کد خبر: ۲۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

دلایل انصراف متقاضیان از خرید در سامانه فروش یکپارچه خودرو

بخش اعظم انصراف‌دهندگان در سامانه یکپارچه را متقاضیان محصولات سایپا، شرکت‌های خصوصی و همچنین شرکت‌کنندگان در طرح جوانی جمعیت تشکیل می‌دهد.
دلایل انصراف متقاضیان از خرید در سامانه فروش یکپارچه خودرو

مخاطب24:انصراف متقاضیان از خرید در سامانه فروش یکپارچه خودرو ارقام عجیبی به خود می‌بیند. بخش اعظم انصراف‌دهندگان در سامانه یکپارچه را متقاضیان محصولات سایپا، شرکت‌های خصوصی و همچنین شرکت‌کنندگان در طرح جوانی جمعیت تشکیل می‌دهد. آنچه مشخص است خودرو‌هایی که فاصله قیمتی زیادی بین کارخانه و بازار ندارند، از چندان جذابیتی برخوردار نیستند.



به گزارش دنیای اقتصاد، مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو روز گذشته آماری از انصراف متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه فروش ارائه داد؛ آماری که از انصراف بخش عظیمی از متقاضیان حکایت دارد. طبق آمار منتشرشده، بیشترین انصراف دهندگان در سامانه یکپارچه فروش را متقاضیان محصولات سایپا، شرکت‌های خصوصی از جمله کرمان‌موتور و همچنین متقاضیان طرح جوانی جمعیت تشکیل داده‌اند. به نظر می‌رسد تنها ایران‌خودرو توانسته است بخشی از متقاضیان خرید محصولات خود را حفظ کند.

 

بر این اساس آمار‌های وزارت صمت، گویای این نکته است که اختلاف قیمت محصولات خودروسازان بین کارخانه و بازار همچنان به‌عنوان انگیزه اصلی خریداران ایفای نقش می‌کند، این در شرایطی است که سامانه یادشده به‌منظور حذف قرعه‌کشی و در کنار آن توقف دلالی در بازار طراحی شده بود. در این زمینه، مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو روز گذشته اعلام کرد که ۵۰‌درصد متقاضیان مرحله دوم ثبت‌نام خودرو از شرکت سایپا، نسبت به تکمیل وجه خرید خودروی مورد نظر خود اقدام نکرده اند. مهدی تقدسی همچنین تاکید کرده که «طبق گفته خودروسازان خصوصی فقط حدود ۱۰‌درصد افرادی که در طرح یکپارچه عرضه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، نسبت به پرداخت پول به خودروساز اقدام کرده‌اند، بنابراین ظرفیت خالی زیادی باقی مانده است.»



با این حال آمار‌های دیگری نیز از انصراف متقاضیان بخش خصوصی عنوان می‌شود. به‌عنوان مثال، تقدسی می‌گوید تنها ۳‌درصد از متقاضیان کرمان‌موتور برای تکمیل وجه پا پیش گذاشته اند. در مورد یکی دیگر از خودروسازان خصوصی که هیچ نامی از آن نبرده گفته است از ۲۷‌هزار نفری که متقاضی محصولات این شرکت بودند، تنها ۱۰۰نفر اقدام به تکمیل وجه کردند. این به معنای آن است که بیش از ۶/ ۹۹‌درصد متقاضیان خرید محصولات این شرکت از درخواست خود انصراف داده اند و کمتر از ۴/ ۰‌درصد همچنان می‌خواهند از طریق سامانه یکپارچه از شرکت مذکور خریداری کنند.



آمار‌های مختلفی از شرکت‌های خصوصی بدون نام بردن از آن‌ها توسط تقدسی اعلام شده که همه آن‌ها از ریزش عمیق متقاضیان حکایت دارد. با این حال، آمار‌های جالبی نیز از متقاضیان خرید خودرو در طرح جوانی جمعیت منتشر شده است. عصر روز سه شنبه، عبدالله توکلی لاهیجی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، در یک گفت وگوی تلویزیونی عنوان کرد از بین ۳۵۰‌هزار خودرویی که سایپا به طرح جوانی جمعیت تخصیص داده، تنها ۲۰‌هزار نفر اقدام به تکمیل وجه کرده اند. این تعداد تنها ۷/ ۵‌درصد ظرفیتی است که سایپا برای این طرح تخصیص داده بود. توکلی‌لاهیجی خود نیز به این نکته اشاره کرده که «هرکجا تفاوت قیمت بازار و کارخانه کمتر می‌شود، جذابیت طرح [جوانی جمعیت]کمتر می‌شود.»


