم رئیسی قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد که شاید جزو عجیب‌ترین قوانین مصوب در تاریخ قانونگذاری ایران باشد.
«قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» موضوعی که با وجود بحث برانگیز بودن آن دارد کم کم از حافظه‌ها پاک می شود، اما چرا؟ جامعه کم ترین توجه را به موضوع دارد. یعنی در مقام اجرا کمتر فردی مایل به اجرای این قانون است تا جمعیت را افزایش دهد و به اصطلاح جوان کند.
حالا که هیاهوی نقد‌ها در فضای رسانه‌ها رسمی و غیر رسمی داخلی و خارجی کمتر شده لازم است است نسبت به تبعات منفی آن هشدار داد، فارغ از مغایرت با آزادی‌های فردی و زیر پا گذاشتن حقوق انسانی و شهروندی که در جای جای این قانون به چشم میخورد و از چشمان شورای نگهبان پنهان مانده، در ماده ۵۱ این قانون جدید التصویب آمده است: «هر گونه توزیع رایگان یا یاران‌های اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری و کارگذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آن‌ها در شبکه بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ممنوع می باشد.» و در تبصره آن هم نمایندگان مجلس چنین مصوب کردند که: «هر گونه ارائه دارو‌های جلوگیری از بارداری در داروخانه‌های سراسر کشور و شبکه بهداشت و کارگذاشتن اقلام پیشگیری باید با تجویز پزشک باشد.»
این چند سطر از یک قانون می تواند به سادگی آب خوردن تلاش‌های سال‌های سال نظام سلامت برای کنترل و کاهش انواع بیماری خطرناک در جامعه را از بین ببرد و به یک خطر و تهدید جدی برای امنیت ملی تبدیل شود، افزایش بیماری و گسترش روابط جنسی پُر خطر و سیر صعودی گسترش انواع بیماری و ناتوانی مجدد شبکه درمان در مهار و کنترل بیماری‌های واگیردار که از طریق روابط جنسی غیر ایمن در کمین میزبان است، بیش از هر زمان دیگر سلامت زنان را تهدید می کند و قشر متوسط و کم درآمد جامعه را هدف می گیرد. کما این که، قانونگذار امور اجتماعی را با امور نظامیگری و دستوری اشتباه گرفته است، «روسپیگیری» پدیده جهانی و غیر قابل انکار در جامعه ایران است و نقش کلیدی در توسعه بیماری پس از اجرای قانون جوانی جمعیت ایفاء خواهد کرد، در این فرصت امکان پرداختن به تمام ابعاد حقوقی و اجتماعی طرح وجود ندارد، با «امان الله قرائی مقدم» جامعه شناس راجع به خطرات اجتماعی و بهداشتی قانون جوانی جمعیت گفتگو کردم و مروری هم داشتیم بر سابقه تاریخی جمعیت و کنترل آن در دوره‌های مختلف.

«امان الله قرائی مقدم»، جامعه شناس طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را عامل افزایش بیماریهایی، چون «ایدز» در بین زنان دانست و به خبرنگار «مخاطب۲۴» گفت: «ممنوعیت رایگان اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری در شبکه بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی، باعث افزایش کورتاژ و توسعه درمانگاه‌های زیر زمینی و فعالیت قابله‌هایی که هیچ گونه تخصصی در مورد زایمان ندارند، میشود، بیماریهایی، چون سفلیس از این طریق به زنان منتقل میشود، حتی زنان بیشتری به ایدز مبتلا می شوند، و سقط و جنین‌های غیر اصولی و غیر بهداشتی با محدود کردن وسایل جلوگیری از بارداری افزایش پیدا می کند و همانطور که گفتم انواع بیماری خطرناک افزایش می یابد که بیش از هر زمان زنان را هدف قرار می دهد».

وی گفت: «اصلاً به دولت چه مربوط است که در خصوصی ترین رابطه زن و شوهر و این که بخواهد در مورد آن‌ها که بچه دار شوند یا نه تصمیم بگیرد و ما به دوره افلاطون برگردیم، امروز دختران و پسران آگاه شدند و زیر بار تبلیغات باروری نخواهند رفت، زنان امروز مثل مادران و مادربزرگان نیستند که به باروری و داشتن بچه‌های بیشتر افتخار کنند، امروز بچه‌های زیاد نوعی حماقت و تحقیر است زن خود را کارخانه بچه سازی نمیداند. کاهش لوازم پیشگیری از بارداری نتیج‌های نخواهد داد».

