نمایندگان مردم در خانه ملت، به مسعود فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد نکردند.
مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس رای اعتماد کسب کند.
مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس رای اعتماد کسب کند.
فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.
رایگیری از نمایندگان درباره مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
با اعلام آغاز رایگیری بسیاری از نمایندگان به نشانه مخالفت، دو - دو کرده و بسیاری دیگر به نشانه دیگر چهار - چهار کردند.
حاجی دلیگانی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی - توضیح داد که کارتهای تقسیم شده بین نمایندگان دارای سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع است و آنها نظر خود را در این کارتها اعلام کنند.
فیاضی تفکر راهبردی و تحولی دارد
زهره الهیان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (سهشنبه 25 آبان) در جلسه علنی و در جریان بررسی صلاحیت و برنامههای مسعود فیاضی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و در موافقت با آن اظهار داشت: تا امروز صبح تصمیمی برای نطق و موافقت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نداشتم زیرا احساس میکردم باید حجت داشته باشم همانطور که رئیسجمهور در اینباره فرمودند اما بعد از صحبت با صاحبنظران به این جمعبندی رسیدم که باید در موافقت با آقای فیاضی صحبت کنم.
وی افزود:دولت آقای رئیسی بیشترین تعداد اعضای هیأت علمی را در کابینه خود نسبت به دولتهای قبل دارد ضمن اینکه بیشترین تطابق مدارک تحصیلی وزرا هم با کار تخصصی آنها در این دولت است.
نماینده تهران در مجلس اظهار کرد: نگاه استراتژیک و پژوهانه و آیندهنگرانه باید نسبت به آموزش و پرورش داشته باشیم زیرا آینده کشور و پیشرفت آینده انسانمدار در این وزارتخانه است.
الهیان گفت: نگاه کلاننگر باید در وزارت آموزش و پرورش باشد نه اینکه خود وزیر در تک تک کارها متخصص باشد.
وی گفت: مدیر انقلابی و جهادی و پاکدست باید در آموزش و پرورش باشد تا بتواند رویکرد تحولی دراین وزارتخانه ایجاد کند ضمن اینکه تفکر راهبردی در آقای فیاضی برای تحول در آموزش و پرورش وجود دارد.
وی گفت: قرار دادن افراد تکراری، استمرار وضع موجود و تکرار چالشها و بحرانهای متعدد در وزارت آموزش و پروش است.
وی گفت:گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش 7 سال در این وزارتخانه مدیر بوده و برنامه تحولی دارد
مشکلات وزارتخانه را با جزوه فیاضی نمیتوان حل کرد
سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در مخالفت با برنامهها و صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: مجلس در جریان رأی اعتماد به وزرا کاملا همراهی کرد و بالاترین رأی تاریخ انقلاب را به وزرا داد.
وی افزود: مجلس شما را از خودش میداند، ما دلمان میسوزد و نمیخواهیم دشمنان خرده بگیرند و دولت را ناکارآمد معرفی کنند، اما شما در معرفی وزیر نه با مجلس مشورت کردید و نه با مجموعه خودتان.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه با این روش مشکلات کشور افزایش پیدا میکند، خاطرنشان کرد: ما دو میلیون نفر معلم و فرهنگی داریم، روزگاری از آموزش و پرورش وزیر و رئیس جمهور بیرون میآمد و امروز هم آموزش و پرورش نیروهای متخصص و علمی بسیاری دارد، ما میخواهیم آدم مقتدری را برای این وزارتخانه معرفی کنید.
