کد خبر: ۲۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

در سینما فیلمبردار همیشه مهمتر از ابزار است

در دومین روز از «هفته فیلم هنر و تجربه» در شهر شیراز، کارگاه تصویربرداری و نورپردازی خلاقانه در سینما توسط هاشم مرادی فیلمبردار برگزار شد.
در سینما فیلمبردار همیشه مهمتر از ابزار است

مخاطب24:یکشنبه پنجم شهریور در دومین روز از «هفته فیلم هنر و تجربه» در شهر شیراز، کارگاه تصویربرداری و نورپردازی خلاقانه در سینما توسط هاشم مرادی فیلمبردار سینما با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به سینما برگزار شد.

 

هاشم مرادی در ابتدای این نشست با اشاره به نسل جدید دوربین‌های فیلمبرداری در سینما گفت: جنس نورپردازی در دوربین‌های جدید، به طبیعی بودن تصویر کمک بیشتری می‌کند و این مساله بسیار جای خوشحالی دارد زیرا خیلی از اتفاقاتی که در حال حاضر پشت دوربین‌ها رقم می‌خورد اگر در ۵۰ سال پیش بود، نمی‌توانستیم به سمت دوربین برویم و باید اطلاعات عجیبی درباره مسائل تخصصی دوربین مثل نورپردازی داشتیم.

 

وی ادامه داد: مقدار داینامیک رنج (Dynamic range) که روی دوربین وجود دارد، مثلاً اگر دوربینی ۱۳ استاپ داینامیک رنج دارد بدین معناست که هر دیافراگمی را که قرار می‌دهید، هایلایت‌های‌تان نباید از حد وسط این داینامیک رنج بالاتر رود، قطعاً باید نورخوانی کنید یا چشمی این کار را انجام دهید، این مساله بسیار آسیب‌زننده است. اگر هایلایت‌های‌مان بالاتر روند یا اطلاعات درستی نداشته باشیم، این اطلاعات در اصلاح رنگ قابل برگشت نیست یا اگر هایلایت‌های‌مان پایین‌تر روند و به سایه‌های‌مان نزدیک‌تر شویم، باید حواس‌مان باشد چراکه اطلاعاتی را از دست می‌دهیم.

 

مرادی درباره راه‌حل مشکلات این مساله بیان کرد: برای جلوگیری از این اتفاقات، کنترل هایلایت‌ها و از دست ندادن اطلاعات بدون شک نیازمند اطلاعات دقیق فیلمبردار یا عکاس از دوربین است. همچنین مانیتورتان را باید با دوربین کالیبره کنید چراکه ممکن است در دوربین تصویری ببینید اما مانیتور آن را نشان ندهد. اینگونه خطاها آسیبی به ما می‌زند که قابلیت جبران ندارند، البته در فیلم‌های مستند این خطا کم‌تر ایراد دارد اما در فیلم‌های داستانی جبران‌ناپذیر است.

 

تصویربردار سریال‌های «نیکان» و «سوران» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اهمیت نقش فیلمبردار در محتوای پایانی تاکید کرد: فردی که پشت دوربین قرار می‌گیرد باید سینمایی باشد، عمق میدان و کنتراست در سینما بسیار اهمیت دارد یعنی بخش اعظمی از این مساله به نور بازمی‌گردد. در تصاویری که در تلویزیون می‌بینیم، فوکوس نقش مهمی دارد، این نوع فیلمبرداری ربطی به دوربین ندارد بلکه فیلمبردار باید با تخصص خود فیلمبرداری به خصوصی داشته باشد.

 

کارگردان «ای مو» با تاکید بر اینکه در سینما فیلمبردار همیشه مهمتر از ابزار است افزود: وقتی که من فیلمبرداری می‌کنم، سعی دارم که از ابتدا تا پایان، یک دیافراگم داشته باشم، وقتی از یک دیافراگم ثابت برای همه صحنه‌ها استفاده کنید، عملاً عمق میدان را هم رعایت می‌کنید پس مهم‌ترین اولویت در فیلمبرداری، فیلمبردار است. وقتی فیلمبردار، فیلمنامه‌ای را می‌خواند، فضای کلی آن را درمی‌یابد و اگر فیلمبرداری با فرم هم‌خوانی نداشته باشد، مشکلاتی به وجود می‌آید. خوشبختانه از وقتی که اسکرچ و داوینچی به میدان آمده‌اند، اصلاح رنگ متفاوت شده است و می‌توانید در هر شرایطی به اصلاح رنگ بپردازید.

 

مرادی تصریح کرد: هرچه سرعت شاتر پایین می‌آید، کشیدگی تصویر بیشتر می‌شود و وقتی سرعت شاتر بالاتر می‌رود، تصویر فریز می‌شود مثلاً در عکاسی ورزشی سرعت شاتر را بالا می‌بریم.

 

وی به اهمیت نورپردازی در فیلمبرداری پرداخت و اظهار کرد: وقتی بتوانید از نور درست استفاده کنید، باعث می‌شود که مخاطب محتوا را دوست داشته باشد و مجبور شود که آن را بپذیرد. از زمانی که شروع به خواندن فیلمنامه می‌کنید با کارگردان به تبادل اطلاعات می‌پردازید و برای نورپردازی به نتایجی دست می‌یابید. مثلاً اگر فیلمی درباره فقر باشد باید از رنگ‌های سرد استفاده کنید و این مساله را با کارگردان در میان می‌گذارید. البته باید بدانیم که کارگردان تصمیمات نهایی را خواهد گرفت و اگر بخواهد برای موضوع فقر از رنگ‌های گرم استفاده کند، شما به عنوان فیلمبردار، موظف به انجام این کار هستید. خیلی وقت‌ها شما با خلاقیت، فکر و راهکاری که در این مساله پیدا می‌کنید، می‌توانید به مفهوم مورد نظرتان برسید.

