کد خبر: ۲۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
در بین تمام شهرهای معروف ایران، شهر کرمان با داشتن جایگاه ویژه صادرات محصولات خود جزو مهمترین شهرهای ایران به شمار می‌رود.

پرطرفدارترین سوغاتی های کرمان؛ شهر تاریخی ایران

در بین تمام شهرهای معروف ایران، شهر کرمان با داشتن جایگاه ویژه صادرات محصولات خود جزو مهمترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. گردشگران و مسافران داخلی و خارجی که به این شهر سفر می‌کنند، سال‌هاست که از محصولات آن به عنوان سوغات خریداری و به کشور و شهر خود می‌برند. بخش عظیمی از اقتصاد شهر و استان کرمان بر دوش سوغات و محصولات و صنایع دستی مهمی است که تولید می‌کند‌. پرطرفدارترین محصولاتی که هم به عنوان سوغات و هم به عنوان محصول صادراتی از آن‌ها بهره گرفته می‌شود، خوراکی‌های کرمان هستند، اما صنایع دستی آن نیز جایگاه به خصوصی در بین تمام صنایع دستی ایران دارند. اگر شما هم در سفر به این شهر به دنبال معروف‌ترین سوغاتی‌ های کرمان هستید، پس در این مطلب همراه ما باشید.

قطاب، خوشمزه‌ترین سوغاتی کرمان

در سفری که به شهر کرمان خواهیم داشت، پس از گشت و گذار در شهر و بازدید از جاهای دیدنی آن، نوبت خریدی جانانه و مفصل از سوغات آن است. در سفر خود با بلیط قطار یوتراوز، دیگر نگران بار اضافه و سوغاتی‌های خود نباشید. اولین و خوشمزه‌ترین خوراکی کرمان که جزو معروف‌ترین شیرینی‌های ایرانی نیز به شمار می‌رود، قطاب است که حتما شما هم برای یکبار که شده آن را امتحان کرده‌اید. در تهیه این سوغات کرمان، از مغز بادام و پودر قند استفاده می‌شود، البته قطاب‌ها نیز انواع مختلفی دارند‌. کرمان یکی از شهرهای مهم تولید کننده پسته در ایران است به همین دلیل در تهیه قطاب از پودر پسته به جای بادام استفاده می‌شود. ظاهرا قدمت این شیرینی قطاب خوشمزه ایرانی به سده های گذشته باز می‌گردد.

پرطرفدارترین سوغاتی های کرمان؛ شهر تاریخی ایران

کلمپه، معروف‌ترین سوغات کرمان

برای سفر به کرمان و خرید سوغات آن، از هر روشی می‌توانید اقدام کنید، تا امروز خرید بلیط قطار کرمان بهترین روش زمینی برای سفر بوده، دلیل آن هم راحتی در طول راه است. کلمپه یکی از بهترین انواع سوغاتی‌ های معروف کرمان است که به راحتی می‌توانید با خود به خانه ببرید و به دوستان و آشنایانتان هدیه دهید. این خوراکی نوعی کلوچه است که لایه میانی آن از گردو و خرما و لایه خارجی آن نوعی خمیر تهیه شده با هل و دارچین است. در آخر بر روی کلوچه‌ها پودر پسته یا کنجد پاشیده می‌شود. این کلوچه انواع مختلف از لحاظ شکل و اندازه دارد که به دلخواه می‌توانید خریداری کنید.

کماچ سهن، سوغات سنتی کرمان

سومین خوراکی که در بین سوغاتی های کرمان بسیار خوشمزه و معروف است، کماچ شهن نام برده می‌شود. اگر با بلیط قطار مشهد کرمان سفر می‌کنید، یکی از بهترین سوغاتی‌هایی که می‌توانید با خود به مشهد ببرید، کماچ سهن است. این شیرینی یکی از خوراکی‌های سنتی و قدیمی شهر کرمان است که پایه مواد آن از جوانه گندم است. در ابتدا برای تهیه آن جوانه های گندم را خیس می‌کنند و بعد از آن با زیره و دارچین ترکیب می‌کنند. این مخلوط را هم در مواد میانی شیرینی و هم به خمیر آن اضافه می‌کنند، البته در مواد میانی آن از گردو یا پسته و خرما نیز استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم لذت چشیدن طعم این سوغات خوشمزه را از دست ندهید.

