کد خبر: ۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت باید بودجه پایتخت بودن تهران را بدهد، گفت: امروز حدود یک چهارم جمعیت کشور با تهران سر و کار دارند.

مهدی پیرهادی در جریان بازدید از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه اقدامات خوبی در ادوار مختلف در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران انجام شده است، گفت: فعالیت‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در شهر تهران حیاتی است و با جان افراد سر و کار دارد، از این رو دستگاه‌هایی که در حوزه مدیریت بحران در شهر تهران فعالیت دارند هم باید با هم افزایی، نقش خود را در زمان بحران به خوبی ایفا کنند.

شهرداری به تنهایی نمی‌تواند بحران تهران را ساماندهی کند/دولت بودجه پایتخت بودن تهران را بدهد
پیرهادی فعالیت این سازمان را مهم و حساس دانست و گفت: این سازمان باید در بحران نقش آفرینی کند و اگر نقش خود را به خوبی انجام ندهد، خسارت جبران ناپذیری به شهر وارد می‌شود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در زمان بروز زلزله حتی شهر تهران هم آمادگی لازم را ندارد، ادامه داد: تجهیز، نوسازی، بهسازی و ایمن‌سازی ساختمان‌ها امری بسیار ضروری و حائز اهمیت است. البته هم از نظر امکانات و هم از نظر ایجاد زیرساخت نیز با مشکلاتی روبرو هستیم.

پیرهادی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران نخستین گامی است که باید برداشته شود، گفت: فقدان طرح جامع یکی از ضعف‌های اساسی مدیریت بحران محسوب می‌شود که این اقدام باید از سوی وزارت کشور در اسرع وقت انجام شود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ضرورت تهیه نقشه خطر پذیری شهر تهران، ابراز امیدواری کرد که در زمان کوتاهی این نقشه تهیه و نقشه‌های قبلی نیز به روز شود.

وی ادامه داد: در پروسه زمانی تا تهیه طرح جامع مدیریت بحران، سازمان مدیریت بحران شهر تهران برنامه‌های کوتاه مدت از جمله تهیه نقشه خطر پذیری شهر تهران و امضای تفاهم نامه با دستگاه‌ها اجرایی برای بهبود وضعیت مقابله با بحران را در دستور کار قرار دهد.

پیرهادی با تاکید بر ضرورت آموزش شهروندان در حوزه مقابله با بحران اظهار کرد: آموزش به عنوان برنامه کلیدی مقابله با بحران باید در اولویت‌های این سازمان قرار گیرد و باید کار‌ها به نحوی انجام شود که اثر آن را در میدان ببینیم و نتایج اقدامات مدیریت شهری در حوزه مقابله با بحران در سطح شهر و در زمان‌های بحران از سوی شهروندان، قابل مشاهده باشد.

پیرهادی در ادامه بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت شهروندان، سازمان‌های مردم نهاد، گروه‌های داوطلب و ... در پیشگیری از بحران تاکید کرد و گفت: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند موضوع بحران تهران را ساماندهی کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: فعالیت در حوزه پیشگیری از بحران از طریق خانه‌های دوام و ایمنی در سرای محلات، باید مورد توجه قرار گیرد و ساز و کار آن مورد بررسی قرار گیرد.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه آلودگی هوا متولی مشخصی ندارد، گفت: آلودگی هوا در کشور متولی ندارد و هر سال شاهد وضعیتی نامناسب و صدمه به شهروندان هستیم. به رغم وجود قانون هوای پاک، اجرای این قانون از سوی دستگاه‌های متولی به درستی پیگیری نمی‌شود که این مسأله موجب صدمات جبران ناپذیری به شهروندان شده است.

وی افزود: ۴۰۰۰ مرگ زودرس به سبب آلودگی هوا آماری است که بر اثر این غفلت اتفاق افتاده است. بودجه پایتخت بودن تهران را دولت باید بدهد. امروز حدود یک چهارم جمعیت کشور با تهران سر و کار دارند.

پیرهادی با بیان اینکه اگر در تهران حادثه و بحرانی ایجاد شود، کل کشور درگیر می‌شود، گفت: باید به تهران و مشکلات پایتخت، به عنوان مرکز سیاسی و فرماندهی کشور و نه به عنوان یک شهر، نگاه شود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، اظهارکرد: عموم مردم از فعالیت‌های مدیریت شهری در حوزه بحران مطلع نیستند و این موضوع نوعی ضعف محسوب می‌شود. می‌توان اطلاعات و دیتا‌ها در حوزه بحران به رسانه‌ها ارسال شود و از طریق و انعقاد تفاهم نامه با رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی بحران و آموزش‌های لازم در این حوزه با سرعت و کیفیت بیشتری انجام شود.

پیرهادی از این موضوع به عنوان پیوست رسانه‌ای بحران یاد کرد و گفت: با پیوست رسانه‌ای، رسانه ملی و سایر رسانه‌ها هم به میدان خواهند آمد.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر مقوله آموزش در پیشگیری از بحران گفت: در کنار ارایه آموزش‌های شهروندی در محلات پایتخت، می‌توان با انعقاد تفاهم نامه با مراکز آموزشی و فرهنگی، از جمله آموزش و پرورش و قرار دادن مباحث آموزش پیشگیرانه در حوزه بحران در کتب درسی، این مسأله را تقویت کرد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت برگزاری مانور در طول سال، گفت: در سال‌های گذشته به دلایلی از جمله همه گیری کرونا، اجرای مانور‌ها کاهش یافته که توان عملیاتی مجموعه‌ها را کم کرده است و این موضوع باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به پیگیری برخی برنامه‌های اجرایی در حوزه بحران، افزود: یکی از موضوعات در حال پیگیری در این حوزه، موضوع امداد هوایی و هلی پد است که به زودی طی برگزاری جلسه‌ای با سازمان‌های آتش نشانی و مدیریت بحران، پیگیری می‌شود.

پیرهادی درباره مدیریت پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران گفت: در شهر تهران مجموعه‌های مناسب برای ورزش بانوان بسیار کم است و یکی از کارکرد‌های این سوله‌ها در جهت استفاده این قشر خواهد بود؛ اما موضوع نگهداری و بهسازی این پایگاه‌ها امری حائز اهمیت است.

در این دیدار اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ضمن بازدید از مرکز عملیات اضطراری شهر تهران با سامانه‌های به کار رفته در این مرکز و فعالیت‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران آشنا شدند و از آمادگی شورای اسلامی شهر تهران برای تدوین قوانین مناسب و فراهم سازی امکانات لازم برای مدیریت بحران در شهر تهران خبر دادند و بر تقویت زیرساخت‌های لازم از جمله سامانه‌های هشدار سریع، تخمین خسارت، مخابرات و ارتباطات یکپارچه برای پایداری در زمان بحران تاکید کردند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.