در دوره‌های مختلف حکومت‌ها تغییراتی را در سبک زندگی افراد جامعه خود ایجاد کردند، اما این به آن معنا نیست که عد‌های در حاکمیت بتوانند برای هر موضوع و پدید‌های تصمیم بگیرند، داستان این طرز فکر شبیه قصه شازده کوچولو و صاحب همه سیارههاست که فردی فکر می‌کرد سند همه ستاره‌ها و سیاره‌ها را به نام خود ثبت میکند و مالک آن‌ها می شود. اما اولین بار چه زمانی کنترل جمعیت توسط دولت مطرح شده است؟


بیشتر بخوانید: رئیس جمهور «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را برای اجرا ابلاغ کرد


این جامعه شناس ضمن اشاره به دوره افلاطون و امر باروری، گفت: «اولین بار که دولت‌ها در امر باروری و بچهدار شدن دخالت کردند، در دوره یونان باستان بود، آنهم نظریه افلاطون است که گفت باروری باید در اختیار دولت باشد و بچه‌های اضافه باید از بین بروند و سقط جنین شوند، به عبارتی سقط جنین از دوره ۵۵۰ قبل از میلاد مطرح شد».

قرائی مقدم ادامه داد: «رقم جمعیت پیشنهادی افلاطون ۵۰۴۰ بود که به آن نظریه ثبات جمعیت میگویند، یعنی جمعیت نباید از پنج هزار و چهل نفر کمتر یا بیشتر شود، بعد ادیان آمدند مثل یهود و گفتند باید جمعیت زیاد شود، رابرت مالتوس اقتصاددان و جمعیت شناس انگلیسی نظریه مخالف با افزایش جمعیت را داشت و گفت نباید جمعیت از یک حدی بیشتر شود چرا که جمعیت با تصاعد هندسی افزایش مییابد و مواد غذایی با تصاعد حسابی به همین جهت با افزایش جمعیت، جامعه با قحطی. گرسنگی دچار خواهد بود مگر این که جمعیت را کنترل کنیم».

وی که خود را موافق نظریه حد متناسب میداند، گفت: «رولان پرسا جمعیت شناس فرانسوی و آلفرد سوی مطرح کردند و سایر جمعیت شناسان امروز جهان با این نظر موافق هستند که جمعیت در حدی باشد که همه چیز متعادل باشد، خوراک، پوشاک، مسکن، آموزش و پرورش و بهداشت و جامعه در رفاه باشد».

نظریه جنگ و گرسنگی

این جامعه شناس از نظریه «جنگ و گرسنگی» به عنوان ابزار‌های کنترل جمعیت یاد کرد و گفت: «موافقان کنترل جمعیت گفتند با جنگ و گرسنگی جمعیت کم می شود و جای نگرانی نیست در حالی که این نظریه غلط از کار درآمد و ژوزه دوکاسترو جمعیت شناس آمریکایی جنوبی در کتاب ژئوپلیتیک گرسنگی یا انسان گرسنه بررسی کرده که هر چه افراد گرسنه تر باشند، غریزه جنسی بیشتر تحریک میشود و تحریک غریزه جنسی منجر به باروری، باروری منجر به افزایش جمعیت، افزایش جمعیت منجر به گرسنگی، گرسنگی منجر به افزایش جمعیت که دور می زند».

کسانی که تازیخ نمی خوانند محکوم به شکست هستند و گاهی اقدام به اختراع دوباره چرخ هم میکنند، فارغ از محدودیت‌های زمین که مادر همه ماست و بیش از هر زمان دیگری جان او آزرده و ضعیف و رنجور شده و جمعیت فعلی در جهان صرفاً برای زمین زیانبار است، باید به منابع ملی و رفاه و توسعه متوازن و پایدار توجه کرد، موضوعی که ردی از آن‌ها در طرح جوانی جمعیت به چشم نمیخورد. گویا این طرح فقط جنبه تشریفاتی هم ندارد و دود آتش آن به چشم همگان در حال و آینده خواهد رفت!