دلخوش با بیان اینکه آیا شأن آموزش و پرورش این است که بعد از 40 سال این طور وزیر برای آن معرفی شود، گفت: خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت شما نیست؛ در حال حاضر آموزش و پرورش 25 تا 30 درصد کسری بودجه دارد و بازنشستگان هم دچار مشکل هستند. آیا با جزوه (برنامه پیشنهادی وزیر) میتوان این مشکلات را حل کرد؟
عنوان و علل نخبگی فیاضی چیست؟
احمد محرمزاده نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در مخالفت با برنامهها و صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان عصاره فضائل مجلس در حوزه آموزش و پرورش نسبت به فیاضی رأی منفی داده است، اظهار داشت: مخالفت من به جهت دلسوزی نسبت به نظام آموزش و پرورش است، وگرنه شخصیت حقیقی آقای فیاضی برای ما قابل احترام است.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شالوده و پایه همه امور از آموزش و پرورش شروع میشود و مدیران آینده کشور از آموزش و پرورش تربیت میشوند، خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: شما در سوابقتان گفتهاید که 7 سال مدیر آموزشی و پرورشی بودهاید؛ شما مدیر کدام مدرسه تهران بودهاید و چرا مدرک دکترای شما از یک نهاد تحت پوشش وزارت علوم نیست؟
محرمزاده ادامه داد:عنوان و علل نخبگی شما چیست که از کانون نبخگان دکترای فقه گرفتهاید؟ طرح شما برای مشارکت بخش غیردولتی در تامین نیازهای آموزش و پرورش چیست؟
وی افزود: شما از انجام مطالعات تمهیدی در رتبه بندی معلمان نام بردهاید؛ در این مطالعات چه نتیجهای به دست آمده و نتیجه این پژوهش کجا منتشر شده است؟
عضو مجمع نماینده آذربایجان شرقی در مجلس همچنین خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تحصیلات شما صرفا در حوزه فقه است که در جای خودش ارزش دارد اما تخصص شما در حوزه مدیریت مهدکودک و مدیریت بودجه که نام بردهاید، چیست؟ به نظر شما چرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا به حال اجرایی نشده و پیشنهادات اصلاحی شما برای بهروز کردن این سند چیست؟
محرمزاده با بیان اینکه تعارض منافع یک یاز عوامل انحطاط نظام آموزش و پرورش ماست، عنوان کرد: توجه به آموزش پولی و خصوصی که امروز به آموزش طبقاتی معروف شده از اشکالات شرایط فعلی است؛ شما برای تقویت این بخش برنامه دارید!
وی تصریح کرد: شما در برنامههایتان به تقویت بستههای کمک آموزشی تأکید کردهاید که این به معنای به حاشیه رفتن معلم و کتاب درسی در نظام آموزشی است.
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان خواستار رأی منفی مجلس به وی و معرفی هرچه سریعتر گزینه مناسبتر در فرصت زمانی باقیمانده از مهلت سه ماهه رئیس جمهور شد.
فیاضی برای حل مشکلات آموزش و پرورش راهحل دارد
عباس گودرزی در جریان بررسی صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق گفت: زمانی که نامه رئیس جمهوری در مجلس برای معرفی آقای فیاضی قرائت شد تعدادی از همکاران به نشانه مخالفت دو – دو کردند. همان زمان از یکی از این همکاران پرسیدم که مگر فیاضی را دیدهاید و یا با او صحبت کردهاید که مخالفت میکنید؟ پاسخ منفی داد و بیان کرد که فیاضی از بدنه آموزش و پرورش نیست. به او گفتم که مگر ما نمایندگان از همان ابتدا وکیل مردم بودیم که اکنون وکالت مردم را انجام میدهیم. پس نه تایید و نه رد کن، بلکه اجازه بده فیاضی برنامههایش را توضیح دهد و حرفهایش را بشنو.
وی ادامه داد: در فضای مجازی عدهای سعی میکنند ذهن مسئولان را مهندسی کنند در حالی که مجلس انقلابی آنقدر به اوضاع کشور تسلط دارد که با محاسبات دقیق تصمیمگیری کرده و وزیر انتخاب میکند.
در این هنگام تعدادی از نمایندگان در واکنش به صحبتهای گودرزی دو – دو میکردند، اشاره آنها این بخش از صحبتهای گودرزی بود که بیان داشت مگر ما از همان ابتدا وکلای مردم بودیم که اکنون وکالت مردم را انجام میدهیم.
در واکنش به دو - دو کردن نمایندگان، گودرزی گفت: نمایندگان سوء برداشت نکنند چون من قصد بیاحترامی نداشتم ممکن است ما قبل از نمایندگی فعالیتهایی انجام دادیم که به مراتب موثرتر از زمانی است که در مجلس شورای اسلامی حضور داشتیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاداتی از نبود سابقه فیاضی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبود اما در این دستگاه مامور به خدمت بوده، او فردی مومن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده، فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راهحل دارد. امروز مشکلات آموزش و پرورش سیاست پژوهی است فیاضی ذهن برنامهریز دارد.
