کد خبر: ۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲

۳۰.۸ درصد شهروندان تهرانی با افزایش ساعات طرح ترافیک مخالف هستند

نتایج نظرسنجی اخیر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نشان می‌دهد که ۲۶.۲ درصد مشارکت‌کنندگان با افزایش ساعات طرح ترافیک موافق و ۳۰.۸ درصد مخالف هستند همچنین ۴۳ درصد افراد در این خصوص نظری نداشته‌اند.
۳۰.۸ درصد شهروندان تهرانی با افزایش ساعات طرح ترافیک مخالف هستند

به گزارش گروه نظرسنجی ایرنا، به طور معمول ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» یعنی زوج و فرد سابق و حلقه دوم طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود و با شیوع کرونا و تاثیر شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی بر گسترش این بیماری، ساعت طرح ترافیک شهر تهران در برخی مواقع کاهش یافت و حتی در یک بازه زمانی لغو شد.

از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون، زمان اجرای طرح ترافیک پایتخت سه بار تغییر کرده است تا آن که در تصمیم اخیر شورای ترافیک تهران مقرر شد برای مدیریت تردد شهروندان و کاهش شلوغی معابر، بار دیگر ساعت ورود و خروج به محدوده طرح تغییر یابد.

بر اساس این مصوبه، از روز ۱۰ آبان، ساعت شروع طرح ترافیک از ۸:۳۰ به ساعت ۷:۳۰ صبح و ساعت پایان طرح ترافیک از ۱۶ به ساعت ۱۷ منتقل شد.

در حالی ساعات طرح ترافیک افزایش یافت که برخی نگران افزایش شیوع ویروس کرونا و شروع پیک ششم بیماری بودند.

با توجه به اهمیت این موضوع، گروه نظرسنجی ایرنا در راستای رسالت پژوهشی خود، به انجام نظرسنجی از شهروندان تهرانی اقدام کرده و نظرات آنان را درباره این تصمیم جویا شده است.

‌جامعه آماری این پژوهش را افراد بالای ۱۸ سال ساکن در هفت منطقه ۳، ۵، ۸، ۱۰،۹، ۱۳ و ۱۹ شهرداری تهران تشکیل داده و از ۱۳۰ نفر نمونه آماری این نظرسنجی، ۴۶.۲ درصد را مردان و ۵۳.۸ درصد را زنان تشکیل داده است.

اغلب پاسخگویان (۲۶.۹ درصد) در گروه سنی ۳۶ تا ۴۵ سال قرار داشته و بیشتر پرسش شوندگان این نظرسنجی (۳۵.۴ درصد) دارای تحصیلات دیپلم بوده اند.

یافته‌های این پژوهش نشان می ‌دهد که ۳۳.۸ درصد از پرسش شوندگان در محدوده طرح ترافیک، تردد روزانه داشته اند و ۵۹.۲ درصد تردد روزانه ندارند، ۶.۸ درصد افراد نیز گاهی در این محدوده تردد می کنند.

۳۹.۲ درصد از پاسخ دهندگان در صورت نیاز به ورود به محدوده طرح ترافیک در شرایط اپیدمی کرونا با خودروی شخصی وارد محدوده طرح می شوند و ۱۱.۵ درصد افراد با مترو، ۸.۵ درصد با اتوبوس، ۵.۴ درصد با تاکسی، ۲۳.۱ درصد با اسنپ یا تاکسی اینترنتی، ۲.۳ درصد با دوچرخه، ۳.۸ درصد با موتور و ۶.۲ درصد نیز به صورت پیاده وارد محدوده می شوند.

از دیگر یافته های این نظرسنجی می توان به این مطلب اشاره کرد که ۴۴.۶ درصد از افراد پاسخ دهنده، افزایش ساعت طرح ترافیک را به میزان بسیار زیاد، ۱۸.۵ درصد به میزان زیاد و ۲۳.۱ درصد تاحدی، در شلوغی حمل و نقل عمومی و افزایش شیوع کرونا موثر دانسته اند و همچنین ۱۰.۷ درصد تاثیر آن را کم، خیلی کم و اصلا ارزیابی کردند. ۳.۱ درصد هم به این سوال پاسخ نداده اند.

۱۴.۶ درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی، افزایش ساعت طرح ترافیک را به میزان بسیار زیاد، ۱۷.۷ درصد به میزان زیاد و ۲۰ درصد تاحدی در کاهش ترافیک شهری و کاهش آلودگی هوا موثر دانسته اند و همچنین ۴۶.۲ درصد تاثیر آن را کم، خیلی کم و اصلا ارزیابی کردند، ۱.۵ درصد افراد هم در این باره نظری نداشتند.

«افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی»، « کاهش ساعت اجرای طرح ترافیک»، «لغو اجرای طرح ترافیک تا پایان اپیدمی کرونا»، «اعمال دوباره دورکاری برای کارمندان»، «ایجاد سرویس ایاب و ذهاب برای کارکنان شرکت ها و ادارات»، «اجرای طرح زوج و فرد بدون محدودیت فصلی»، «ممانعت از تردد خودروهای شخصی تک سرنشین»، «ایجاد امکانات جدیدی همچون اسنپ با تعرفه های دولتی»، «ساخت پل‌های درون شهری» و «تصمیم کارشناسی و اقدام قاطع مسئولان برای رفع همیشگی این معضل» از جمله پیشنهادات و راهکارهای مورد نظر پاسخ دهندگان تهرانی درباره حل معضل ترافیک تهران است.

این نظرسنجی به صورت تلفنی در نیمه دوم آبان ۱۴۰۰ خورشیدی انجام شده است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد
ترامپ پس از مذاکره با پوتین در آلاسکا اعلام کرد آتش‌بس راه‌حل نیست و تنها توافق صلح مستقیم می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد.
جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد
سخنگوی جبهه اصلاحات با انتقاد از تندرو‌ها گفت: حمید رسایی باید درباره دلایل ردصلاحیت در ادوار گذشته توضیح دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد.
مهلت طرح کالابرگ خانوار تا پایان شهریور ۱۴۰۴ مهلت طرح کالابرگ خانوار تا پایان شهریور ۱۴۰۴
طبق اعلام سامانه کالابرگ الکترونیکی، خانوار‌های دهک اول تا هفتم تنها تا پایان شهریور ۱۴۰۴ فرصت استفاده از اعتبار مرحله سوم این طرح را دارند.
برگزیده
طارمی در آستانه پیوستن به NFC طارمی در آستانه پیوستن به NFC
در حالی که رسانه‌های ایتالیایی توجه ویژه‌ای به مهدی طارمی دارند، گزارش‌ها حاکی از آن است که اون تصمیم خود را برای فصل آینده اش گرفته است.
نفوذ هکر‌ها به نهاد‌های امنیتی ترکیه نفوذ هکر‌ها به نهاد‌های امنیتی ترکیه
تحقیقات قضایی در ترکیه پرده از نفوذ گسترده سایبری به اطلاعات شخصی و طبقه‌بندی‌شده ۱۷ نهاد دولتی از جمله سازمان اطلاعات و امنیت این کشور برداشت. تنها این سازمان، شاکی رسمی پرونده معرفی شده است.
ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد
با اینکه خودروسازان به‌تازگی موفق شدند مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را بگیرند، اما به نظر می‌رسد این افزایش نه‌تنها رضایت آنها را جلب نکرده، بلکه حالا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور پای شکایت به میان آورده است.
صفحه خبر بالای تصاویر