کد خبر: ۲۵۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹
یک هواپیمای شخصی با ۱۰ سرنشین روز چهارشنبه در منطقه تور روسیه سقوط کرد. گزارش‌ها حاکی از این است که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر در فهرست مسافران این هواپیما بوده است. طبق گزارش‌ها هیچ یک از سرنشینان این هواپیما زنده نمانده‌اند.

مخاطب ۲۴- مرگ فرمانده واگنر- سقوط هواپیما-  یک هواپیمای شخصی با ۱۰ سرنشین روز چهارشنبه در منطقه تور روسیه سقوط کرد. گزارش‌ها حاکی از این است که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر در فهرست مسافران این هواپیما بوده است. طبق گزارش‌ها هیچ یک از سرنشینان این هواپیما زنده نمانده‌اند.

مقامات اورژانس روسیه اعلام کردند که یک جت تجاری که از مسکو به سمت سن‌پترزبورگ در حرکت بود، روز چهارشنبه سقوط کرد و هر ده سرنشین آن کشته شدند. به گفته آنها، یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه نظامی واگنر در فهرست مسافران این هواپیما بوده است، اما در این لحظه مشخص نیست که آیا او در هواپیما حضور  داشته است یا خیر.  

آسوشیتدپرس می‌گوید، گزارش‌های تایید نشده رسانه‌ها حاکی از آن است که این جت متعلق به پریگوژین، موسس شرکت نظامی خصوصی واگنر است.

روساویاتسیا، آژانس هوانوردی غیرنظامی روسیه هم گفت که پریگوژین در فهرست مسافران قرار داشته. با این حال مشخص نیست که آیا او سوار این پرواز بوده است یا خیر.

روساویاتسیا همچنین اعلام کرد: «تحقیق در مورد سقوط هواپیمای امبرائر که امشب در منطقه تور رخ داد، آغاز شد است.»

ایرنا به نقل از سایت روسی «ریدووکا» نوشت: احتمال دارد که پریگوژین فقط نام خود را به دلایل امنیتی در فهرست مسافران هواپیما ثبت کرده باشد و سوار هواپیمای دیگری شده باشد.

روزنامه وال استریت جورنال در این مورد نوشت: هواپیما در منطقه «تور» در شمال غربی مسکو سقوط کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز روز چهارشنبه نوشت که وزارت هوانوردی روسیه خبر داده است که یک هواپیمای خصوصی با ده سرنشین که یوگنی پریگوژین نیز سرنشین آن بود، در شمال مسکو سقوط کرده است و تمامی سرنشینان آن کشته شده‌اند.

گزارش‌هایی از کشته شدن یوگنی پریگوژین موسس گروه مزدوران واگنر

رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی هم با نقل این اخبار نوشت که این هواپیما از مسکو به سوی سنت‌پترزبورگ در حرکت بوده است.بر اساس این گزارش، وزارت هوانوردی روسیه اعلام کرده است که نام یوگنی پریگوژین در اسامی این هواپیما بوده است.

در این حال، آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری رسمی «ریا نووستی» روسیه نقل قول کرد که تاکنون اجساد هشت تن در محل سقوط هواپیما پیدا شده است.

آسوشیتدپرس اشاره کرد که هواپیما از سوی گروه واگنر ثبت شده و یوگنی پریگوژین از آن استفاده می‌کرده است.

تاکنون دلیلی برای سرنگونی هواپیما منتشر نشده است، اما مقام‌های روسی از آغاز تخقیقات در این مورد خبر داده‌اند.

در این حال، نیویورک تایمز به نقل از آنتون ترویانوفسکی، رئیس دفتر این رسانه در مسکو، نوشت: سرنوشت یوگنی پریگوژین در حال حاضر مشخص نیست و در «ریدووکا»، حساب کاربری نزدیک به مقامات روسی، در تلگرام گفته شده که گزارش‌های مربوط به مرگ» او، «نابه‌هنگام» است.