گودرزی در پایان اظهار کرد: امروز شرایط عمومی کشور و منطقه و فضای مذاکرات ایجاب میکند که بیش از پیش وفاق و همدلی و انسجام و همبستگی با دولت انقلابی داشته باشیم پس به وزیر پیشنهادی اعتماد کنید.
برنامههای فیاضی در آموزش و پرورش تحول ایجاد میکند
حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: هفته گذشته آقای فیاضی پس از ماه ها بحث و بررسی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور معرفی شدند، در پی این معرفی شبکه های معاند تخریب و انتشار مطالب علیه وی را آغاز کردند. همچنین مروجین سند ۲۰۳۰ اختلاف گران صندوق ذخیره فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده به تخریب ایشان پرداختند.
نماینده مردم بم در مجلس افزود: در مقابل، جبهه بزرگی از فرهنگیان و دغدغه مندان حمایت خود از وزیر پیشنهادی را اعلام کردند. با توجه به برنامه هایی که وزیر ارائه کرد باید گفت این برنامه ها می تواند در آموزش و پرورش تحول گسترده ای را ایجاد کند.
نماینده مردم بم در مجلس بیان کرد: وقتی اسم وزیر پیشنهادی را شنیدم مقداری نسبت به وی تردید داشتم، ولی پس از تحقیقات، تردیدهایم برطرف شد و ایشان را نیروی قابل و توانمند دریافتم. یکی از مولفه های مهم در این حوزه فهم صحیح از مشکلات و توانمندی های مجموعه می باشد که من این تسلط را در ایشان یافتم.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: به عقیده اینجانب ایشان می تواند یک مدیر اگرچه ناشناخته ولی تحول آفرین باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش و پرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل مشاهده است. در آموزش و پرورش مطالبات و پیشنهادات و درخواستهای زیادی وجود دارد، وزیر باید از لابلای این پیشنهادات و درخواستها و مطالبات انتخاب صحیحی داشته باشد و مسیر را به پیش ببرد من این شهامت و شجاعت را در فیاضی یافتم.
وی افزود: رئیس جمهور برای جناح بندی ها به عرصه وارد نشد، اصلا حاضر نبودند وارد عرصه انتخابات شوند، اما دلسوزان و مومنان با توجه به مشکلات و گرفتاری های که وجود داشت از وی درخواست کردند که وارد عرصه انتخابات شود قطعا رئیس جمهور می خواهد وزیری انتخاب کند که موفق و پاسخگوی مطالبات باشد.
غضنفرآبادی همچنین گفت: رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به بکارگیری جوانان انقلابی و جهادی تاکید داشتند اکنون نیز فردی جوان جهادی و متدین به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است، با توجه به مولفه های مهم ایشان همچون جوانی، تخصص، فکر روشن و خلاقیت میان خود و خداوند خود آقای فیاضی را مناسب این سمت یافتم و از نمایندگان درخواست میکنم به ایشان رای مثبت دهند.
وحیدی: بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد
محمد وحیدی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جامعه را تحت تاثیر قرار داد و مهمترین دستگاه زیربنایی و تاثیرگذار در آینده کشور است. وزیر آموزش و پرورش فردی است که میتواند تحول زیربنایی را در کشور ایجاد کند.
وی در ادامه اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید با مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترین عنصر تاثیرگذار در قانونگذاری و نظارت همراه باشد. با لابی و وعده نمیتوان وزیر انتخاب کرد.
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزارشی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص مدرک تحصیلی ایشان ارائه کرده مستند به استعلامات رسمی است و حرف شخصی کسی نیست و ما برای انتخاب یک مدیر مدرسه در آموزش و پرورش چندین شرط در نظر میگیریم، وزیر آموزش و پرورش نیز باید از جنس خانواده فرهنگیان باشد. در فضای مجازی و رسانهای بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است که انتظار میرود وزیر به آن پاسخ دهد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه تاکید کرد: از وزرا انتظار میرود نه تنها در جلسات رای اعتماد بلکه در روزهای مهم دیگر نیز در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند. اینکه همه وزرا برای رای اعتماد به یک نفر در صحن حاضر میشوند و از فردا اثری از آنها نیست قابل قبول نیست.
