کد خبر: ۲۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

حذف بی‌صدای قیمت‌گذار خودرو!

در جریان حواشی اخیر در مورد افزایش قیمت خودرو، حذف دوباره شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو قابل توجه است، آن هم در شرایطی که اعضای شورا از این تصمیم بی‌خبر بوده و حتی می‌گویند ابلاغ رسمی در این رابطه به آن‌ها نشده است.
حذف بی‌صدای قیمت‌گذار خودرو!

در حالی قیمت‌گذاری خودرو از نیمه اول امسال از سوی شورای رقابت در آبان‌ماه به پایان می‌رسید که، اما و اگر‌های زیادی در رابطه با ادامه روند موجود مطرح بود.

حذف بی‌صدای قیمت‌گذار خودرو!

در این مدت اخبار متناقضی در مورد حذف قرعه کشی، نحوه قیمت‌گذاری و حتی این‌که قیمت‌گذاری خودرو در اختیار وزارت صمت قرار بگیرد نیز مطرح بود.

پیچیدن صدای گرانی، تائید، اطلاعیه و لغو!

آنچه در هفته گذشته اتفاق افتاد پیچیدن صدای افزایش قیمت خودرو بدون اعلام رسمی بود که در همین جریان شورای رقابت اطلاعیه‌ای منتشر و خودروسازان را به انجام تعهداتشان در رابطه با مصوبه‌های شورا مکلف کرد. اما به فاصله‌ای کوتاه خبر رسمیت یافت و خودروسازان در رسانه ملی حاضر شده و با مشارکت وزارت صمت خبر از قیمت‌گذاری جدید دادند و حتی مسئولان وزارت صمت اعلام کردند که مقصر این عدم هماهنگی با شورای رقابت هستند، هر چند که افزایش قیمت هم به دستور رئیس جمهور لغو شد.

شورای رقابت در رابطه با جریان پیش آمده سکوت کرد تا این‌که در نهایت روز گذشته، وزیر صمت رسما از واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد.

شورا حدف شد، ولی بی اطلاع!

این در حالی است که پیگیری‌ها از شورای رقابت با این توضیح به ایسنا همراه بود که تصمیم در مورد حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو در جلسه سران سه قوا اتفاق افتاده و این شورا در جریان این تصمیم‌گیری قرار نداشته است. همچنین تاکنون ابلاغیه رسمی مبنی بر کنار گذاشته شدن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو به این شورا اعلام نشده است.

حذف تکراری و عمر کوتاه شورا در بازار خودرو

این جریان حذف البته یک سناریوی تکراری در روند قیمت‌گذاری خودرو در چند سال گذشته به شمار می‌رود.

شورای رقابت که در دهه ۹۰ به قیمت‌گذاری خودرو وارد شد در ابتدا قیمت‌گذاری محصولات مختلف را برعهده داشت که به تدریج به خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون تومان که بازار انحصاری داشتند محدود شد. اما ماجرا این بود که خودروسازان و وزارت صمت علاقه‌ای به مداخله شورای رقابت در قیمت‌گذاری نداشته و بار‌ها در این رابطه اختلاف‌نظر داشتند تا این‌که در اواسط سال ۱۳۹۷ به دنبال تصمیم اتخاذ شده در جلسه سران سه‌قوا، شورای رقابت مسئولیت قیمت‌گذاری را به نوعی از دست داد و سازمان حمایت به عنوان مرجع کارشناسی برای قیمت معرفی شد و تمامی مراجع قانون‌گذار و قیمت‌گذار مکلف شدند تا نظرات کارشناسی خود را به این سازمان ارائه کنند.

اما در این فاصله شورای رقابت رایزنی‌های بسیاری را با مراجع مختلف برای برگشت به قیمت‌گذاری خودرو انجام داد، چرا که اعضای شورا معتقد بودند براساس ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، تشخیص انحصاری بودن بازار صرفا و صراحتا جزو اختیارات شورای رقابت است و تا هنگامی که شرایط انحصاری در بازار وجود دارد باید شورا مسئول قیمت گذاری باشد.

شیوا-رئیس شورای رقابت -حتی تاکید داشت که مصوبه سران سه قوا موجب حذف شورا از قیمت‌گذاری نمی‌شود و این برداشت نادرست وزیر صمت وقت بوده که شورا را از قیمت‌گذاری کنار گذاشته است.

