کد خبر: ۲۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
کف آبجو چیست؟ فوم آبجوی باکیفیت چه ویژگی‎هایی دارد؟ آیا فوم آبجو نشانی از کیفیت نوشیدنی است؟

زمانی که آبجو به طور سنتی در ظرف‎های چوبی نگهداری می‏شد، بررسی کف موجود روی آن فرایندی برای کنترل کیفیت آن بود. برای اینکه بفهمیم یک آبجو تازه است یا نه به کف یا همان فوم آن دقت می‎کنیم. اگر این کف وجود داشته باشد نشان دهنده‎ این است که آبجو همچنان حاوی دی اکسید کربن (CO2) بوده و بنابراین تازه است. اما اگر این کف وجود نداشته باشد به احتمال زیاد نوشیدنی شما کهنه خواهد بود. به طور کلی کف خوب در آبجو نشانه‎ای از کیفیت بالای آن است. اما ویژگی‎های کف آبجو چیست؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

کف آبجو چیست؟

کف آبجو که با نام‎های دیگری مانند beer foam و beer head نیز شناخته می‏شود، از حباب‎های گاز موجود در آبجو تولید می‏شود. این گاز که دی اکسید کربن است (CO2) در حین تولید، بطری و بسته‎بندی آبجو، زمانی که آبجو تحت فشار قرار می‎گیرد و در فضایی متراکم می‏شود، تولید خواهد شد. این بدان معناست که وقتی آبجو باز می‏شود یا در لیوان ریخته می‏شود حباب‎های گاز به سمت بالا می‎روند و لایه‎ای کف‎آلود پر از پروتئین و مواد دیگر ایجاد می‎کنند. دانشمندان به این پدیده «هسته‎سازی» می‎گویند.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ایجاد حباب‎های روی آبجو به دلیل حضور CO2 در آن است که به این فرایند عنوان هسته‎زایی را نسبت داده‎اند. همین فرایند هسته‎زایی یکی از مهم‎ترین ویژگی‎ها برای تشخیص آبجوی خوب است. هسته‎زایی یک اصطلاح در علم شیمی است که به تشکیل هسته بلوری در یک محلول فوق‎اشباع‎شده می‎گویند. در آبجو نیز اگر بخواهید به یک کف خوب برسید حباب‎ها بایستی به خوبی در فرایند هسته‎زایی از طریق عمل فیزیکی مانند پمپاژ یا روش‎های دیگر شرکت کنند.

کف آبجو

آیا وجود کف نشانه‎ای از کیفیت آبجو است؟

اصولا گفته می‏شود که وجود کف آبجو سبب می‏شود که این نوشیدنی جذاب‎‏تر به نظر برسد. بدون وجود کف، آبجو بی‎جان به نظر می‎‏رسد و اغلب تمایلی برای نوشیدن آن نداریم. اما فراتر از جذابیت بصری، کف آبجو دارای مزایای مختلفی است. این کف می‎تواند بر تجربه شما از نوشیدن تاثیر مثبت گذاشته و بافت لذت‎بخشی را به آن اضافه کند. وقتی نوشیدنی از بین یک پیمانه کف به دهان شما می‎رسد، این حباب‎ها از بین می‎روند و طعم آبجو را به درستی حس خواهید کرد.

ویژگی‎های فوم خوب

اما وقتی از کف آبجو حرف می‎زنیم از چه حرف می‎زنیم؟ ویژگی‎های فوم آبجو چیست؟

اندازه کف

متخصصان می‎گویند که وجود حباب‎های ریز و یکنواخت نشانه‎ای از کیفیت بالای آبجو است. اگر این حباب‎ها بیش از حد بزرگ باشند ممکن است نشانه‌ای از کربناته شدن سریع یا آبجوی کم کربنات باشد. گذشته از روش‎های تولید، مواد تشکیل دهنده آبجو نیز بر ظاهر، بافت و حفظ کف آبجو تاثیر می‎گذارد.

ماندگاری

فوم بایستی ماندگاری داشته باشد. توانایی آبجو برای حفظ فوم برای مدت زمان مشخص، یکی از ویژگی‎های اصلی آبجوی خوب است. این یک نقطه تمایز  و یکی از ویژگی‎های کف آبجو نسبت به کف نوشابه در نظر گرفته می‏شود. اگر دقت کرده باشید، حباب‎های شکل‎گرفته در نوشابه بعد از مدت کوتاهی از بین می‎روند اما در مورد فوم درست آبجو اینگونه نیست. آبجوی خوب باید حدود 2 تا 5 دقیقه کف موجود روی خود را حفظ کند. البته بایستی به این نکته هم توجه داشته باشید که نوع ظرف، شیوه ریختن نوشیدنی در لیوان، دمای محیط و ... روی این ماندگاری تاثیرگذار خواهد بود.

