کد خبر: ۲۱۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه فرارسیدن عید سعید قربان و بازگشت حجاج به کشور، توصیه‌هایی برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها را مطرح کرد.

مخاطب24:دکتر محمدرضا سهرابی ضمن تبریک عید قربان به افراد توصیه کرد برای حفظ سلامت خود و سایرین، دام زنده را از میادین عرضه مجاز تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری و قربانی کنند و از ذبح دام در منازل و معابر عمومی خودداری کنند.



وی با بیان این که فروشندگان غیرمجاز معمولا دام‌های بیمار را با قیمت ارزان‌تری عرضه می‌کنند، اظهار کرد: از ذبح و مصرف دام‌های دارای علائم بیماری و ناخوشی اجتناب کنید.



وی به ذبح کنندگان دام نیز توصیه کرد: در هنگام ذبح دام از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، ماسک، چکمه و لباس مناسب استفاده کرده و حتما ابزار خود را پس از ذبح ضدعفونی کنند.



به گفته وی، در هنگام ذبح دام خونابه‌ها نیز نباید در محیط رها شود و باید به طریق بهداشتی دفع شوند.



سهرابی همچنین از افراد خواست از تماس پوستی بدون دستکش با فرآورده‌های دامی مانند گوشت و جگر خودداری کنند.



او تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده را باید قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف، حداقل ۲۴ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری کرد. جگر و سایر امعا و احشای دام نیز قبل از مصرف باید ۴۸ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال باشد. همچنین از مصرف جگر تازه و گوشت تازه به صورت خام یا نیم‌پز اکیدا خودداری شود.



وی خاطرنشان کرد: افراد در صورت ابتلا به تب، سردرد، درد عضلات و خونریزی پس از تماس با دام یا گوشت تازه، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.



چند توصیه به حجاج و استقبال کنندگان



او  با اشاره به بازگشت حجاج به میهن اسلامی، گفت: سفر حج بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان است و جمعیت زیادی از نقاط مختلف جهان در این گردهمایی معنوی شرکت دارند؛ بنابراین این خطر وجود دارد که افراد مبتلا به بیماری‌هایی شوند که با رعایت نکاتی بسیار ساده قابل پیشگیری است.



سهرابی با اشاره به این که بیماری‌های عفونی تا مدتی بدون علامت هستند، تاکید کرد: تمام افراد بویژه مسافران ورودی به کشور و حجاج باید از روبوسی، دست دادن و تماس نزدیک با دیگران خودداری کنند و بهتر است دیدار با اقوام را چند روزی به تعویق اندازند. در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی ساده احتمال ورود سویه‌های جدید کرونا و سایر ویروس‌های تنفسی وجود دارد.



وی به افراد توصیه کرد: در مراسم و اجتماعات یا فضا‌های بسته حتما از ماسک استفاده کرده و به تهویه مطلوب و باز گذاشتن در و پنجره‌ها توجه کنند. اگر فردی علائم سرماخوردگی دارد علاوه بر استفاده از ماسک از شرکت در مراسم و دورهمی‌ها خودداری کند.



بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تکمیل دوره واکسیناسیون کووید۱۹ از دیگر توصیه‌های سهرابی به منظور پیشگیری از شیوع مجدد کووید۱۹، بروز موارد جدید بیماری و گردش ویروس کرونا در جامعه است.

برچسب ها: عید قربان حجاج
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
خانم مجری سیتیزن امریکا از ایران رفت؟ title
ژیلا صادقی، مجری پرحاشیه صداوسیما که در ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی بود، به تازگی یک استوری عجیب و متفاوت منتشر کرد.
ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی title
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که هفت ساعت یا بیشتر در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دو برابر با خطر بیشتر مصرف سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی یا هر دو مواجهند.
اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند title
ستاره شناسان اجرامی مرموز را در فضا رصد کرده اند که احتمال می‌دهند نشانه وجود حیات در آنجا باشد.
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
برگزیده
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.