کد خبر: ۲۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
فولاد ck45 و mo40 دو فولاد پر کاربرد در صنایع در صنایع مختلف هستند. مقایسه این دو فولاد به شما کمک خواهد در هنگام انتخاب متریال تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

فولاد ck45 و mo40 دو فولاد پر کاربرد در صنایع در صنایع مختلف هستند. مقایسه این دو فولاد به شما کمک خواهد در هنگام انتخاب متریال تصمیم گیری بهتری داشته باشید. تفاوت فولاد ck45 و mo40 شامل بخش های مختلف می شود. در این مقاله به مقایسه کامل این دو فولاد می پردازیم.

فولاد ck45

فولاد ck45 یک فولاد کربن متوسط است. این فولاد طی فرایند نورد گرم تولید می شود. عناصر تشکیل دهنده فولاد ck45 کربن، سیلیسیوم، منگنز است. از این فولاد در ساخت تسمه، میلگرد و ورق استفاده می شود فولاد ck45 در مقابل ضربه، استحکام مقاومت بالایی دارد. از فولاد ck45 در صنایع مختلفی استفاده می شود. شما می توانید قیمت فولاد ck45 را از سایت تجارت آلیاژ پیشرو ببینید.

فولاد mo40

فولاد Mo40 یک فولاد کم کربن است. نام دیگر این فولاد CM5 است. این فولاد استحکام کششی و سختی بالایی دارد و بر اساس استاندارد SAE4140 به رسمیت شناخته شده است. این فولاد در استاندارد ASSAB نیز با نام ۷۰۹ شناخته می‌شود. نام دیگر این فولاد CM5 است. از فولاد mo40 در قسمت هایی که نیاز به تحمل حرارت و ضربه است استفاده می شود. در ترکیبات این فولاد علاوه بر کربن، مولبیدن و کروم نیز موجود است. برای ساخت تجهیزات صنعتی که تحت فشار یا ضربه و حرارت بالا قرار دارند، استفاده می شود. این یک فولاد یک فولاد مهندسی به شمار می رود و در ساخت و ساز با هدف عمومی استفاده می شود.

تفاوت فولاد ck45 و mo از نظر ترکیب شیمیایی

ترکیبات شیمایی به کار رفته در فولاد mo40 و ck45 باهم تفاوت دارند. ترکیبات شیمیایی فولاد mo40 شامل ۰.۱۵-۰.۳ مولیبدن، ۰.۹-۱.۲ کروم، ۰.۰۳۵ گوگرد، ۰.۶-۰.۹ منگنز، ۰.۴ سیلیکون، ۰.۳۸-۰.۴۵ کربن است. ترکیبات فولاد ck45 شامل ۰.۴ نیکل، ۰.۱ مولبیدن، ۰.4 کروم، ۰.۰۳۵ گوگرد، ۰.۰۳۵ فسفر، ۰.۵-۰.۸ منگنز، ۰.۱-۰.۴ سیلیکون، ۰.۴۲-۰.۵۰ کربن است.

تفاوت فولاد ck45 و mo از نظر خواص مکانیکی

خواص مکانیکی فولاد ck45 در حالت در حالت نورد گرم دارای استحکام کششی ۸۲۰۰۰، تنش تسلیم 45000، کاهش مقطع ۴۰%، سختی برینل ۱۶۳ است و فولاد mo40 در حالت نورد گرم دارای استحکام کششی 90۰۰۰، تنش تسلیم 65000، کاهش مقطع 40%، سختی برینل 25 است.

این دو فولاد در حالت نورد سرد هم خواص مکانیکی متفاوتی دارند. خواص مکانیکی فولاد ck45 در حالت نورد سرد شامل استحکام کششی 91000، تنش تسلیم 77000، کاهش مقطع 35%، سختی برینل 179، درصد ازدیاد طول 12% است. در حالت نورد سرد نیز از فولاد mo40 شاهد استحکام کششی 95000، تنش تسلیم 60200، کاهش مقطع 35% و درصد ازدیاد طول 25% هستیم.

تفاوت فولاد ck45 و mo40 از نظر شکل ظاهری

این دو فولاد در اشکال متفاوتی تولید و عرضه می شوند. فولاد ck45 به شکل ورق، میلگرد و بیلت در بازار موجود است و فولاد mo40 به شکل مقاطع مربعی، میلگرد و ورق در بازار موجود است. توجه داشته باشید فولاد ها با هر شکل و سایز وزن مخصوص به خود را دارند که تعیین کننده قیمت است بنابراین قیمت فولاد mo40 با فولاد ck45  نیز متفاوت است.

تفاوت فولاد ck45 و mo40 از نظر روش تولید

فولاد های ck45 و mo40 از نظر تولید نیز به روش های مختلفی تولید می شوند. این فولاد ها برای تولید از مراحل آنیل، نرمالیز کردن و تمپر کردن عبور کنند اما دما های آنیل، تمپر، نرمالیز متفاوتی دارند.

تفاوت فولاد ck45 و mo40 از نظر کاربرد

تا این بخش از مقاله متوجه شدیم فولاد های ck45 و mo40 از نظر ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی، شکل ظاهری باهم تفاوت دارند بنابراین منطقی است که کاربرد های مختلفی داشته باشند. از فولاد ck45 برای ساخت میله اتصال، ابزار های کشاورزی، مته، ساخت مخازن فشار بالا، چرخ دنده، میله اتصال، غلتک های صنعتی، شافتها، سوکت ها، دوک ها، پین ها، قطعات خودرو استفاده می شود.

