کد خبر: ۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
مهراب قاسمخانی، نویسنده سریال «پژمان» که اولین اثر مشترک زوج پزمان جمشیدی و سام درخشانی بود، ای روزهای اخیر اعلام کرد که دیگر از این زوج در آثارش استفاده نخواهد کرد.

مهراب قاسم‌خانی در مصاحبه با روزنامه هفت صبح گفت: «ما خودمان به این نتیجه رسیده‌ایم کار روی زوج سام و پژمان دیگر بس است و بهتر است دیگر ادامه نداشته باشد. برای مردم تاریخ مصرفی وجود دارد. ممکن است بازیگر کمدی باشی و با یک تیپ و بازی خاص به شدت جواب بگیری، اما شاید بعدش سلیقه مردم عوض شود. ما در سریال‌های تلویزیونی بازیگران زیادی داشته‌ایم که با یک تیپ جا افتاده‌اند و آن را برده‌اند در سینما و چند سالی خرج کرده‌اند اما یک مرتبه تمام شده‌اند چون کاملاً به ذائقه مخاطب بستگی دارد».

این نویسنده درباره حضور این زوج در دو قسمت فیلم «تگزاس» نیز چنین گفت: «حضور در تگزاس انتخاب خودشان بود، ما که نمی‌توانستیم دخالت کنیم. ولی یادم هست در شروع تگزاس خیلی صحبت کردیم که با احتیاط این کار را انجام دهید تا اگر خواستیم پژمان را ادامه دهیم ضربه‌ای به کارمان نخورد. البته من هیچ وقت تگزاس را ندیدم و نمی دانم کارشان چطور بود اما احساس می‌کنم کم کم بسشان است. برنامه‌ای برای ادامه خوب، بد، جلف نداریم. برای سریال هم برنامه‌ای نداشتیم. اصرارها و فشارها باعث شد پیمان ادامه دهد. اما دیگر گفتیم بس است».

آیا زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی به آخر خط رسیده‌اند؟

داستان تولد یک زوج

سام درخشانی و پژمان جمشیدی، به دلیل بازی‌های مشترک و حضور در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی در کنار یکدیگر، تبدیل به یکی از زوج‌های هنری سینما و تلویزیون شده‌اند. اما ماجرای تولد این زوج، به سریال پژمان به کارگردانی سروش صحت باز می‌گردد.

زوج هنری جمشیدی و درخشانی، نخستین بار در سال ۹۱، در سریال پژمان در کنار یکدیگر دیده شدند. جمشیدی در این مجموعه در نقش واقعی خودش به عنوان یک بازیکن فوتبال ظاهر شد که دوران اوجش به اتمام رسیده و در تکاپوی پیدا کردن یک تیم جدید بود. درخشانی نیز نقش مدیر برنامه‌های او را ایفا می‌کرد. پیش از آن جمشیدی در سریال «ساختمان پزشکان» در چند سکانس کوتاه و باز هم در نقش خودش جلوی دوربین رفته بود. برادران قاسم‌خانی که با جمشیدی رفت و آمد داشتند، براساس خاطرات واقعی او تصمیم گرفتند که سریال پژمان را به نگارش درآورند و سروش صحت و جمشیدی را مجاب کنند تا پزمان خودش این نقش را بازی کند. انتخابی که اتفاقاً باعث تولد بازیگری تازه نفس شد تا آنجا که امروز پژمان جمشیدی بازیگری مهم در سینمای ایران است که دو بار نامزدی دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

سریال پژمان علاوه بر معرفی پژمان جمشیدی به سینما و تلویزیون، نشان داد که او و سام درخشان در کنار یکدیگر، چه ترکیب کمدی و جالبی خواهند بود. جدای از بازی خوب و استاندارد این دو بازیگر، شخصیت‌هایی که برای آنها نوشته شده بود، برای مخاطبان جذاب و دوست داشتنی بود.

بعد از پژمان چه شد؟

سریال پژمان آنقدر مخاطب داشت و مورد توجه واقع شد که صحبت از ساخت فصل دوم آن به میان آمد. اما در نهایت از ساخت پژمان ۲ خبری نشد. ولی در سال ۹۵، پیمان قاسم‌خانی بر آن شد تا این زوج را در اولین فیلم سینمایی‌اش در مقام کارگردان در کنار هم قرار دهد و «خوب، بد، جلف» کلید خورد. این فیلم هم در جشنواره فیلم فجر و هم در اکران عمومی با اقبال روبرو شد و توانست گیشه‌ها را فتح کند.

خوب، بد، جلف بر روی وجه دیگری از این زوج تمرکز داشت و داستان ارتباط مستقیمی با سریال پژمان نداشت. در این فیلم، پژمان همان بازیکن فوتبال بود که وارد عرصه بازیگری شده و سام درخشانی نیز در این فیلم مانند او، در نقش واقعی خودش به عنوان یک بازیگر ظاهر شد. سام در خوب، بد، جلف یک بازیگر تلویزیون و پژمان بازیگر آثار کمدی سینمایی بود که هیچکدام سابقه درخشانی در آثار مهم سینما و تلویزیون نداشتند، اما ادعایشان گوش فلک را کر می‌کرد.

