مخاطب24:سهراب برفروشان با اشاره به برنامههای گروه صنعتی ایران خودرو در گام دوم طرح جهش کیفیت در سال ۱۴۰۲ گفت: ارتقای کیفیت محصولات با هدف مراجعه حداقلی مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش، ارتقای رضایت مشتریان از دوام کیفیت محصولات، ارتقای قابلیت قطعه سازان و نظارت بر تضمین هم زمان کیفیت، کمیت و زمان تحویل قطعات توسط سازندگان، ارتقا و توسعه کیفی عملکرد نمایندگیهای شبکه خدمات پس از فروش و خدمات امدادی، سامان دهی و استقرار کامل نظام کیفیت در خریدهای خارجی، برنامه ریزی جهت تحقق استانداردها و الزامات قانونی در محصولات جاری و جدید از عمده اقدامات کیفی در سال ۱۴۰۲ خواهند بود.
وی با اشاره به اجرای طرح جهش کیفی گروه صنعتی ایران خودرو که از سال گذشته آغاز شده، بیان کرد: این طرح در راستای ارج نهادن به مطالبات به حق مشتریان و با هدف ارتقای کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش و در نهایت کسب رضایتمندی عینی و واقعی مشتریان، در قالب برنامه جامع سه ساله در دستور کار گروه صنعتی ایران خودرو قرار گرفته است.
وی با اشاره به نتایج حاصل از اجرای مرحله اول طرح جهش کیفیت محصولات که طی سال ۱۴۰۱ صورت گرفته و نشانگر تحقق اهداف تعیین شده در این گام بوده است، خاطرنشان کرد: مرحله نخست طرح در سال ۱۴۰۱ با اهداف کلانی نظیر ارتقا و تثبیت همه جانبه شاخصهای کیفیت و همچنین احیا و فعال سازی نظامهای کیفیت در زنجیره ارزش ایران خودرو و از طریق تعریف و اجرای برنامههای بهبود محصولی و زیرساختی عملیاتی شد و نتایج ارزیابی پیشبرد برنامه موید تحقق و جاری سازی بیش از ۹۰ درصد از برنامه مطابق جدول زمانی برنامهها بوده است.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو افزود: اعمال گارانتی سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد برای تمامی محصولات تولیدی در سال ۱۴۰۱، ایجاد زیرساختهای لازم و ظرفیت سازی در شبکه خدمات پس از فروش، رفع عیوب مزمن وکیفی سازی محصولات تولیدی فعلی و هم چنین الزام به تولید بدون کسری محصولات با توجه به تاثیرات قابل ملاحظه تولید به صورت عبورمستقیم بر شاخصهای کیفی، از عمده اقدامات پیش برنده اهداف کیفی شرکت ایران خودرو طی سال ۱۴۰۱ بودند.
وی با بیان این که بررسی روند شاخصهای کیفی قبل و بعد از تحویل خودرو که عموما توسط شرکتهای بازرسی به نمایندگی از وزارت صمت اندازه گیری میشوند و ارزش یابی نحوه پیشبرد برنامههای تدوین شده، حاکی از اثربخش بودن برنامههای سال۱۴۰۱ و بهبود قابل ملاحظه شاخصهای کیفی است، اظهار کرد: از جمله آن میتوان به بهبود ۴۳ امتیازی شاخص ایرادات اظهار شده توسط مشتریان در سه ماهه اول مالکیت در ۱۰۰ دستگاه خودرو (IQS) نسبت به بهمن ۱۴۰۰، بهبود۳۷ امتیازی شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول (CSI) نسبت به بهمن ۱۴۰۰، بهبود۷۷ امتیازی شاخص رضایت مشتریان از خدمات فروش نسبت به بهمن ۱۴۰۰ و نهایتا بهبود پنج امتیازی شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش نسبت به بهمن ۱۴۰۰ اشاره کرد.
برفروشان یادآور شد: در کنار نتایج حاصله در شاخصهای کیفی، دستاوردهای قابل ملاحظهای نظیر کسب رتبه نخست شرکت ایساکو در رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش در سال۱۴۰۱، بهبود قابل ملاحظه شاخصهای رضایتمندی مشتریان از کیفیت اولیه محصولات، رضایتمندی از خدمات فروش بر اساس گزارشهای منتشره شرکتهای بازرسی در مقایسه با سالهای گذشته، جاری سازی طرح ویژه تضمین کیفی موتور و گیربکس خودروهای تارا و هایما در بازه شش ماهه پس از تحویل کسب شده است.
وی در ادامه افزود: هم چنین اجرای طرح تحویل خودروی بدون ایراد به مشتریان در قالب طرح PDS+ برای محصولات پایلوت، ساخت و ایجاد QR Code و حذف فیزیکی کارتهای گارانتی، بهبود سطح کیفی محصولات فعلی و کاهش ایرادات مزمن و پرتکرار در شبکه در قالب پروژههای محصولی از جمله دستاوردهای طرح کیفیت سال ۱۴۰۱ به شمار میروند.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خورو، با بیان این که طرح کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو درسال ۱۴۰۲ با هدف کلان ایجاد هویت ممتاز کیفی و تجلی ارتقای کیفیت محصولات و خدمات در جامعه طرح ریزی شده است، بیان کرد: در طرح تحول کیفیت امسال، محورهای بهبود کیفیت در حوزههای عملیاتی شرکت ایران خودرو از حوزه طراحی، تامین، تولید تا خدمات پس از فروش اجرایی میشوند که این محورها از طریق تعریف و اجرای پروژهها و برنامههای متعدد بهبود محصولی و زیرساختی عملیاتی خواهند شد.
برفروشان در تشریح اهداف سال ۱۴۰۲ گفت: راهبردهای اصلی در گام دوم طرح تحویل کیفی گروه صنعتی ایران خودرو، افزایش رضایت مشتریان از طریق توسعه محصولات جدید، تضمین کیفیت قطعات تامینی از طریق تعمیق الزامات و سیستمهای کیفیت در فرآیند سازندگان، تامین و تولید محصولات مطابق با استانداردها و الزامات قانونی (محصولات جدید و فعلی)، اعمال نظامات کیفی موثر و ویژه بر پروژههای توسعه محصولی (محصول پروژه K ۱۲۵ و ...) است.
وی تاکید کرد: ارتقای کیفیت مشخصههای مورد انتظار مشتریان در محصولات تولید فعلی، به کارگیری روشهای نوین و موثر جهت ارتباط موثر با مشتریان بالفعل و بالقوه درحوزههای فروش، خدمات پس از فروش، امداد خودرو و به روز رسانی دانش فنی و رویکردهای نوین کیفی صنعت خودرو از طریق شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای تخصصی گروه، از دیگر برنامههای گروه صنعتی ایران خودرو در ارتقای کیفیت در سال جاری است.