وحیدی اضافه کرد: با کلیگویی نمیتوان کشور را اداره کرد، کمبود نیروی انسانی، نظام رتبهبندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید در خصوص آنها برنامه داشته باشد. اداره آموزش و پرورش که یک سازمان بزرگ است به فرد متخصص نیاز دارد.
فیاضی یک روز هم سابقه مدیریتی ندارد
حجت الاسلام محمد باقری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: در آموزش و پرورش بیش از یک میلیون نفر نیروی معلم با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد موجود است. آیا در بین این افراد یک نفر هم مانند آقای فیاضی نبود. زمانی آموزش و پرورش مدیرپرور و وزیرپرور بود و در هر کجایی که مدیر نداشتیم از آموزش و پرورش میگرفتیم.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار کرد: امروز بعد از ۴۰ سال از انقلاب چگونه از بین یک میلیون فرهنگی یک وزیر پیدا نمیشود؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمیشود؟ این امر نوعی توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش است.
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما بر ارتقای کرامت معلمان تاکید داریم، چگونه بعد از ۴۰ سال از انقلاب یک معلم برای وزیر شدن در این وزارتخانه وجود ندارد؟ آموزش و پرورش نیاز به برنامه ندارد چرا که سند تحول بنیادی آموزش و پرورش بهترین برنامه است، بلکه یک مدیر اجرایی قوی نیاز دارد. توسعه کشور با آموزش و پرورش گره خورده است. با انتخاب آقای فیاضی تحولی که مدنظر رئیس جمهور است محقق نخواهد شد.
رضا حاجیپور با اشاره به بررسی صلاحیت و برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات، به ارایه گزارش این کمیسیون پرداخت و بیان کرد: مدرک کارشناسی ایشان مورد تایید قرار گرفته، ولی ایشان فاقد مدرک دکتری میباشد. علیرغم جامعیت، واقعگرایی و انسجام در برنامههای ایشان شاخصهای کمی و سنجشپذیر و زمانبندی شده در برنامههای ایشان ذکر نشده است. بین اهداف، راهبرد و رویکردها در برنامه ایشان مرزبندی دقیقی وجود ندارد.
وی در ادامه اظهار کرد: براساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامههای ایشان با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامههای پیشنهادی ایشان با احکام فوقالذکر منطبق بوده و ۵۴ درصد همسو میباشد و ۱۰ درصد از احکام را در بر نمیگیرد. ایشان از جامعه بزرگ معلمان نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارد.
حاجی پور، متن کامل گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات را به شرح زیر قرائت کرد:
« هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام؛
مستند به ماده (۲۰۲ ) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صالحیت و برنامههای ارائه شده آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
مقدمه:
وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (۶۳۰ مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساسترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت مجموعهای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.
خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریلگذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامههای اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.
با توجه به اهمیت مو ضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و و سواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد:
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
با توجه به نامه شماره ۲۰۲۷۷۸ مورخ ۲۲/ ۸/ ۱۴۰۰ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صوورت گرفته این کمیسیون از مدرک تحصویلی جناب آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تایید قرار گرفت. ضمناً با توجه به مفاد نامه رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه، به استناد مصوبه ۵۰۳ مورخ ۵/ ۶/ ۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنا یت به مفاد صورت جلسات مورخ ۲۶/ ۱۱/ ۱۳۹۰ ،۲/۲/ ۱۳۹۳ ،۱۶/ ۱۲/ ۱۳۹۴ و ۱۱/ ۴/ ۱۳۹۷ کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته است ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می باشد.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
۱- بسط عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش
۲- تمرکز زدایی و توسعه مشارکت، تنظیمگری و مدرسهمحوری
۳ -هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوریهای نوین در فرایندهای آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت
۴- تقویت آموزشهای مهارتهای زندگی و شغلی برای دانشآموزان و آموزشهای فنی و حرفهای متناسب با آمایش سرزمین
۵- ارتقاء کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
۶- اصلاح ساختارها و فرایندهای اجرایی، اداری و مالی
۷- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان و اجرای رتبه بندی معلمان
۸- ارتقاء سلامت جسمی و روحی و فعالیتهای پرورشی دانشآموزان
۹- تسهیل دسترسی و ارتقاء بهرهوری فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی
۱۰- توجه و تمرکز ویژه به دوره پیش از دبستان و ابتدایی
۱۱- ارتقاء جایگاه بینالمللی آموزش و پرورش از طریق افزایش کیفیت آموزش، توسعه همکاریهای بینالمللی و مشارکت فعال، الهامبخش و اثربخش در مجامع جهانی و منطقهای حوزه تعلیم و تربیت
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
علی رغم جامعیت، واقع گرایی، و انسجامی که در برنامههای وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص های کمی، سنجشپذیری و زمانبندی در برنامههای ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.