آیا زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی به آخر خط رسیده‌اند؟

تگزاس و تکرار موفقیت‌ها

رفته رفته سام درخشانی و پژمان جمشیدی، تبدیل به زوج محبوبی شدند که در هر فیلم دیگری که رد و نشانی از کاراکتر سام و پژمان هم نداشته باشند، مورد توجه مخاطبان قرار خواهند گرفت. یک سال بعد از خوب، بد، جلف این دو بازیگر در فیلم تگزاس ساخته مسعود اطیابی در نقش شخصیت‌های دیگری باز هم در کنار یکدیگر قرار گرفتند. این بار دو دوست که در برزیل درگیر اتفاقاتی عجیب و کمدی می‌شدند. این فیلم کاملاً با فرمول آثار گیشه پسند ساخته شده بود و زوج پژمان و سام در آن شخصیت ویژه و چیز جدیدی برای مخاطب نداشتند.

سال ۹۷ تگزاس تقریباً ۱۴ میلیارد در گیشه فروخت و همین فروش بالا، سازندگان آن را بر آن داشته که «تگزاس ۲» را جلوی دوربین ببرند. تگزاس ۲ اگرچه در محتوا و داستان پایین‌تر از تگزاس ۱ قرار می‌گرفت، اما این در فروش و جذب مخاطب تأثیری نداشت و تگزاس ۲ در اکران نوروزی سال ۹۸، ۲۵ میلیارد تومان فروش کرد و در رتبه‌های اول جدول فروش نشست.

بار دیگر خوب، بد، جلف

بعد از موفقیت هر دو قسمت تگزاس در گیشه، قاسم‌خانی بعد از ۴ سال قسمت دو فیلمش را با عنوان خوب، بد، جلف: ارتش سری، جلو دوربین برد که البته مانند بسیاری از آثار سینمایی تا حدودی از شیوع کرونا لطمه خورد. اما به طور کلی در زمان اکران عمومی و اکران آنلاین مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. این فیلم نسبت به قسمت اول اثر ضعیف‌تری بود و داستان آن به سرانجام نرسید تا در قسمت سوم یا سریال ادامه یابد.

«خوب، بد، جلف ۳: رادیو اکتیو»، عنوان سریالی به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی است که این روزها از پلتفرم نماوا در حال پخش است و تازه‌ترین و آخرین حضور این زوج در کنار یکدیگر به شمار می‌آید. این سریال هم همان گونه که پیش بینی می‌شد، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت تا به گفته مهراب قاسم‌خانی، آخرین همکاری شأن به خوبی شکل گیرد.

آیا زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی به آخر خط رسیده‌اند؟

چرا زوج جمشیدی و درخشانی زوج موفقی هستند؟

اولین دلیل موفقیت زوج جمشیدی و درخشانی در سریال پژمان به فیلمنامه پیمان قاسم‌خانی و طراحی کاراکتری بازمی گردد که برای این دو شخصیت انجام داده بود. این دو کاراکتر، به ظاهر آدم‌های عاقلی بودند اما در عمل، رفتار و بیانشان از نوعی توهم و بلاهت نشأت می‌گیرد و همین تضاد عامل اصلی محبوبیت شأن بود.

آن دو شخصیت ساده لوح و کم هوشی بودند که با حماقت خود همه کارها را خراب می‌کردند و بدتر اینکه متوجه اوضاع نبودند. کل کل‌های بامزه و احمقانه سام و پژمان در تمام فیلم‌هایشان بر سر مسائل بی اهمیت و همچنین رقابتی که در عین رفاقت با هم داشتند، آنها را به شخصیت‌هایی شبیه «پت و مت» تبدیل کرده بود، هر چند قاسم‌خانی در یک مصاحبه آنها را به «لورل و هاردی» تشبیه نمود.

وقتی دو پارتنر بتوانند موقعیت‌های دراماتیک را که می‌تواند کلامی باشد و بر اساس کمدی بدنی یا کمدی موقعیت شکل بگیرد با هم پیش ببرند، مردم از آنها استقبال می‌کنند. مهم این است که دو بازیگر به اندازه کافی از یکدیگر شناخت داشته باشند و به موقعیت‌های کلامی و جسمانی یکدیگر واقف باشند.

از دیگر دلایل موفقیت این زوج آن است که فیلمنامه‌ها بر اساس شخصیت‌های واقعی آنها نوشته شده و بده و بستان‌هایشان با یکدیگر کاملاً در موقعیت‌های کمدی خلق شده است.

در هر حال زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی را باید یکی از موفق‌ترین زوج‌های سینمایی دانست، اما باید دید حالا که دیگر برادران قاسم‌خانی تمایلی به استفاده از این زوج در آثارشان ندارند، باز هم می‌توان آنها را بر روی پرده سینما یا قاب تلویزیون تماشا کرد یا به پایان خط رسیده‌اند؟

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.