توری بودن

یکی دیگر از ویژگی‎های کف آبجو توری بودن یا قابلیت بند زدن آن است. در واقع الگویی از فوم که به شیشه یا لیوان می‌چسبد، به عنوان توری شناخته می‏شود. دو عامل اصلی که میزان این توری بودن را مشخص می‎کند، نوع آبجو و تمیز بودن لیوان است.

رنگ فوم

یکی دیگر از مشخصه‎های فوم درست آبجو یا همان beer head رنگ آن است. رنگ فوم بایستی به سمت سفیدی متمایل باشد. اگر بعد از سرو آبجو در لیوان کف آن را سفید و ملایم مشاهده کردید پس به احتمال زیاد کیفیت آبجو بالاست و قرار است حسابی از آن لذت ببرید.

غلظت فوم

نکته بعدی در زمینه کیفیت فوم، غلظت آن است . غلظت فوم بایستی بالا باشد به طوری که وقتی آن را می‏نوشید دهان شما را پرکرده و این یعنی حباب‎ها بایستی کوچک باشند. این غلظت سبب می‎شود که بعد از ترکیدن حباب‎ها در دهان شما، عطر و طعم نوشیدنی را بهتر حس کنید.

کف آبجوی باکیفیت چه ویژگی‎هایی دارد؟

خرید آبجو با فوم باکیفیت از جوجو + سخن پایانی

برند جوجو که همان شرکت صنایع غذایی و آشامیدنی تهران گوار است در سال 1382 تاسیس شد. این برند در سال 1388 نخستین نوشیدنی‌های ماءالشعیر را تولید و به بازار عرضه کرد. این محصولات در طعم‎های کلاسیک و بلک و در طعم‎های استوایی، لیمویی، هلو و ... در دسترس هستند.

جوجو، با استفاده از سیستم کربناتور در دمای نزدیک به صفر، به آرامی آبجو را گازدار میکند. و هم چنین استفاده از سیستم بروئری، دانه های مالت جو و گندم مرغوب باعث ایجاد کف دارای ساختار قدرتمند و پایدار در آبجوهای جوجو می شود. به همین خاطر اگر از طرفداران آبجوهای باکیفیت هستید، پیشنهاد می‎کنیم که برای یک بار هم که شده جوجو را امتحان کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه مقالات علمی در مورد آبجو از طریق همین لینک به جوجو مگ مراجعه کنید.

برچسب ها: مواد غذایی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چه نکات مهمی را باید قیل از خرید دستگاه‌های الکترونیکی استوک بدانیم؟ title
بسیاری از مردم تمایل دارند کامپیوتر‌های دست دوم را خریداری کنند، زیرا قیمت آن‌ها بسیار کمتر از کامپیوتر‌های نو است.
آپدیت جدید واتساپ با تغییرات گسترده منتشر شد title
انتشار آپدیت جدید واتساپ برای اندروید و iOS آغاز شده است. آخرین به روزرسانی WhatsApp تغییراتی ظاهری و همچنین کاربردی را به دنبال می‌آورد.
برو کشکت و بساب و عمر نوح کن! title
اگر می‌خواهید عمر طولانی و سالمی را تجربه کنید خوردن این خوراکی پرخاصیت را به شما توصیه می‌کنیم.
همسر بهرام رادان دقیقا به کجا خیره شده است؟ title
تصویری از نگاه روبه افق مینا مختاری با فنجان چایی در دست منتشر شده است.
بدترین رانندگان جهان اهل کدام کشور هستند؟ title
احتمال مرگ در یک تصادف رانندگی در جمهوری دومینیکن ۱۵ برابر بیشتر از ایسلند است.
هوش مصنوعی چه مشکلی با فضایی‌ها دارد title
همیشه این سوال وجود داشته است که در جهانی با میلیارد‌ها کهکشان و ستاره چرا ما نشانه‌ای از موجودات بیگانه پیدا نمی‌کنیم. ظاهرا هوش مصنوعی مانع پیدا کردن فضایی‌ها می‌شود
امیرحسین کجاست؟ title
پسر ۱۴ ساله اهل گرگان بعد از ۵ روز مفقودی همچنان پیدا نشده است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.