مخاطب24:سرهنگ حامد محمدی سپاسی در تشریح جزئیات این خبر گفت: مجرمان سایبری با داشتن اطلاعات بانکی قربانیان و ارائه اطلاعات اولیه به راحتی اعتماد شهروندان را جلب کرده و خواهان اعلام کد ارسال شده از شهروندان میشوند و شهروندان غافل از همه جا با اعلام کد ارسالی با برداشت غیرمجاز از حساب بانکی خود روبه رو میشوند. در همین راستا شهروندان باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان کدهای ارسالی برای گوشی خود را در اختیار افرادی که با آنها تماس تلفنی گرفتهاند، نگذارند.
سپاسی با بیان اینکه کلاهبرداران تلفنی با معرفی خود به عنوان کارمند بانک و دادن اطلاعات فردی خواهان دریافت کد ارسالی میشوند، گفت: در این شیوه، کلاهبردار با شماره شخصی فرد تماس گرفته و به بهانه مشکل و نقصی در اطلاعات حساب بانکی افراد، پس از دریافت اطلاعات حساب، نظیر شماره کارت از فرد میخواهد تا کد پیامک شده به تلفن همراهش را برای وی بازخوانی کند. این در حالی است که سیستم بانکی تمامی اطلاعات مشتریان خود را دارد و در صورت بروز مشکل حتماً از شهروندان میخواهد که به شعب بانکی مراجعه و مشکل بانکی به وجود آمده را مرتفع کنند.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا فراجا با بیان اینکه مجرمان با جعل عنوان سازمانهای دولتی به دنبال سوءاستفاده از شهروندان و خالی کردن حسابهای بانکی آنها هستند، گفت: شهروندان به هیچ عنوان فریب این دست از کلاهبرداران را نخورده و کدهای ارسالی برای گوشی خود را در اختیار تماس گیرندگان تحت عنوان کارمند یا نماینده یک سازمان و اداره قرار ندهند.
وی برنده شدن در مسابقات رادیو و تلویزیونی را از دیگر ترفندهای کلاهبرداران تلفنی خواند و افزود: در این روش کلاهبرداران در پوشش برنامههای صدا و سیما با شهروندان تماس تلفنی گرفته و با معرفی خود به عنوان مجری یا کارگردان برنامه شهروندان را فریب داده و اطلاعات بانکی و کد ارسالی را دریافت و حساب بانکی شهروندان را خالی میکنند.