بخش چهارم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر «منطبق» و ۵۴ درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۰ درصد از احکام اشارهای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیتهای پژوهشی بویژه در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی می باشد و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشتهاند و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار میرفت با توجه به سابقه مسوولیت در مرکز پژوهشهای مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکارهای خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهکارها اعلام نمودند ولی کارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیتهای ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.
نتیجهگیری و نظر نهایی کمیسیون
ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس جمهور محترم حضرت آیت الله دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت نمود.»
با بررسی دغدغه نمایندگان به فیاضی رسیدیم
رییس جمهور گفت: ما دغدغه های نمایندگان در زمینه آموزش و پرورش را بررسی کردیم و به دکتر فیاضی رسیدیم.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز (سه شنبه) برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته است، اظهار کرد: با گذشت ۸۳ روز از عمر دولت بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق و دستمزدها در زمان خود انجام شد. فروش نفت با موفقیت در حال انجام است. افزایش منابع ارزی و ریالی در حال انجام است. با گام نهایی که همین روزها برداشته شده است نگرانی بابت کالاهای اساسی و ذخایر وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: شورای عالی مسکن تشکیل دادیم و طرح ساخت مسکن آغاز شد و تهیه زمین در حال انجام است. شورای عالی اشتغال تشکیل شد و کار در حال انجام است. وضعیت تعامل و دیپلماسی با شرق و غرب به حالت فعال برگشته است.
رئیسی با بیان اینکه مسائلی مانند معوقات کارگران سامان پیدا کرد، افزود: نمایندگان باید بیشتر در جریان مسائل قرار گیرند. نشست های صبح پنجشنبه را با نمایندگان داریم. در این جلسات نمایندگان مسائل شخصی مطرح نمی کنند بلکه دغدغه های مردم بیان شده است. به یک سوم استان ها سفر داشته ام. در این سفرها تریبون قبل از اینکه در اختیار وزرا باشد در اختیار نمایندگان قرار می گیرد، اما من این ارتباط را کافی نمی دانم و نشست دولت و مجلس را در اسرع وقت باید داشته باشیم. اگر کاری در کشور پیش می رود با همکاری همه است. امیدواری مردم باید روز به روز بیشتر شود و این در گرو همکاری همه بخش ها مخصوصا همکاری دولت و مجلس است.
وی تاکید کرد: سفر به استان ها برای من مغتنم است. یک روز در هفته برای استان ها باید گذاشت تا با مشکلات مردم آشنا شویم.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش را تشکیل دادیم، افزود: جلسه سند تحول آموزش و پرورش با حضور معاون اول تشکیل شده است. همچنین رتبه بندی معلمان با همکاری مجلس دنبال شده و امیدواریم به نتیجه قطعی برسد. ارتقاء شأن و جایگاه و معیشت معلمان در دستور کار دولت و مجلس است.
رئیس جمهور با اشاره به فرایند معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: محور انتخاب شایستگی است و رفاقت، قرابت و فشار آوردن رسانه ای هم موجب معرفی فردی نمی شود. دولت ما را با دولت های سه دهه گذشته مقایسه کنید که رفاقت چقدر در انتخاب افراد نقش داشته است. از نزدیکان در مسئولیت ها کجا هستند؟ در این زمینه سه دهه گذشته را بررسی کنید و این دولت را هم بررسی کنید. از نهاد ریاست جمهوری شروع کنید تا سایر نهادها.
