کد خبر: ۲۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹
حقوق کارگران تناسبی با هزینه‌های زندگی ندارد | مدل تعیین دستمزد را تغییر دهیددرحالی حداقل دستمزد کارگران ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است که به گفته محمدرضا تاجیک، عضو شورای عالی کار، هزینه سبد معیشت یک خانوار کارگری بین ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان است.

شهرآرانیوز؛ آخرین اعداد و ارقام مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای مهرماه خراسان رضوی به ۴۰ درصد رسیده است؛ مسئله‌ای که سبب شده است در عمل، هزینه زندگی کارگران در هفت ماه اول امسال بسیار افزایش بیابد.

درحالی حداقل دستمزد کارگران ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است که به گفته محمدرضا تاجیک، عضو شورای عالی کار، هزینه سبد معیشت یک خانوار کارگری بین ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان است. سفره کارگران امروز معطل تعیین دستمزد سال بعد در کمیته دستمزد است که بناست از ابتدای آذر جلسات بررسی آن برگزار شود. هدف این کمیته، کاهش شکاف میان دستمزد و هزینه‌های زندگی است که به گفته فعالان کارگری، بیشتر به یک گسل بزرگ شباهت دارد.

دستمزد سال ۱۴۰۰ و سرعت تورم

تعیین دستمزدسال ۱۴۰۰، نگرانی بخش زیادی از کارگران را که بدون قانون و قاعده به قرارداد‌های کارفرما تن می‌دادند، برطرف کرد، اما هزینه‌های زندگی به قدری افزایش یافته است که به گفته فعالان حوزه کارگری، دستمزد امسال تنها یک سوم هزینه‌های یک خانواده ۳/۳ نفره را در ماه تامین می‌کند و به عبارتی یعنی ۱۰ روز اول هرماه؛ حقوقی که باید هم هزینه خوردوخوراک آن‌ها را تامین کند و هم هزینه اجاره منزل و حمل ونقل و هم هزینه‌های درمانشان را.

باید دید با تورم موجود در کشور، کارشناسان و مسئولان در جلسات امسال بر سر چه مبلغی از دستمزد سال بعد توافق خواهند کرد، آن هم در شرایطی که براساس محاسبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

همچنین درحالی که میانگین استاندارد سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار ۳۰ درصد است، آمار‌ها نشان می‌دهد که این میزان به بیش از ۶۰ درصد درآمد یک خانوار رسیده است. به عنوان نمونه اکنون میانگین نرخ اجاره مسکن در مناطق مختلف مشهد دست کم، ۳ تا ۵/۳ میلیون تومان در ماه است. همچنین تورم نقطه به نقطه کل خانوار خراسان رضوی در مهرماه امسال در گروه خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۸/۵۶، در گروه پوشاک و کفش ۵/۵۲، در گروه مسکن ۳/۱۳ و در گروه بهداشت و درمان ۵/۳۴ درصد اعلام شده است؛ ارقامی که نشان می‌دهد خانواده‌های کارگری از نظر معیشت زیرفشار هستند.

تعیین دستمزد با کنترل بازار موثر است

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، به تصویب مزد منطقی کارگران در دولت سیزدهم که بتواند گسل بین تورم و دستمزد را کاهش بدهد، امیدوار است و در این باره می‌گوید: اگرچه افزایش ۳۹ درصدی دستمزد در سال گذشته اتفاق خوبی بود، این رقم زمانی موثر خواهد بود که تورم کنترل شود. اکنون حتی قیمت کالا‌های تولید داخل که همه مواداولیه آن داخلی هستند، به صورت بی رویه افزایش پیدا کرده است و فرصت نمی‌دهد که کارگر بتواند دخل وخرج خود را تنظیم کند.

تامین مسکن 

احسان سهرابی تاکید می‌کند: هزینه‌های زندگی در مشهد بسیار افزایش یافته است. اولین پیشنهاد ما برای بهبود وضعیت معیشت کارگران، درنظر گرفتن مسکن حمایتی برای این گروه است. باتوجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد از درآمد کارگران در مشهد صرف هزینه مسکن می‌شود، حل مشکل مسکن آن‌ها می‌تواند وضعیت زندگی شان را بهبود ببخشد. حال ازآنجاکه سیاست دولت سیزدهم تامین مسکن اقشار کم درآمد است، انتظار می‌رود مسئولان در این حوزه به اقشار کارگری توجه کنند.

