مخاطب۲۴ : به گزارش روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، موسوی در این نشست که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه و نیز معاونان و جمعی از مدیران این سازمان برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه ذیالحجه و همچنین گرامیداشت هفته تأمیناجتماعی گفت: اگر حکمرانی تأمیناجتماعی بر اساس اسناد بالادستی و اصول ۳، ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی و در قالب نظام چندلایه تأمیناجتماعی برای حفظ و صیانت از توانمندی بیمهشدگان در بخش کسب و کار تلاش میکند، برای این است که احساس آسایش و امنیت به نسلهای آتی منتقل شود و خدماتی که امروز ارائه میشود؛ برای آیندگان نیز به بهترین نحو ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از اسناد بالادستی مورد توجه در سازمان تأمیناجتماعی سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه رفاه و تأمیناجتماعی است، گفت: این سند ارزشمند، مسیر غلبه بر چالشها در حوزه تأمیناجتماعی را به خوبی نشان میدهد؛ چراکه این سیاستها هم چالشهای حوزه تأمیناجتماعی را بهدقت شناسایی کرده و هم راهحلهای غلبه بر آنها را مشخص کرده است و از این حیث کار سیاستگذاری، تصمیمگیری و اقدام و عمل را برای متولیان این حوزهها آسان کرده است. اگرچه بخشی از این سیاستها پیش از این در دیگر اسناد نیز مطرح شده بود، اما سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در واقع بسته کاملی است از هر آنچه که در مسیر توسعه و تحول تأمیناجتماعی لازم و مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به اینکه بلافاصله پس از استقرار مدیریت جدید سازمان در سال ۱۴۰۰، تمرکز روی نظام مسائل این حوزه صورت گرفت، اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی سازمان، ناپایداری منابع و در کنار آن استقراض بیرویه از نظام بانکی برای اجرای تعهدات در سنوات گذشته بود؛ بهنحویکه از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان استقراض از نظام بانکی اتفاق افتاده بود.
وی در ادامه گفت: در طول دوره فعالیت سازمان تأمیناجتماعی، تغییراتی در حوزه جمعیتی و در بحث امید به زندگی اتفاق افتاده بود که مدیران حوزههای مرتبط با فعالیت سازمان و برخی مدیران سازمان در گذشته به هر دلیل بهجای استفاده بهینه از فرصتهای موجود، برای تأمین مالی تعهدات تصمیماتی اتخاذ کرده بودند که بعضاً چالشهایی برای صندوق بهوجود آورده است که یکی از آن چالشها، بازنشستگیهای پیش از موعد است که امروز سهم آن در کل موارد بازنشستگی به بیش از ۵۰ درصد کل بازنشستگیها رسیده است.
موسوی با اشاره به اینکه اجرا نشدن اصلاحات سنجهای (پارامتریک) و سایر اصلاحات موردنیاز، متناسب با سیر تحولات اجتماعی و اقتصادی کشور از دیگر چالشهایی بود که در همان سال اول استقرار مدیریت جدید در سازمان شناسایی شد، گفت: در مقطع آغاز به کار مدیریت جدید؛ در بخش اقتصادی نیز سازمان با چالشهایی روبهرو بود که از جمله آنها میتوان به پایینبودن نرخ بازدهی دارایها اشاره کرد. برخی مداخلات غیرحرفهای و عموماً سیاسی در شستا نیز از دیگر چالشهای حوزه اقتصادی بود که با عنایت خداوند در دوره جدید و با رویکرد فسادستیزی دولت مردمی سیزدهم، بر آن غلبه کردیم. در بخش درمان نیز بالابودن هزینههای درمان چالشی جدی بود که از همان ابتدا در صدد تدبیر آن برآمدیم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با تأکید بر اینکه با استمرار مدیریت فعلی، رویکردهای اصلاحی و تحولی نیز استمرار خواهد یافت، به ۸ راهبرد تدوین شده در ابتدای این دوره اشاره کرد و افزود: از ابتدای قبول مسئولیت در این سازمان، تیم مدیریتی جدید ۸ کلان راهبرد را برای عبور از چالشها و اصلاح کژکارکردیهای موجود در سازمان تأمیناجتماعی تدوین کرد که تا امروز براساس همین هشت راهبرد، اقدامات بسیار مهمی در حوزههای مختلف انجام گرفته است و تا وقتی همین مجموعه مدیریتی روی کار باشد براساس همین ۸ راهبرد اقدام و عمل صورت خواهد گرفت.
موسوی با نام بردن از «توسعه پوشش بیمهای» بهعنوان یکی از راهبردهای اساسی مورد توجه در سازمان تأمیناجتماعی گفت: این راهبرد علاوه بر اینکه در راستای اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی بر توسعه بیمه اجتماعی برای آحاد مردم است، برای بهبود ناترازی منابع نیز بسیار مفید و مؤثر است و از این جهات بود که بهعنوان یکی از راهبردهای اساسی سازمان تأمیناجتماعی مورد توجه قرار گرفت. بر مبنای این راهبرد و به همت همکارانم در حوزه بیمهای سازمان تأمیناجتماعی اتفاقات خوبی در این دوره در زمینه گسترش پوشش بیمه به اقشار خارج از چتر بیمهای رقم خورد.
وی افزود: در دوره مدیریتی جدید بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمهشده جدید به سازمان تأمیناجتماعی اضافه شده که طبق برآوردهای انجام شده، ماهانه بیش از هزار میلیارد تومان آورده مالی پایدار برای سازمان تأمیناجتماعی ایجاد کرده است و این برای مجموعهای که مشکل ناترازی و ناپایداری منابع دارد، دستاورد بسیار بزرگی است. طبق برآوردهای انجامشده، بین ۵ تا ۶ میلیون نفر از جمعیت کشور، کسانی هستند که هنوز بیمه اجتماعی ندارند و میتوانند تحت پوشش سازمان تأمیناجتماعی قرار بگیرند. پوشش بیمهای این جمعیت علاوه بر اینکه مطابق قانون اساسی از تکالیف سازمان تأمیناجتماعی است به مثابه پنجرهای جمعیتی، فرصتی مغتنم برای مدیریت پایدار منابع در سازمان است.
وی با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حداکثر ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور تحت پوشش بیمههای اجتماعی بودند؛ اما امروز بیش از ۷۳ درصد جمعیت هشتاد و چند میلیونی ایران تحت پوشش بیمههای اجتماعی هستند، گفت: در سالهای پس از انقلاب، دستاوردهای بسیار بزرگی در حوزه بیمههای اجتماعی و سلامت رقم خورده است. امروز در بسیاری از کشورها چنین گستره پوششی وجود ندارد و ما بهنحوی در این زمینه پیشتاز هستیم. در مجمع اخیر اتحادیه بینالمللی تأمیناجتماعی با تجربه کشوری آشنا شدیم که با جمعیت ۸ میلیون نفر، تنها توانسته بود تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت خود را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهد و بالاترین خدمتی که ارائه میکرد این بود که مبلغی را بهعنوان پاداش سنوات خدمتی در پایان خدمت افراد به آنها ارائه بدهد. درحالیکه سازمان تأمیناجتماعی در ایران ۱۸ خدمت کلان به بیمهشدگان ارائه میکند که هر کدام از این کلان خدمات، زیرمجموعههای متعدد دارند.