رئیسی با تاکید بر اینکه محور دولت در انتخاب افراد شایستگی است، تصریح کرد: برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش کار گروهی انجام شد و با بیش از ۲۰ نفر مصاحبه کردند. فسادستیزی، داشتن روحیه انقلابی ، کارآمدی ، روحیه تحول از شرایط همه وزراست؛ البته این شرایط باید مستمر بماند و در این زمینه از وزرا ارزیابی مستمری انجام می شود. با بررسی های انجام شده در کارگروه ها مشخص شد دکتر فیاضی از کسانی است که از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار است. من چند بار با او مصاحبه کردم. دوستان مورد اعتماد هم با او مصاحبه داشتند. وزرای قبلی آموزش و پرورش قبلی هم اعلام کردند او فرد صلاحیت داری است.
رئیس جمهور با بیان اینکه توصیه افراد در معرفی وزرا موثر نیست، افزود: به هر حال افراد مختلفی معرفی می شوند، اما باید آن افراد با شاخص های ما همخوانی داشته باشند. من تا حجتی بین خود و خدا نداشته باشم اگر همه هم جمع شوند کسی را معرفی نمی کنم باید آن فرد شایستگی لازم را احراز کرده باشد. دکتر فیاضی کلاس، مدرسه و تعلیم و معلم را می شناسد. سالها هم معلم آموزشی بوده و هم پرورشی، محتوای درسی را می شناسد، مدیر کل بوده و در مقطعی هم مسئول فناوری وزارت خانه بوده و با زیرساخت های آموزش و پرورش آشنایی دارد.
رئیسی بیان کرد: فیاضی از طراحان آموزش مجازی هم بوده است و برای آموزش و پرورش برنامه قابل دفاع دارد. او فردی تحول گراست و روحیه تعامل با سایر بخش ها را دارد. همچنین آمادگی اجرای سند تحول آموزش و پرورش را هم دارد. من با او هم حزب و هم گروه نبودم و نمی دانم به چه کسی رای داده است اما مهم در انتخاب افراد این است که روحیه انقلابی داشته باشند و با شاخص های دولت تطابق داشته باشند. ما دغدغه های نمایندگان در زمینه آموزش و پرورش را بررسی کردیم و به دکتر فیاضی رسیدیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما به نظرات نمایندگان احترام می گذاریم، گفت: انتظار از دولت بالاست، هر چه امیدواری بیشتر می شود انتظار بیشتر می شود؛ البته از دولت و مجلس بر میآید که انتظارات را برآورده کرده و گره ها را باز کنیم.
رئیسی همچنین گفت: برنامه سند تحول دولت سیزدهم آماده شده است و در روزهای آینده در اختیار نمایندگان و صاحب نظران قرار می گیرد تا نقد و نظرات خود را به دولت منعکس کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت تاکید دارم که ارتباط با نمایندگان برقرار باشد، گفت: اگر نیازی بود مسائل به من منتقل شود حتما آن را به من مننتقل کنید تا من در جریان دیدگاه نمایندگان باشم و زود در جریان قرار بگیرم. یکی از کارهای مهم من توجه به دغدغه نمایندگان است. اگر به کمیسیون یا کارگروه مشترکی بین دولت و مجلس هم نیاز بود حتما دنبال شود. امروز مساله مهم ما امیدواری مردم است که این امیدواری ایجاد شده است و من و شما باید امید و سرمایه اجتماعی نظام را افزایش دهیم. مساله در حد نظام و کشور است نه در حد افراد. دشمن دنبال مایوس کردن مردم است و ماموریت مهم ما امیدواری مردم است. اگر ما اخلاص و تدبیر داشته باشیم حتما نتیجه می گیریم. بزرگانی مانند شهید سلیمانی روحیه «ما می توانیم« داشتند. ما هم با همین روحیه می توانیم مسائل را حل کنیم.
وی در پایان با اشاره به تهیه بودجه ۱۴۰۱ گفت: این بودجه با همکاری و تعامل دولت و مجلس در حال آماده سازی است.