همچنین اختصاص بن کالا‌های اساسی باتوجه به افزایش قیمت مواد خوراکی، می‌تواند سبب شود که وضعیت تغذیه خانوار‌های کارگری بهتر شود. ما این موضوعات را در کمیته دستمزد پیگیری می‌کنیم. وی ادامه می‌دهد: پیشنهاد من برای اصلاح زیرساخت کاهش قیمت‌ها و کنترل بازار این است که کارگروه قیمت تمام شده کالا‌ها در استان ایجاد شود. به این ترتیب هر تولیدکننده باید با مجوز این کارگروه، اجازه افزایش قیمت پیدا کند و ازسوی دیگر، دستگاه‌های قهریه همچون تعزیرات، قوه قضاییه و دادگستری نیز وظیفه کنترلگری خود را انجام دهند.

ایراد شیوه فعلی تعیین دستمزد

نماینده کانون عالی شورا‌های اسلامی کار کشور در شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار، مهم‌ترین ایراد تعیین دستمزد کارگران برای سال بعد را بی اطلاعی از وضعیت بازار و شاخص تورم می‌داند و می‌گوید: مبنا بر این بوده است که دستمزد هرسال را براساس تورم سال گذشته محاسبه می‌کنند، درحالی که ما از وضعیت بازار جهانی، منطقه‌ای و حتی داخلی سال بعد هیچ اطلاعی نداریم و ابتدایی‌ترین راه حلی که آن را هم پیشنهاد دادیم، این است که دست کم هر ۶ ماه یک بار برای دستمزد تصمیم گیری شود. در غیر این صورت حتی اگر دستمزد‌ها ۱۲۰ درصد هم افزایش پیدا کند، وضعیت معیشت کارگران همین خواهد بود و درنهایت قدرت خرید فقط تا اردیبهشت دوام خواهد داشت.

وی ارتباطی بین افزایش دستمزد کارگران و نرخ تورم نمی‌بیند و در این باره توضیح می‌دهد: اکنون مصرف کننده تولیدات داخلی، کسی جز همین قشر کارگر نیست که ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و درصورت افزایش دستمزدها، قدرت خرید این گروه زیاد می‌شود که می‌تواند به رونق چرخه تولید کمک کند. هم اکنون نیز دستمزد کارگران سهم اندکی در هزینه کالای تمام شده دارد و تأثیر عوامل دیگر بسیار بیشتر است.

مشاور حقوقی کانون عالی شورا‌های اسلامی کار کشور با اشاره به عواملی که در تعیین حداقل دستمزد درنظر گرفته می‌شود، می‌افزاید: به استناد ماده ۴۱ قانون کار، دو شاخص برای تعیین دستمزد وجود دارد؛ یکی نرخ تورم اعلام شده ازسوی مرکز آمار ایران و دوم یک خانواده ۳/۳ نفره. با این شاخص‌ها کمترین میزان دستمزد بدون درنظر گرفتن محل زندگی و وضعیت جسمانی فرد اعلام می‌شود.

این فعال کارگری پیش بینی درباره مبلغ دستمزد سال ۱۴۰۱ را جایز نمی‌داند و مسئولیت این کار را به کارشناسان حاضر در جلسات واگذار می‌کند. او می‌گوید: مبلغ تورم تا پایان سال نامعلوم است و نمی‌توانیم از اکنون مبلغی را تعیین کنیم، درعین حال قصد نداریم جو غیرمنطقی برای تصمیم گیرندگان به راه بیندازیم و وظیفه را برعهده اعضای متخصص می‌گذاریم.

برنامه‌ای برای بهبود معیشت

دبیرکل کانون‌عالی انجمن‌های صنفی کارگران نیز در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه تناسبی بین حقوق و هزینه‌های زندگی وجود ندارد، می‌گوید: نمایندگان کارگردان آگاه هستند که کارفرما‌ها توانایی پر کردن شکاف بین حقوق ۴ میلیون تومانی و هزینه ۱۰ میلیون تومانی زندگی کارگران را ندارند، از این‌رو در دور جدید جلسات تعیین دستمزد به‌دنبال اجرای سندکار شایسته هستند.

هادی ابوی می‌افزاید: براساس این سند، باید نهاد‌های مختلفی مانند وزارت صمت، جهادکشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه‌وبودجه پای کار بهبود وضعیت معیشت کارگران بیایند، با این حال دولت قبل این سند را اجرا نکرد. وی ادامه می‌دهد: ما در سندکار شایسته فقط به‌دنبال ارتقای سطح حقوق نیستیم، بلکه می‌خواهیم با ارتقای دسترسی کارگران به بازار کار، بستر‌های بهبود وضعیت زندگی آن‌ها را فراهم کنیم. امید وجود دارد که دولت جدید این موضوع را به شکل پویایی پیگیری کند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.