قرائی مقدم طرح جوانی جمعیت مجلس با کمک‌های مالی و اشتغال و طرح مسکن ملی را موجب افزایش جمعیت ندانست و ادامه داد: «طرح‌های تشویقی خوب است، اما چشم انداز دختران و پسران تغییر کرده یعنی الان یک خانم اگر تصمیم به باروری میگیرد به فکر ۵۰ سال دیگر هم هست، این که بچه بیاورم چه آیند‌های دارد، بیکار شود، دانشگاه برود و کارگر شود، راننده اسنپ شود و چه کار کرد و فکر همه این‌ها را می کند، در مورد تئوری گرسنگی ببینید کشورهایی، چون افغانستان و پاکستان و هند و آفریقای جنوبی که از گرسنگی میمیرند هفت، هشت بچه دور و برشان هست، بنابر این ذهن و طرز فکر در باروری موثر است، طرز فکر باید تغییر کند و طرز فکر کردن هم دستوری نیست، آمرانه و سلبی نمیتوان نرخ جمعیت را بالا بُرد».

قانونی برای دخالت در خصوصی ترین مناسبات زن و مرد


وی به انتقاد از فقدان آینده روشن برای جوانان گفت: «جوانان به چه امیدی باردار شوند؟ آینده خوبی در چشم اندازشان هست؟ کار هست؟ ۵ میلیون جوان با مدرک دانشگاهی لیسانس بیکارند، این چشم انداز جوانان تا درست نشود و مردم آینده خوبی در چشم انداز پیش رو نبینند باروری افزایش پیدا نمی کند، مساله سقط جنین سال ۱۹۷۸ در کنفرانس مصر مطرح شد، ایران و آمریکا مخالفت کرده و سقط جنین را ممنوع کردند، اما امکان مقابله عملی با آن را نداشتند، آمریکا در فیلم تنها در خانه و صد‌ها فیلم دیگر اهمیت خانواده را نشان میدهد، با آن که مشوق‌های اقتصادی و رفاهی برای افزایش جمعیت خوب است، اما نباید در خصوصی ترین روابط زن و مرد دخالت کنند و جامعه را نسبت به خودشان منفی کنند، مردم میگویند دیگر کاری نبوده و به امور خصوصی ما میپردازند و در نتیجه روسپیگری زیاد خواهد شد، فساد و رابطه نامشروع زیاد خواهد شد».

به نظر می رسد اجرای هفت ساله آزمایشی این طرح تا ۷۰ سال آثار زیانبار بر پیکر رنجور جامعه با شیوع گسترده بیماری‌های خطرناکی، چون ایدز پس از گذر از چندین مرحله پاندمی کووید ۱۹ بگذارد، جامع‌های که بیش از جامعه جهانی تاب آوریاش در مواجهه بیماری‌های واگیر کم شده و افراد بسیاری ماههاست پس از چند بار ابتلاء به کرونا هنوز با عوارض آن دست و پنجه نرم میکنند و سیستم ایمنی عمومی جامعه اُفت کرده و زمان ایمنی سازی دو دوز واکسن هم رو به پایان است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
اعلام نتایج رسمی انتخابات مجلس title
نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چند حوزه انتخابیه به صورت رسمی اعلام شد.
فیلم کامل مبارزه امیر علی‌اکبری برابر آرجالان بولار هندی-کانادایی title
رویداد یکصد و شصت و ششم سازمان وان چمپیونشیپ، امروز در استادیوم "لوسیل" برگزار شد و امیر علی‌اکبری در ششمین مبارزه خود در این سازمان در مقابل آرجالان بولار فایتر هندی - کانادایی به دلیل کارت قرمز و دیسکاله به پیروزی دست یافت.
ایجاد فرصت مخاطب ۲۴ برای تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس title
مخاطب ۲۴ با هدف ایجاد بستر مناسب برای «انتخاب اصلح» و آشنایی مردم با داوطلبان انتخابات‌های دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نظرات، دیدگاه‌ها و برنامه‌های آنها، آمادگی خود را برای میزبانی از شخصیت‌ها، گروه‌ها و احزاب سیاسی فعال در انتخابات و انعکاس دیدگاه‌های آنان اعلام می‌کند.
برگزیده
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.
حال قهرمان سنگین وزن اردبیلی چطوره؟ title
قهرمان سابق وزنه‌برداری جهان و المپیک هفته جاری از بیمارستان مرخص می‌شود و بیماری دیابت او تحت کنترل است.