 

این فیلمبردار سینما و تلویزیون در پایان عنوان کرد: «سینما نشد ندارد» اصطلاحی است که ما در سینما داریم؛ وقتی تصمیم می‌گیرید که کاری را انجام دهید، باید از شروع به فکر امکانات خود باشید و باتوجه به این محتوا نورپردازی کنید. حال باتوجه به تجربه و امکاناتی که دارید، نورپردازی می‌کنید.

 

«هفته فیلم هنر و تجربه» شیراز با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گروه سینمایی «هنر و تجربه»، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان فارس برگزار می‌شود.

 

در این رویداد کارگاه‌های انتقال تجربه کارگردانی توسط احمدرضا درویش و تصویربرداری و نورپردازی خلاقانه در سینما توسط هاشم مرادی در دو روز گذشته برگزار شد و کارگاه‌های انتقال تجربه، معنا و فرم در فیلم توسط علی روئین‌تن و ساخت مستند علمی توسط سیاوش صفاریان‌پور در روزهای آینده برگزار می‌شود.

برچسب ها: سینما
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
وقتی جوانان دل زده، داوطلبِ خیانت می‌شوند! وقتی جوانان دل زده، داوطلبِ خیانت می‌شوند!
موساد هیچ عملیات نفوذ پیچیده‌ای ترتیب نداد؛ هدف، خودش به در زد. پژوهش مشترک «نیروی زمینی آمریکا و دانشگاه کینگ کالج لندن» (۲۰۲۳) نشان می‌دهد ۵۷ ٪ از افشاگران اطلاعاتی خاورمیانه طی دهه اخیر، ابتدا داوطلب تماس بوده‌اند.
جنیفر لارنس و افسردگی پس از زایمان جنیفر لارنس و افسردگی پس از زایمان
جنیفر لارنس در نشست خبری فیلم تازه‌اش در جشنواره کن، با صداقتی بی‌پرده از تجربه شخصی‌اش با مادری و افسردگی پس از زایمان گفت؛ احساسی عمیق از انزوا که به گفته خودش، «شبیه زندگی در سیاره‌ای دیگر» است.
شکار جدید قرمزها! شکار جدید قرمزها!
باشگاه پرسپولیس در ادامه روند سریع نقل و انتقالاتی خود، امشب هم از یک خرید جدید رونمایی خواهد کرد.
اعجوبه ۲۲ ساله‌ای که همه به دنبالش هستند! اعجوبه ۲۲ ساله‌ای که همه به دنبالش هستند!
باشگاه استقلال هم به صف مشتریان جذب محمدمهدی زارع، مدافع جوان گل‌گهر اضافه شد
کارتال حسابی آب و جارو کرد پرسپولیس را! کارتال حسابی آب و جارو کرد پرسپولیس را!
با تصمیم کادر فنی پرسپولیس، امروز نام چهار بازیکن در فهرست خروجی این تیم قرار گرفت.
برهنگی ممنوع برهنگی ممنوع
با تصمیمی که دیروقت اعلام شد، برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن ممنوعیت رسمی برهنگی و لباس‌های حجیم را در این مراسم اعلام کردند.
خط‌ونشان کشیدن بابک زنجانی برای خواستگاران سایپا خط‌ونشان کشیدن بابک زنجانی برای خواستگاران سایپا
۲ میلیارد بدهی زنجانی به شرکت نفت بر اساس اعلام رسمی قوه قضائیه تسویه شده و سرمایه او که تا دم اعدام هم رفت، بر سر جای خود باقی ماند. اگر رقم ۳ میلیارد دلار باقی مانده اموال زنجانی درست باشد، او با قیمت دلار ۸۰هزار تومانی، باید حدود ۲۴۰ همت سرمایه داشته باشد. اگر این سرمایه بیش از ۳ میلیارد دلار نباشد.
برگزیده
وقتی جوانان دل زده، داوطلبِ خیانت می‌شوند! وقتی جوانان دل زده، داوطلبِ خیانت می‌شوند!
موساد هیچ عملیات نفوذ پیچیده‌ای ترتیب نداد؛ هدف، خودش به در زد. پژوهش مشترک «نیروی زمینی آمریکا و دانشگاه کینگ کالج لندن» (۲۰۲۳) نشان می‌دهد ۵۷ ٪ از افشاگران اطلاعاتی خاورمیانه طی دهه اخیر، ابتدا داوطلب تماس بوده‌اند.
28 اردیبهشت؛ روز خیام، هنرمندانه‌ترین گور به گور کردن تاریخ! 28 اردیبهشت؛ روز خیام، هنرمندانه‌ترین گور به گور کردن تاریخ!
اگر پارسال سریال حشاشین نام خیام را زودتر از ۲۸ اردیبهشت و مناسبت آن بر سر زبان‌ها انداخت امسال بحث امام زاده محروق در روز دوم عید بار دیگر نگاه‌ها را متوجه خیام و نیشابور ساخت.
ایران‌گرایی برای توسعه ایران ایران‌گرایی برای توسعه ایران
جامعه ایرانی امروز به دلایل مختلف از جمله برآمدن نسل‌های تازه و دور شدن از فضای پرشور آرمان‌ها و انقلاب و مقتضیات فضای جنگ، به دنبال بازتعریف خود به عنوان جامعه ایرانی است. این مساله‌ای منحصر به نسل جوان نیست. مساله‌ای پیش روی ایران در مختصات امروز است.
صفحه خبر بالای تصاویر