کد خبر: ۲۱۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
شبکه خبری آمریکایی سی. ان. ان نوشت، کارشناسان هشدار داده‌اند که با پایان شورش گروه واگنر در روسیه چشم انداز بسیاری از مسائل مبهم بوده و این شورش در ادامه تبعاتی را در پی خواهد داشت.

مخاطب۲۴ : نقل از ایسنا ؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بعد از رخداد‌های گیج کننده یک روز و نیم گذشته که از سوی کشور‌های جهان از نزدیک دنبال و توسط اوکراین تشویق شد، حالا باید دوران پس از جدی‌ترین چالش علیه اقتدار خود از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۰۰ را هدایت کند.

یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت واگنر بدون آنکه خسارتی متحمل شود به بلاروس می‌رود، اما احتمالا وجهه خودش را به طرزی بی سابقه خراب کرده است.

روز شنبه یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر بر طبق توافقی که با واسطه گری آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس حاصل شد، قبول کرد روز شنبه روسیه را به مقصد بلاروس ترک کند.

به گفته سخنگوی کرملین، پریگوژین طبق این توافق، حرکت به سمت مسکو را متوقف کرد و در عوض اتهامات کیفری علیه او لغو شدند، شبه‌نظامیان واگنر نیز با هیچ برخورد حقوقی از بابت حضورشان در شورش مواجه نمی‌شوند و می‌توانند قرارداد‌هایی را با وزارت دفاع روسیه امضا کنند. پریگوژین پیشتر این اقدام را تلاشی برای همراستا سازی نیروی شبه نظامی تحت امر خود دانسته و رد کرده بود.

این بحران در روسیه روز جمعه زمانی که پریگوژین ارتش روسیه را متهم به حمله به یک اردوگاه واگنر و کشتن نیروهایش کرده و قول انتقام‌گیری را داد بالا گرفت. پریگوژین سپس سربازانش را به سمت شهر روستوف-آن-دون برده و ادعا کرد، تاسیسات نظامی مهم منطقه ورونژ که ظاهرا شاهد درگیری بین واحد‌های واگنر و نیرو‌های روس بود را در کنترل درآورده است.

اکنون مشخص نیست که پریگوژین کجاست. سخنگوی کرملین نیز روز شنبه گفت از محل پریگوژین اطلاعی در دست ندارد.
در حال حاضر هنوز خیلی مسائل مبهم باقی مانده‌اند از جمله اینکه چه بر سر پریگوژین در درون واگنر و جنگ اوکراین خواهد آمد و آیا همه شبه نظامیان او تبدیل به نیرو‌های قرار دادی ارتش روسیه می‌شوند؟

سخنگوی کرملین روز شنبه گفت، به سوال درباره نقشی که پریگوژین در بلاروس به دست خواهد آورد "نمی‌تواند پاسخ دهد. "

خود پریگوژین جزئیات چندانی درباره توافقش برای متوقف کردن پیشروی خود به سمت مسکو ارائه نکرده است.

سرهنگ مایک لاینز، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا روز شنبه گفت، گروه واگنر "یک شرکت رزمی مستقل" با شرایطی متفاوت با شرایط ارتش روسیه است. به عنوان مثال شبه نظامیان واگنر غذای بهتری به نسبت ارتش روسیه به دست می‌آورند به این معنی که ادغام کامل آن‌ها با این ارتش دشوار خواهد بود. شاید برخی از اعضای واگنر از آن جدا شوند. این افراد به خود پریگوژین وفادارند نه به کشور و نه به ماموریت. من فکر می‌کنم ما هنوز سوال‌های خیلی زیادی داریم که هم اکنون پاسخ داده نمی‌شوند. "

کارشناسان می‌گویند، خطر برای رئیس واگنر هنوز تمام نشده است.

پوتین اقدامات واگنر را با انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ مقایسه کرد که تزار نیکلاس دوم را در بحبوحه جنگ جهانی اول سرنگون کرد.

جیل دوورتی، رئیس سابق دفتر شبکه سی. ان. ان در مسکو و یک کارشناس پرسابقه در حوزه امور روسیه اظهار کرد: "پوتین خیانتکار‌ها را نمی‌بخشد. حتی اگر پوتین به پریگوژین بگوید که به بلاروس برود او همچنان یک خیانتکار تلقی می‌شود و فکر می‌کنم پوتین هرگز این را نخواهد بخشید.

او اضافه کرد: این امکان وجود دارد که ما شاهد کشته شدن پریگوژین در بلاروس باشیم. پریگوژین یک معضل برای مسکو است، چون تا زمانی که نوعی حمایت در پشت او باشد، صرف نظر از هر جایی که باشد او یک تهدید محسوب می‌شود.

پریگوژین از زمان دهه ۱۹۹۰ پوتین را می‌شناسد و بعد از آن که او قرارداد‌های پرسود برای تهیه غذای کرملین را به دست آورد لقب "سرآشپز پوتین" را پیدا کرد. اما جنبش‌های جدایی طلب مورد حمایت روسیه در اوکراین در سال ۲۰۱۴ سنگ بنای تبدیل شدن پریگوژین به یک جنگ سالار را گذاشتند.

پریگوژین گروه واگنر را تاسیس کرد تا به عنوان یک شرکت مزدور در سایه که در اوکراین مطرح باشد. واگنر در جریان جنگ اوکراین در معرض توجه قرار گرفت و به نظر رسید که نیرو‌های این گروه در جا‌هایی که سربازان متعارف ارتش روسیه شکست می‌خورند، پیشرفت‌های ملموسی را کسب می‌کنند. با این وجود گمان برده می‌شود که جنگجویان این گروه به خاطر تاکتیک‌های بی رحمانه تلفات بالایی را موجب می‌شوند.

استیو هال، رئیس سابق بخش عملیات روسیه در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت، حتی ناظران کارکشته روسیه از مشاهده تحولات اخیر جا خوردند.

او به سی. ان. ان گفت: "همه در بهت و حیرت فرو رفتند. تنها حسی که می‌توانم از آن روز داشته باشم این است: شما دو نفر را دارید که خودشان را در موقعیتی غیرقابل تحملی یافته و مجبور شدند راهشان را از هم جدا کنند. "

هال گفت: پریگوژین احتمالا زمانی که ستون سربازانش به سمت مسکو حرکت می‌کردند به این نتیجه رسیده که لقمه بزرگتر از دهانش برداشته است.

این مقام ارشد سابق سیا اظهار کرد: فکر نمی‌کنم داستان هنوز تمام شده باشد.

برچسب ها: پوتین روسیه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
مرد نقاش رنگ مرگ به زندگی خانواده زد! title
اواخر فروردین امسال، مرگ زن جوانی در بیمارستان سوانح و سوختگی به تیم جنایی اعلام شد.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.