کد خبر: ۲۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
تفاهمنامه‌های همکاری در راستای ارتقای سلامت دانش‌آموزان، روز دوشنبه بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید.

مخاطب 24:مراسم امضای تفاهمنامه همکاری در راستای ارتقای سلامت دانش‌آموزان با حضور بهرام عین‌اللهی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و رضامراد صحرایی (وزیر آموزش و پرورش) و با حضور معاونان وزارت بهداشت و معاونان وزارت آموزش و پرورش در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.


دسترسی مراقبان سلامت مدارس به سامانه‌های سلامت الکترونیک

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست مشترک با وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر هم‌افزایی ۲ وزازتخانه برای توسعه سلامت مدارس و ارتقای سواد سلامت دانش‌آموزان اعلام کرد: برنامه وزارت بهداشت این است که هر ایرانی، یک پرونده سلامت داشته باشد.


بهرام عین‌اللهی گفت: وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش می‌توانند هم‌افزایی داشته باشند و امکانات نظام سلامت برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان در خدمت آموزش و پرورش است.


وی با تاکید بر ارتقای دانش و مهارت مراقبان سلامت مدارس با اجرای برنامه‌های توانمندسازی و بازآموزی اظهار داشت: علاوه بر مراقبان سلامت، معلمان نیز باید در این خصوص همراه شوند. زیرا معلم، الگوی دانش‌آموز است و علاوه بر آموزش مستقیم، رفتار او به طور غیرمستقیم الگوی دانش‌آموز قرار می‌گیرد.


وزیر بهداشت ضمن استقبال از پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش برای تداوم جلسات مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی مشترک بین ۲ وزارتخانه تاکید کرد و اظهار داشت: این کارگروه‌ها پیشنهاد‌های لازم برای همکاری‌ها را بررسی کرده و برای تصویب به جلسات مشترک ارائه خواهند کرد.



عین‌اللهی، آموزش و پرورش را از پایه‌ها و ارکان جامعه‌سازی دانست و گفت: آموزش و پرورش، دانش‌آموز را بر اساس نیاز‌های جامعه آموزش می‌دهد که یکی از مهمترین این نیازها، ارتقای آگاهی‌های حوزه سلامت است. اگر نسل آینده کشور در مورد سلامت آگاهی کافی پیدا کند، بسیاری از مسائل بهداشتی و درمانی در آینده حل خواهد شد.


وی اظهار داشت: بسیاری از بیماری‌ها ریشه در کودکی و نوجوانی فرد دارد و طیف بیماری‌ها نیز تنها جسمی نیست بلکه بسیاری از مشکلات رفتاری، ریشه در خردسالی دارد که نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از آن‌ها بسیار مهم است.


مهمترین دستاورد ایران پیشرفت در عرصه سلامت است

وزیر بهداشت با بیان اینکه از مهم‌ترین دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت در عرصه سلامت است، خاطرنشان کرد: حوزه سلامت ایران از مترقی‌ترین نظام‌های سلامت منطقه و جهان است به طوری که کشورمان امروز در تمامی نیاز‌های آموزش پزشکی در تمام رشته‌ها و تمام مقاطع خودکفاست.


وی ادامه داد: اکنون نیروی انسانی توانمند از بزرگترین سرمایه‌های نظام سلامت است که می‌تواند در خدمت جامعه به ویژه دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور باشد. در حوزه پژوهش ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم که برای توسعه سلامت دانش‌آموزان، آمادگی همکاری در موضوعات مورد نیاز با وزارت آموزش و پرورش را دارند.


وزیر بهداشت با اشاره به وجود ۶۷ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیات علمی و ۲۷۰ دانشجوی علوم پزشکی گفت: این ظرفیت بزرگ می‌تواند نیاز‌های جامعه در حوزه سلامت از جمله نیاز‌های آموزش و پرورش را پاسخگویی کند.


