کد خبر: ۲۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷
یِوگنی پریگوژین، یکی از تجار روس که به "سرآشپز پوتین" معروف بود و زمانی از متحدان رئیس جمهور روسیه به حساب می‌آمد، گروه امنیتی خصوصی "واگنر" را با این هدف بنیانگذاری کرد تا شبه‌نظامیان این گروه را در سال ۲۰۱۴ به منطقه دونباس اوکراین بفرستد.

مخاطب۲۴ :‌به نقل از ایسنا ؛ یوگنی پریگوژین متولد ۱۹۶۱، یک الیگارش روسی است که صاحب رستوران‌ها و شرکت‌های پذیرایی متعدد است که برای کرملین خدمات ارائه می‌دهند.

پریگوژین اکنون شبکه‌ای از شرکت‌های با نفوذ، از جمله شرکت مزدور تحت حمایت دولت روسیه، "واگنر گروپ" و سه شرکت متهم به دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ ایالات متحده را کنترل می‌کند.

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۲ توسط Bellingcat، The Insider و Der Spiegel انجام شد، فعالیت‌های پریگوژین "به شدت با وزارت دفاع روسیه و بازوی اطلاعاتی آن، GRU" ادغام شده است.

پس از سال‌ها انکار ارتباط‌اش با واگنر، پریگوژین سرانجام تأیید کرد که او بنیانگذار واگنر در ماه مه ۲۰۱۴ برای حمایت از نیرو‌های روسی در جنگ دونباس (شرق اوکراین) بوده است.

پریگوژین گفته بود: در تاریخ اول مه ۲۰۱۴، یک گروه متشکل از "میهن‌پرستان" زاده شد که بعدا گروه "بی. تی. جی واگنر" نام گرفت.

پریگوژین معروف به "سرآشپز پوتین" بود، چون در بسیاری از قرارداد‌های تهیه غذای کرملین نقش داشت. وی زمانی کارش را با یک کیوسک هات‌داگ فروشی شروع کرد، اما بعدا کارش رونق گرفت و رستوران مجللی در سن‌پترزبورگ باز کرده و نظر ولادیمیر پوتین را به خود جلب کرد.

پوتین در زمان دولت اولش یکبار با ژاک شیراک، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در یکی از رستوران‌های پریگوژین شام خورده بود.

پریگوژین در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۱ گفته بود: ولادیمیر پوتین می‌داند که من چطور این بیزینس را از یک کیوسک شروع کردم و می‌داند که من هرکسی که مهمانم باشد اعم از افراد برجسته، از او استقبال می‌کنم.

پریگوژین هم‌چنین در پایتخت روسیه یک شرکت به نام کنکورد داشت که قرارداد‌های تامین ناهار مدارس دولتی را در اختیار داشت. وی همچنین اقدام به تامین غذای مراسم کرملین برای مدت چندین سال کرده و در این زمینه با ارتش روسیه نیز همکاری داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این پریگوژین را به همراه چند تن دیگر در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.

این وزارتخانه گفته بود این افراد اقدام به حمایت مادی، مالی، فنی یا تجهیزاتی چه با خدمات و چه با اجناس از مقام‌های ارشد فدراسیون روسیه کرده‌اند.

این وزارتخانه گفته بود که پریگوژین معاملات تجاری گسترده با وزارت دفاع روسیه دارد.

از جمله شرکت‌های مرتبط با پریگوژین شرکت "اورو پلیس" ثبت شده در مسکو است که براساس گزارش وب‌سایت خبری فونتانکا یکی از پشتیبان‌های عملیات‌های سوریه محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۶ شرکت "اورو پلیس" فروش محصولات غذایی را به عنوان فعالیت‌های اصلی خود لیست کرده بود، اما در سال ۲۰۱۷ این شرکت فعالیت‌های دیگری شامل معدن کاری، تولید نفت و گاز را به عنوان فهرست فعالیت‌هایش ذکر کرد و دست به گشایش دفتری در شهر دمشق پایتخت سوریه زد.

پریگوژین مدت‌ها نقش خود را در دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ایالات متحده انکار کرده بود. اما در نوامبر ۲۰۲۲، او به نقش خود در چنین عملیاتی اعتراف کرد و گفت که آن‌ها ادامه خواهند داشت.

پریگوژین، شرکت‌ها و همکارانش در ایالات متحده با تحریم‌های اقتصادی و اتهامات جنایی روبرو هستند و در انگلیس نیز او همچنان تحت تحریم قرار دارد. برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری پریگوژین شود تا ۲۵۰ هزار دلار جایزه تعیین شده است.

برچسب ها: روسیه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بدترین رانندگان جهان اهل کدام کشور هستند؟ title
احتمال مرگ در یک تصادف رانندگی در جمهوری دومینیکن ۱۵ برابر بیشتر از ایسلند است.
هوش مصنوعی چه مشکلی با فضایی‌ها دارد title
همیشه این سوال وجود داشته است که در جهانی با میلیارد‌ها کهکشان و ستاره چرا ما نشانه‌ای از موجودات بیگانه پیدا نمی‌کنیم. ظاهرا هوش مصنوعی مانع پیدا کردن فضایی‌ها می‌شود
امیرحسین کجاست؟ title
پسر ۱۴ ساله اهل گرگان بعد از ۵ روز مفقودی همچنان پیدا نشده است.
با ۴ میلیارد تومان در این مناطق تهران خانه بخرید title
اگر قصد خرید خانه در تهران را دارید و حداکثر بودجه شما ۴ میلیارد تومان است، این گزارش را از دست ندهید.
واکنش مورینیو به رابطه مربی سپاهان و شیدا مقصودلو title
سردار آزمون در گفتگو با یکی از رسانه‌ها خاطره جالبی از مورینیو تعریف کرد.
شیدا مقصودلو کیست؟ title
در ادامه بیوگرافی شیدا مقصودلو، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و همسر خارجی اش ژوزه مورایس، مورد بررسی قرار خواهد گرفت، پس با ما همراه باشید.
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران title
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از انهدام باند چهارنفره‌ای که به سرکردگی یک خواهر و برادر اقدام به قاپ‌زنی و سرقت موتورسیکلت در نقاط مختلف تهران کرده بودند، خبر داد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.