همان‌طور که توکلی لاهیجی اشاره کرده، مهم‌ترین علت انصراف‌هایی که صورت گرفته، اختلاف کم قیمت بازار و کارخانه است. در واقع هرجایی که سیاستگذار سفره رانت حاصل از اختلاف قیمت را باز کرده، صف‌های طولانی شکل گرفته و در هر نقطه‌ای که این رانت رو به کاهش بوده، بخش عظیمی از متقاضیان پا پس کشیده اند. پرسشی که در این میان می‌توان مطرح کرد این است که با وجود انصراف‌های شکل‌گرفته، تکلیف فروش مونتاژی‌ها که حالا ۹۰‌درصد از متقاضیان خود در طرح فروش یکپارچه را از دست داده اند چه می‌شود؟ به نظر می‌رسد که این انصراف‌ها راهی جز تغییر شیوه فروش پیش‌روی این خودروسازان و همچنین سیاستگذار قرار نمی‌دهد. بر این اساس یا باید فروش از طریق بورس‌کالا انجام شود یا مونتاژکاران طرح‌های فروش اقساطی خود را فعال کنند.



از چندی پیش برخی خودروسازان خصوصی فروش اقساطی خود را آغاز کردند. البته باید توجه کرد که طبق دستورالعمل شورای رقابت، فروش خودرو تنها باید از طریق سامانه یکپارچه انجام شود و هر طرح فروش دیگری از نگاه این شورا غیرقانونی است. با این حال، با شروع فروش اقساطی خصوصی‌ها نه شورای رقابت و نه سیاستگذار حوزه خودرو توضیحی در مورد طرح‌های فروش اقساطی ارائه ندادند. با وجود این، به نظر می‌رسد که انصراف‌های گسترده از خرید از طریق سامانه یکپارچه سیاستگذاران را به سکوت در مورد این طرح‌ها وادار کرده است. راه دیگر نیز همان‌طور که اشاره شد، فروش از طریق بورس‌کالاست که چندی پیش اخباری در مورد رایزنی‌ها حول بازگشت خودرو به تالار نقره‌ای به گوش می‌رسید و رئیس سازمان بورس نیز خبر داده بود که مذاکراتی در این راستا در حال انجام است. به نظر می‌رسد با شرایط به وجود آمده متولی صنعت و بازار خودرو چاره‌ای جز پذیرش پیشنهاد سازمان بورس نداشته باشد.



پنج پیام انصراف‌ها از سامانه یکپارچه
پرسش دیگری که در این میان اهمیت پیدا می‌کند، این است که سیاستگذار چه پیام‌هایی می‌تواند از انصراف گسترده متقاضیان از سامانه یکپارچه بگیرد؟ شاید بتوان گفت پیام ابتدایی و مهم این اتفاق، شکست سامانه یکپارچه است. در واقع سیاستگذار می‌خواست با این سامانه تقاضای خودرو را متمرکز و آن را مدیریت کند؛ اما با وجود استقبال شدید در مرحله پیش فروش و با وجود آنکه شرط بلوکه‌کردن ۱۰۰میلیون تومان را نیز قرار داده بود تا از تقاضا‌های پراکنده جلوگیری کند، باز هم بخش بزرگی از متقاضیان از این طرح پا پس کشیدند که نشان می‌دهد سامانه یکپارچه در رسیدن به اهداف خود شکست خورد.



پیام و نکته مهم دیگر این آمار و ارقام این است که همچنان در سامانه یکپارچه، دلالی حرف اول را می‌زد. همان‌طور که اشاره شد، در هر نقطه‌ای که اختلاف قیمت کارخانه و بازار کم بوده و امکان کسب سود برای دلالان محدود می‌شود، با موج انصراف مواجه هستیم؛ بنابراین همچنان دلالان در سامانه یکپارچه جولان می‌دهند. این درحالی است که پیش از این گفته می‌شد با حذف قرعه کشی خودرو و در شرایطی که همه ثبت‌نام‌کنندگان موفق به خرید خودرو شوند، واسطه گری در بازار خودرو از طریق سامانه یکپارچه کنترل می‌شود؛ بنابراین سیاستگذار باید این نتیجه گیری را داشته باشد که این شکل و قالب فروش نیست که می‌تواند دلالی را کنترل کند، بلکه با هر قالبی اگر همچنان نظام دونرخی فعال و بساط رانت مهیا باشد، دلالان نیز حضور خواهند داشت.



نکته قابل‌توجه دیگر اینکه انصراف‌هایی که در سایپا شکل گرفته، در مورد طرح جوانی جمعیت بسیار گسترده‌تر بوده است. در واقع ۵۰‌درصد از کل متقاضیان سایپا و همچنین ۷/ ۵‌درصد از متقاضیان طرح جوانی جمعیت این شرکت اقدام به تکمیل وجه کرده اند. می‌توان نتیجه گرفت که در واقع این طرح مشوقی برای افزایش جمعیت نیست، بلکه رانت ساده تری است که از طریق مادران دارای دو فرزند و بیشتر به جیب دلالان ریخته می‌شود. پیام دیگر انصراف‌های شکل‌گرفته شکست تعیین قیمت خودرو‌های مونتاژی است.



