کد خبر: ۲۴۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
پس از بازدید هیات فنی جمهوری اسلامی ایران از بالادست رودخانه هیرمند و سد کجکی که برای نخستین بار از معاهده ۱۳۵۱ تاکنون صورت گرفت، روایت متناقضی از این بازدید در رسانه‌ها منتشر شده که همچنان بر ابهام و ناامیدی‌ها پیرامون دریافت حقابه هیرمند دامن می‌زند.

مخاطب24:ظرف چند روز گذشته، کارشناسان ایرانی برای نخستین بار از سرچشمه‌های هیرمند در افغانستان بازدید کردند و بر اساس اخبار موجود، هیات ایرانی همچنان در افغانستان مستقر است تا گزارش دقیقی از این بازدید را تهیه و به ایران ارسال کند.



بر اساس گفته‌های معاون آب و آبفای وزیر نیرو، این کارشناسان از محل ایستگاه آب‌سنجی دهراود در بالادست سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند بازدید کردند.



آنطور که "محمد جوانبخت" اشاره کرده است، براساس معاهده، در مواقعی که تأمین حقابه کشورمان از سوی افغانستان صورت نمی‌پذیرد با درخواست طرف ایرانی، از ایستگاه دهراود بازدید می‌شود.



معاون وزیر نیرو در همین باره تصریح کرد: هیات کارشناسی ایران پس از دیدن میزان آب رودخانه در ایستگاه آب‌سنجی دهراود، خواستار تحویل حقابه جمهوری اسلامی ایران شد و توافق شد در نشست‌های کمیته فنی، در آینده نزدیک درخصوص نحوه تحویل حقابه تصمیم‌گیری شود.



اشاره معاون وزیر نیرو به تصمیم گیری پیرامون نحوه تحویل حقابه هیرمند به ایران در حالی مطرح شده است که از آن سو امارت اسلامی افغانستان در اطلاعیه‌ای قابل تامل، بر تایید ادعا‌های پیشین طالبان توسط ایران تاکید دارد.



در بخشی از این طلاعیه آمده است: «امارت اسلامی افغانستان متعهد است در قول و عمل هر خیری ممکن است مخصوصاً در بخش آب که ماده حیاتی برای زندگی بشر بوده است را برای مردم خویش و ساکنان سیستان ایران برساند. در همین راستا به منظور رفع ابهامات به تاریخ ۱۸ اسد سال ۱۴۰۲ زمینه بازدید هیات جمهوری اسلامی ایران از دستگاه آبشناسی دهراود مساعد شد تا جریان آب را مشاهده و اندازه‌گیری کنند.



هیات ایرانی پس از مشاهده و اندازه‌گیری، جریان آب سال جاری را از اثر خشکسالی‌های ناشی از پدیده جهانی تغییر اقلیم به تداوم سال‌های گذشته به مراتب کمتر از سال نرمال آبی ارزیابی کردند. هیات ایرانی دریافتند که دریای هلمند دارای حداقل جریان آب بوده و معاونین آن مانند ارغنداب، موسی قلعه، ارغستان و ترنک به شکل کامل خشکیده‌اند و تنها در حالت سیلابی آب در آن‌ها جریان دارد.



بر اساس تحلیل آمار و ارقام جریان آب به وضاحت می‌توان دریافت که هیچ نوع فعل و اراده انسانی در عدم پرداخت حقابه ایران دخیل نیست، بلکه حالت مجبوره باعث این حالت شده است. امارت اسلامی افغانستان مجدداً تاکید می‌کند در صورت بارندگی و مساعد شدن شرایط، حقابه ساکنین پایین دست دریای هلمند و سیستان جمهوری اسلامی ایران را تامین خواهد کرد.»



همانطور که دیده می‌شود، در اطلاعیه طالبان از این بازدید نشانه‌ای از پرداخت حقابه حداقل در سال جاری دیده نمی‌شود و از قرار معلوم به رغم بازدید هیات کارشناسی ایرانی، نمی‌توان به دریافت حقابه امسال هیرمند امیدوار بود.

 

روایات متناقض طرف ایرانی و افغانستانی از وضعیت آب هیرمند


اطلاعیه‌ای که البته در آن به نقش و میزان اثر گذاری سد و بند‌های افغانستان بر روی رود هیرمند همانند بند کمال خان و نیز انحراف کردن منابع آبی رود به سمت شوره زار گودزره اشاره‌ای نشده و تنها به پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی آن هم به صورت کلی اشاره شده است.



به هر صورت باید منتظر ماند و دید از گزارش دقیق هیات ایرانی چه خروجی بیرون خواهد آمد و در ادامه ایران فرایند پیگیری و تعاملات دیپلماتیک چه دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران و مردم جنوب شرق کشور حاصل خواهد شد.



گفتنی است، سد کَجَکی، یکی از سد‌های مهم افغانستان است که بر روی رود هیرمند احداث شده و در فاصلهٔ ۱۶۱ کیلومتری شهر قندهار در ولایت هلمند قرار دارد. کارکرد این بند برای آبیاری ۱٬۸۰۰ کیلومتر مربع از زمین‌های خشک و هم‌چنین تولید برق است و گنجایش آبگیری این سد ۲٫۸ میلیارد متر مکعب است یعنی یک‌سوم ذخیره دریاچهٔ هامون است.

برچسب ها: هیرمند
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.