کد خبر: ۲۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
با اعلام سخنگوی دولت درباره ‌تغییرنکردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، بازار سرمایه تغییر جهت داد و شاخص با افت مواجه شد.

مخاطب24:امروز شاخص کل تا ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه و پیش از انتشار خبر عدم تغییر نرخ خوراک پتروشیمی بیش از ۲۵ هزار واحد رشد کرده بود. اما پس از آن روند نزولی پیدا کرد.

در نیمه معاملات، سخنگوی دولت اعلام کرد که دستورِ جلسه تغییر نرخ خوراک در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده و مورد موافقت قرار نگرفته است.

 

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند دولت برای تامین مالی کسری بودجه خود از هر روشی استفاده می‌کند و انتشار اخبار مثبت مانند تنفس مصنوعی به بازار‌های مالی است، به نظر می‌رسد بازار سرمایه پیش از این بابت ماجرای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، افت خود را کرده است و اخبار اینچنینی فقط برای عده‌ای که به دنبال نوسان گیری هستند، می‌تواند منفعت داشته باشد بنابراین سهامداران باید از رفتار‌های هیجانی در بازار سرمایه خودداری کنند.

* سهامداران مانند حرفه‌ای‌ها رفتار کنند

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: اکنون قیمت‌ها در محدوده‌ای پایین‌تر از ارزش ذاتی قرار دارند. این روز‌ها با توجه به این که قیمت و ارزش سهام به حداقل رسیده است، حرفه‌ای‌ها اقدام به خرید و افزایش بازدهی می‌کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی افراد حرفه‌ای بازار اقدام به فروش نمی‌کنند، صف‌های عمدتا سنگین فروش را افرادی تشکیل داده‌اند که مقداری آستانه تحمل آن‌ها پایین‌تر است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: عمده سرمایه‌گذاران حقوقی که شاهد رسیدن دارایی‌های خود به قیمت جذاب هستند، اتفاقا شروع به خرید می‌کنند. به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که در شرایط کنونی دارایی‌های خود را به ثمن بخس نفروشند.

دستجردی تصریح کرد: شرایطی همانند وضعیت فعلی بار‌ها در بازار سهام روی داده است، نکته اینجاست از چنین نقاطی روند افزایشی شکل می‌گیرد و سرمایه‌گذاران می‌توانند بازدهی مطلوبی را کسب کنند.

* بورس کانال ۲ میلیون واحدی را پس گرفت

در جریان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس در ابتدا ۲۵ هزار واحد رشد کرد، اما در پایان معاملات، شاخص کل ۱۶ هزار و ۶۶۵ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و تا سطح ۲ میلیون و ۱۶ هزار و ۳۸۵ واحد بالا آمد، بازدهی این شاخص مثبت ۸۳ صدم درصد بود.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۹ هزار و ۳۵۸ واحدی معادل ۱.۳۳ درصد در رقم ۷۱۲ هزار و ۵۴۱ واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۲۶۹ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۶۵۶ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش ۲ هزار و ۱۳۰ واحد به سطح ۱۳۰ هزار و ۶۱۰ واحد رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و ۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی از  بازار سهام  خارج شد.

امروز نماد وآیند (بانک آینده)، آسیا (بیمه آسیا) و سیلام (سیمان ایلام) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های گلدیرا (صنایع گلدیران)، فجر (فولاد امیرکبیر کاشان) و فسبزوار (پارس فولاد سبزوار) اختصاص داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۰ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۶۸  میلیارد تومان بود که ۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش یک درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۵۶۲  میلیارد تومان رسید.

* افت ۵۸ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، ۲۲۳ نماد با افزایش قیمت و ۳۵۸ سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات چهارشنبه، ۴۱ نماد صف خرید داشتند و ۵۱ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۵۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۳۷ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۵۸  درصدی به ۱۳۶ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در انتهای معاملات امروز به ۲۸.۳ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۰ میلیون تومان رسید.

برچسب ها: بورس
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.