در این کانال تلگرامی همچنین گفته شده است که «شاید او در هواپیمای دیگری بوده باشد.»

گزارش‌های مربوط به سقوط هواپیما و احتمال کشته شدن موسس گروه واگنر در شرایطی منتشر شده است که خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که یوگنی پریگوژین ویدئویی منتشر کرده و گفته بود که در آفریقا به سر می‌برد.

پیش از سقوط این هواپیما نیز دو خبرگزاری روسی روز چهارشنبه گزارش داده بودند که سرگئی سوروویکین، ملقب به «ژنرال آرماگدون»، از سمت فرماندهی نیروی هوایی روسیه برکنار شده است.

این برکناری پس از آن انجام شد که او در جریان شورش مزدوران واگنر علیه مقامات ارشد نیرو‌های نظامی روسیه، برای مدتی از انظار عمومی ناپدید شده بود.


نخستین واکنش آمریکا به کشته شدن فرمانده واگنر

نیویورک تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که ما نمی‌توانیم مرگ پریگوژین یا علت سقوط هواپیمای حامل او را تأیید کنیم.

در عین حال، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خبرها درباره کشته شدن رهبر گروه واگنر اعلام کرد: «اگر تأیید شود که رهبر گروه واگنر در هواپیمای سقوط کرده بوده است، این موضوع باعث تعجب کسی نخواهد شد.»

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به تحولات مرتبط با کشته شدن رهبر گروه واگنر اعلام کرد: «به طور قطع نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است، اما بدون پوتین، هیچ اتفاقی در روسیه رخ نمی‌دهد و پوتین پشت همه اتفاقات روسیه است.»

روگوف مرگ پریگوژین و اوتکین را تایید کرد

ولادیمیر روگوف، یکی از اعضای شورای اصلی دولت منطقه‌ای زاپروژیا مرگ یوگنی پریگوژین رئیس واگنر و همچنین دیمیتری اوتکین بنیانگذار گروه واگنر را تایید کرد.

 

مرگ رئیس واگنر تایید شد

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه تایید کرد که یوگنی پریگوژین، در هواپیمای شخصی سقوط کرده در منطقه تور روسیه حضور داشته است.

 

فرمانده واگنر کجا بود؟

یک منبع سیاسی در گروه واگنر هم گفته است که پریگوژین از سفر به آفریقا باز می‌گشت و از طریق مسکو در حال آمدن به سن پترزبورگ بود. این منبع سیاسی در گروه واگنر همچنین تائید کرد که به احتمال زیادی پریگوژین به طرز غم انگیزی درگذشته است.

هنوز مشخص نشده که آیا فرمانده واگنر در جریان توقف در شهر مسکو پس از بازگشت از آفریقا با مقامات ارشد روسیه مانند «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور این کشور نیز دیدار داشته است یا خیر؟

منبع سیاسی در گروه واگنر همچنین افزوده است که ما هنوز هیچ حدس و گمانی درباره سرنوشت پریکوژین نداریم و با مقامات روس در حال بررسی همه جانبه اوضاع هستیم و با آنها در تماس نزدیک قرار داریم. این منبع آگاه همچنین تاکید کرده که واگنر فقط به اطلاعات منابع رسمی مسکو تکیه می‌کند.

تلفن پریگوژین کنار یک جسد

مقام سیاسی و مطلع در گروه واگنر همچنین اعلام کرد که جسد پریگوژین در لاشه هواپیما هنوز پیدا نشده، اما تلفن او در نزدیکی یکی از اجساد پیدا شده است.

تقریباً ۷ ساعت پس از سقوط هواپیمای فرمانده واگنر، رسانه‌ها اعلام کردند که خودروهای متعلق به مقامات رسمی روسیه با جعبه‌هایی که از محل سقوط هواپیما همراه داشتند، منطقه سقوط هواپیما را بسته و آنجا را ترک کردند

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.