از فولاد mo40 در ساخت سازه هواپیما، ظروف تحت فشار، دنده فرمان، محور های خودرو، چرخ دنده، شاتون و غلتکهای صنایع فولاد استفاده می شود. چرخ دنده لوکوموتیو، پیچ های بسیار مقاوم استفاده می شود.

تفاوت فولاد ck45 و mo40 از نظر ویژگی

فولاد ck45 مقاومت بسیار خوبی در برابر اصطکاک دارد. این فولاد نسبت به سایر فولاد ها دارای استحکام خوبی است. از ویژگی های mo45 می توان به قابلیت جوشکاری بسیار خوب، شکل پذیری عالی و توان کششی و مقاومت بسیار بالا اشاره کرد.

تفاوت فولاد ck45 و mo40 از نظر سخت کاری

این دو فولاد از نظر سخت کاری نیز باهم متفاوت هستند. برای سخت کاری فولاد ck45 آن را در دمای 820 تا 850 نگه می دارند و زمانی که قطعه فولادی به دمای یکنواختی رسید در مجاورت هوا آن را سرد می کنند. سخت کاری mo40 در آب یا روغن با دمای 820 تا 860 انجام می شود. این کار با هدف افزایش مقاومت فولاد در برابر ضربه و خوردگی انجام می شود. توجه داشته باشید زمانی که سخت کاری فولاد mo40 در روغن انجام می شود عمق سخت کاری بیشتر خواهد بود.

تفاوت فولاد ck45 و mo40 از نظر عملیات حرارتی

بر روی هر دو فولاد ck45 و mo40 عملیات حرارتی انجام می شود. عملیات حرارتی این دو فولاد شامل آنیل کردن، نرماله کردن و تمپر است. این دو فولاد عملیات حرارتی شان در دما های مختلف انجام می شود. آنیل کردن فولاد mo40 در دمای 800 تا 850 صورت می گیرد، این فرایند تا زمانی که حرارت به تمام قسمت های فولاد انتقال پیدا کند ادامه می یابد. عملیات آنیل فولاد ck45 در دمای 650 تا 700 انجام می شود سپس می گذارند با استفاده از جریان هوا به آرامی خنک شود.

عملیات نرماله کردن فولاد 40mo را در دمای 870 تا 900 انجام می شود و عملیات نرماله کردن فولاد ck45 در دمای 840 تا 880 سانتی گراد انجام می شود. برای تمپر کردن فولاد mo40 به دمای 400 تا 650 احتیاج است و به ازای هر 25 میلیمتر یک ساعت در مجاورت هوا گذاشته می شود.

جمع بندی

در این مقاله دو فولاد ck45 و 40mo از نظر ترکیب شیمیایی، شکل ظاهری، کاربرد، عملیات حرارتی مقایسه کردیم و متوجه تفاوت های این دو شدیم. به طور خلاصه این دو فولاد در دسته فولاد های عملیاتی قرار می گیرند. هر دو فولاد در ایران تولید می شوند و فولاد 40mo دوام و شکل پذیری بهتری نسبت به فولاد ck45 دارد. شما می توانید اطلاعات جامع تری از این دو فولاد را از سایت تجارت آلیاژ کسب کنید.

برچسب ها: صنعت
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
۹ دلیل برای گنجاندن آجیل در رژیم غذایی روزانه title
آجیل سرشار از مواد مغذی ضروری، از جمله چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.
«بچه مهندس» با شلوارک و دمپایی در فرودگاه! title
روزبه حصاری بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی در یک پروژه از ناحیه زانو دچار آسیب دیدگی شده است.
مغز خاطرات عجیب را بیشتر به یاد می‌آورد title
پژوهش جدید دانشمندان «دانشگاه ییل» نشان می‌دهد که هرچه خاطرات عجیب‌تر و دور از ذهن باشند، مغز تمایل بیشتری به یادآوری آن‌ها دارد.
رمزگشایی از چرایی زمین گیر شدن جنگنده‌های چین! title
نفوذ سیاسی نقش بسزایی در فروش هواپیما‌های جنگنده دارد. بازار بین‌المللی هواپیما‌های جنگنده فقط به کیفیت و هزینه مربوط نمی‌شود، بلکه به شراکت‌ها و پیوند‌های سیاسی نیز مربوط می‌شود.
فروش ۳۵۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب title
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران، مجموع فروش نمایشگاه در بخش مجازی و حضوری را، ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
حمله مسلحانه گانگستر‌های نقابدار به خانه‌های تهران title
۵ مرد مسلح با خونسردی وارد ساختمان می‌شوند. با یک کارت در آپارتمان را باز کرده و درحالی‌که صورت‌هایشان را پوشانده‌اند و یک ساک مشکی در دست دارند، وارد آپارتمان می‌شوند. سپس اعضای خانه را با کلت و کلاشینکف تهدید می‌کنند تا اموال قیمتی را به سرقت ببرند.
دیوید کاپرفیلد متهم به آزارگری زنان شد! title
دیوید کاپرفیلد یکی از مشهورترین شعبده‌باز‌های تاریخ به سوءرفتار جنسی با زنان متهم شد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.