عین‌اللهی با اعلام این که از برنامه‌های وزارت بهداشت، تشکیل پرونده سلامت برای هر ایرانی با کد ملی است، اظهار داشت: هر ایرانی باید یک پرونده سلامت داشته باشد که برنامه‌ها، بودجه‌ها و نرم‌افزار‌های این برنامه به صورت جامع دیده شده است.


اجرای طرح سلامت خانواده در ۵۹ شهرستان

وزیر بهداشت با بیان اینکه ارتقای سلامت جامعه در گرو توجه به سلامت خانواده‌هاست، گفت: طرح سلامت خانواده را در ۵۹ شهرستان آغاز کردیم که نتایج خوبی به همراه داشته و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.


وی با بیان این که ریشه اصلی سلامت در خانواده است، خاطرنشان کرد: در طرح سلامت خانواده، همه ارکان سلامتی افراد جامعه اعم از سلامت دانش‌آموزان و مدارس مورد توجه قرار می‌گیرد.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: لازمه هم‌افزایی مطلوب بین ۲ وزارتخانه، دسترسی مراقبان سلامت مدارس به سامانه‌های سلامت است، چرا که نظام طراحی شده ما در حوزه سلامت خانواده، جامع است و شبکه مراقبت بهداشتی ایران از افتخارات کشور و جهان به شمار می‌آید.


وی ادامه داد: هر خدمتی در حوزه سلامت باید در این شبکه مدیریت شود و آموزش و پرورش می‌تواند در این زمینه کمک‌های بسیاری به نظام سلامت داشته باشد؛ همچنان که وزارت بهداشت قادر است نیاز‌های آموزش و پرورش را با نظام شبکه، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت برطرف کند.


وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در مدارس به عنوان یک کار پایه در زمینه‌های مختلف باید ادامه داشته باشد. چرا که واکسن زدن، یک موضوع فردی نیست بلکه آثار اجتماعی دارد و اگر کسی واکسن نزند، بقیه را درگیر بیماری خواهد کرد.


عین‌اللهی تصریح کرد: در حوزه سبک زندگی و ساماندهی بوفه‌های تغذیه مدارس نیز ضرورت دارد همکاری‌های مشترکی بین ۲ وزارتخانه صورت گیرد.


وی افزود: بسیاری از بیماری‌های افراد از تغذیه ناسالم با فست‌فودهاست که سوغات غرب است و همچنین غذا‌های پرکالری، پرنمک و چرب نشات می‌گیرد و معلمان در ترویج تغذیه و سبک زندگی سالم نقش مهمی به عهده دارند.


وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونا اظهار داشت: همه در کرونا آسیب دیدند، ولی آموزش و پرورش، صدمه بیشتری خورد. زیرا دانش‌آموزان مجبور شدند به جای مدرسه در خانه درس بخوانند.


وی افزود: خودمراقبتی از شاخص‌های اصلی سلامت بوده و لازم است به دانش‌آموزان و خانواده آنان خودمراقبتی را آموزش دهیم.

 

وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار ضمن افتخارآمیز خواندن دستاورد‌های نظام سلامت بر هم‌افزایی ۲ وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: ۳ تفاهم‌نامه در حوزه‌های مختلف امروز به امضا رسید و مقرر شد طی جلسات آتی، روند پیشرفت در اجرای آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و کارگروه‌های تخصصی، تحقق بند‌های مختلف این تفاهمنامه‌ها را رصد کنند.


در این نشست ۳ تفاهمنامه همکاری در حوزه‌های مختلف سلامت به امضای وزرای بهداشت و آموزش و پرورش رسید.


همچنین در این نشست، معاونان ۲ وزارتخانه در خصوص برنامه‌های توسعه سلامت در مدارس و ارتقای سلامت دانش‌آموزان به ارائه نظرات و پیشنهاد‌های خود پرداختند.



مقرر شد این نشست‌ها در آینده نیز تداوم داشته باشد تا کارگروه‌های تعیین شده برای پیگیری تفاهمنامه‌ها گزارش پیشرفت مفاد آن‌ها را اعلام کنند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.