در واقع خودرو‌های مونتاژی همیشه از سوی خودروسازان این بخش قیمت‌گذاری می‌شد، اما با محدودیت شکل‌گرفته توسط شورای رقابت و تعیین سقف قیمتی در سامانه یکپارچه، باز هم این دلالان بودند که پایشان به این خودرو‌ها نیز باز شد، اما به محض آنکه قیمت‌های مصوب افزایش و قیمت در بازار کاهش یافت، ۹۰‌درصد متقاضیان انصراف دادند. پیام انتهایی این اتفاق نیز برای سیاستگذار این است که هرچه سریع‌تر باید به فکر بازگشایی راه‌های دیگر فروش و جایگزین سامانه یکپارچه (دست‌کم در مورد خودرو‌هایی که با انصراف گسترده همراه بودند) باشد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
پادکست: مخاطب فوتبالی - قسمت ۳: اوستون اورونوف؛ انفجار یک استعداد پادکست: مخاطب فوتبالی - قسمت ۳: اوستون اورونوف؛ انفجار یک استعداد
در این قسمت از پادکست مخاطب فوتبالی به بررسی شرایط ستاره‌ی ازبکستانی تیم پرسپولیس میپردازیم.
تحلیل نظام آموزشی ایران؛ از حافظه تا مهارت تحلیل نظام آموزشی ایران؛ از حافظه تا مهارت
نظام آموزشی ایران با وجود دستاورد‌های مهم در باسوادی و گسترش پوشش تحصیلی، همچنان زیر سایه‌ی حافظه‌محوری، نابرابری آموزشی و ضعف مهارت‌آموزی گرفتار مانده و نیازمند اصلاحات بنیادین است.
تاج فیتنس جهان بر سر یک ملکه‌ی ایرانی! تاج فیتنس جهان بر سر یک ملکه‌ی ایرانی!
هانا مهرگان، ورزشکار ایرانی‌تبار ساکن کانادا، با درخشش خیره‌کننده در رقابت‌های جهانی فیتنس ۲۰۲۵ میامی، عنوان «ملکه تناسب اندام جهان» را به دست آورد.
قتل دختر جوان به دست خواستگارش قتل دختر جوان به دست خواستگارش
پرونده قتل راضیه در شهرری پس از اعتراف خواستگارش به دلیل عشق بیمارگونه و اعتیاد، بار دیگر جنجال‌برانگیز شد.
قیمت بلیت مهران مدیری از جنیفر لوپز در دبی گران‌تر بود قیمت بلیت مهران مدیری از جنیفر لوپز در دبی گران‌تر بود
بلیت‌های کنسرت مهران مدیری در دبی از ۳۹۹ تا ۱۵۰۰ درهم فروخته شد و در برخی بازه‌ها حتی از بلیت‌های جنیفر لوپز گران‌تر بود.
قتل یک زن ۱۶ ساله به دست شوهرش در عجب‌شیر قتل یک زن ۱۶ ساله به دست شوهرش در عجب‌شیر
فرمانده انتظامی عجب‌شیر از قتل یک زن ۱۶ ساله توسط همسرش خبر داد؛ قاتل در تحقیقات اولیه به انگیزه اختلافات خانوادگی اعتراف کرد.
تعیین قیمت برنج هندی و پاکستانی تنظیم‌بازاری تعیین قیمت برنج هندی و پاکستانی تنظیم‌بازاری
رئیس اتحادیه بنکداران تهران از آغاز عرضه برنج هندی و پاکستانی با قیمت‌های تنظیم‌بازاری خبر داد؛ برنج هندی ۴۹ و ۵۹ هزار تومان، پاکستانی ۶۶ هزار تومان است.
برگزیده
قابل توجه سهامداران: سود سهام عدالت امسال چقدر واریز می‌شود؟ قابل توجه سهامداران: سود سهام عدالت امسال چقدر واریز می‌شود؟
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: مابقی سود سهام عدالت تا آخر هفته جاری طی روزهای آینده واریز می‌شود.
علت نوسان شدید قیمت برنج ایرانی علت نوسان شدید قیمت برنج ایرانی
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: محدودیت عرضه و عدم همخوانی عرضه و تقاضا منجر به نوسان قیمت برنج شده است، درحالیکه افزایش واردات برنج پاکستانی منجر به تنظیم بازار می‌شود.
توضیحات معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ماجرای واردات گوشت‌های آلوده از مغولستان توضیحات معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ماجرای واردات گوشت‌های آلوده از مغولستان
توضیحات معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ماجرای واردات گوشت‌های آلوده از مغولستان
صفحه خبر بالای تصاویر