قاووت، بهترین سوغات کرمان

شاید شما هم جزو افرادی باشید که اسم این سوغاتی پر انرژی و خوشمزه کرمان را شنیده باشید. قاووت یا قوتو نوعی شیرینی کرمانی محسوب می‌شود که بافتی پودری دارد و بسیار مقوی و پرخاصیت است. ترکیبات این شیرینی از جو، گندم، کنجد، گیاهان دارویی قهوه و شکر است که با هم مخلوط و آسیاب می‌شوند. آنطور که پیداست، این شیرینی به تنهایی خورده می‌شود اما می‌توانید آن را با شیر هم مخلوط کرده و نوشیدنی انرژی‌زای خود را با طعمی بی‌نظیر بنوشید. این سوغاتی اصیل در بین سوغاتی های کرمان جایگاه مهمی دارد و به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

پسته کرمان

می‌رسیم به خوشمزه‌ترین خشکبار ایران و احتمالا جهان که بسیار پرطرفدار است و در شهر کرمان به وفور تولید می‌شود. پسته از دیگر مهمترین سوغاتی های کرمان است که علاوه بر شهر های ایران به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود. می‌توان گفت ۷۰ درصد پسته‌ای که در ایران وجود دارد، استان کرمان تولید کننده آن است. شهرستان رفسنجان یکی از مهمترین بخش‌های استان کرمان، آب و هوای خشک و مناسب رشد پسته را دارد و تولیدکننده‌ای بزرگ از پسته در ایران است. دلیل صادرات این محصول ارزشمند از استان کرمان، کیفیت بالا و طعم بی‌نظیر آن است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود حتما مقداری پسته کرمان را برای خود و یا به عنوان یکی از سوغاتی های شهر کرمان خریداری کنید.

فرش کرمان، سوغاتی گران قیمت و ارزشمند

از خوراکی‌ها که عبور کنیم می‌رسیم به صنایع دستی کرمان که جزو مهمترین سوغاتی های کرمان هستند. در بین صنایع دستی این استان، قالی یا فرش آن از جایگاه ویژه و قدمت طولانی برخوردار است. یکی از فرش‌های قدیمی دست‌باف کرمان که حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. قالی‌های کرمان هم اکنون به عنوان یکی از محصولات صادراتی به کشورهای دیگر ارسال می‌شود. البته برخی از آن‌ها نیز در موزه‌های جهانی نقش پررنگی دارند‌. ویژگی اصلی فرش‌های کرمانی، طرح‌ها و نقش‌های ریز آن هستند که با تنوع رنگ خاصی بافته می‌شوند. گفته می‌شود که رنگ‌هایی که در بافت قالی از آن‌ها استفاده می‌شود طبیعی هستند.

پرطرفدارترین سوغاتی های کرمان؛ شهر تاریخی ایران

گلیم کرمان، هنر سرخ رنگ کویر

از دیگر صنایع دستی مهم استان کرمان به عنوان سوغاتی، گلیم شیریکی پیچ است و قطب تولید آن در سیرجان و روستای دارستان استان کرمان است. از آنجایی که روستای دارستان قطب اصلی تولید گلیم در جهان محسوب می‌شود، توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. این گلیم‌های منحصر به فرد هستند و طراحی بی‌نظیری دارند. گلیم‌هایی که در استان کرمان تولید می‌شوند، ترکیبی از گلیم و قالی هستند. اگر هزینه این گلیم‌ها برایتان زیاد نیست، می‌توانید به عنوان سوغات برای اقوام نزدیک خود و یا عزیزان تان خریداری کنید و هدیه‌ای از کرمان به آن‌ها بدهید.

پته دوزی، هنر زنان کرمانی

شاید اسم این صنعت دستی معروف کرمان به گوشتان خورده باشد، اما اگر نمی‌دانید پته دوزی چیست، باید گفت که درواقع این هنر دستی نوعی رودوزی است که توسط بانوان کرمانی انجام می‌شود. اگر به تاریخ ایران بازگردیم، آثاری از سوزن دوزی های قدیمی را خواهیم دید که پته دوزی نیز جزو آن‌هاست. به نخ‌های رنگی و پشمی که در دوخت از آن استفاده می‌شود، ریس می‌گویند. با این نخ‌ها، روی پارچه انواع نقش و نگارهای سنتی و زیبا دوخته خواهد شد. البته بر روی لباس‌ها نیز از پته دوزی استفاده می‌شود. این سوغات کرمان می‌تواند هدیه ای مناسب برای دوستان و آشنایانتان باشد.

سخن پایانی

پیشنهاد می‌کنیم برای یکبار هم که شده در سفرهای خود به کرمان سفر کنید و از سوغاتی های بی نظیر آن به خصوص خوراکی‌های آن مانند قطاب، کماچ سهن و پسته را خریداری کنید و از طعم آن‌ها لذت ببرید. در صورت نیاز کسب اطلاعات بیشتر در این باره، رزرو هتل و خرید بلیط قطار و هواپیما می‌توانید با وبسایت گردشگری یوتراوز مراجعه کنید.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.