در هر صورت در آشفته بازار خودرو بود که در ابتدای سال ۱۳۹۹ بار دیگر شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو برگشت که البته برگشتی پرحاشیه بود و به نوعی باز هم نه خودروسازان راضی بودند و نه چندان مصرف کنندگان، ولی در هر صورت شورا به فرآیند کارشناسی شده خود در جریان قیمت‌گذاری معتقد بود و تاکید داشت که اگر قرار است بازار خودرو دچار تحول شود باید افزایش تولید اتفاق افتاده و خودروسازان به تعهداتشان پایبند باشند در عین حال پیشنهاد واردات خودرو نیز از سوی شورای رقابت جهت شکسته شدن انحصار خودروسازان هم مطرح بود.

باز هم رایزنی شروع می‌شود؟

با این وجود، عمر دوباره شورای رقابت در قیمت‌گذاری به دو سال هم نکشید و همان طور که پیش بینی می‌شد این شورا قدرت خود در بازار خودرو را از دست داد و بار دیگر از چرخه قیمت‌گذاری خارج شده است، حال این‌که در ادامه شورا برای پس گرفتن سهمی که از آن به عنوان سهم قانونی در قیمت‌گذاری خودرو یاد می‌کند، بار دیگر رایزنی با مراجع ذیربط خواهد داشت یا خیر احتمالا به تیم جدید شورای رقابت برخواهد گشت. این در حالی است که دور دوم شورا از حدود دو ماه پیش به پایان رسیده و باید رئیس و اعضاء تغییر کنند که هنوز این تغییر اعمال نشده است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
در بعضی مواقع بهترین کار سکوت است در بعضی مواقع بهترین کار سکوت است
گاهی اوقات، قدرتمندترین کاری که می‌توانید انجام دهید سکوت کردن است.
بیماری پوستی دیوید بکام چیست؟! بیماری پوستی دیوید بکام چیست؟!
طبق گزارش رسانه آمریکایی ال فوتبولرو، دیوید بکام به بیماری پوستی آتوپیک مبتلا شده است.
رئیس‌جمهور چند ساعت در روز کار می‌کند؟ رئیس‌جمهور چند ساعت در روز کار می‌کند؟
رئیس جمهور در روز بیش از ۱۵ ساعت کار می‌کنند
گروگانگیری مرد ثروتمند افغانستانی در تهران گروگانگیری مرد ثروتمند افغانستانی در تهران
حالی که متهم راز گروگانگیری میلیاردی را برملا کرده و پلیس در جست‌وجوی گروگان بود، مرد تاجر که از سوی همدستان متهم رها شده بود، نزد پلیس رفت و راز ربودنش را فاش کرد.
راهکاری برای ترمیم کدر شدن چراغ‌های خودرو راهکاری برای ترمیم کدر شدن چراغ‌های خودرو
کدر شدن چراغ‌های خودرو یکی از عواملی است که باعث کاهش نوردهی می‌شود. چه دلایل و راهکار‌هایی برای پیشگیری از کدر شدن چراغ‌ها وجود دارند؟
آیا شما انسانی جذاب هستید؟ آیا شما انسانی جذاب هستید؟
آیا تا به حال کسی را دیده‌اید که به شما خیره شده باشد و از خود بپرسید: «دارد به چه چیزی نگاه می‌کند؟» حقیقت این است که بسیاری از ما دقیقا نمی‌دانیم چقدر در نظر دیگران جذاب هستیم. ما عادت داریم روی اشکالاتمان تمرکز کنیم و از نکات کوچکی که ممکن است به ما گوشزد کند که جذاب‌تر از آن چیزی هستیم که فکر می‌کنیم، غافل شویم. نتیجه یک تحقیق که در سال ۲۰۱۷ میلادی در نشریه «مرز‌ها در روانشناسی» منتشر شد، نشان داد که جذابیت یک تجربه چندحسی است.
تشخیص سرطان از طریق ادرار ممکن می شود تشخیص سرطان از طریق ادرار ممکن می شود
محققان نشان دادند که نشانگرهای زیادی در ادرار وجود دارد که به بیماری سرطان مرتبط است. آن‌ها با کمک نانوسیم ابزاری برای گیراندازی این نشانگرهای زیستی ساختند.
برگزیده
نرخ بهره بین بانکی رشد کرد نرخ بهره بین بانکی رشد کرد
بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته آخر آبان ماه، با افزایش ۰.۶ درصدی به بالاترین میزان خود از ابتدای سال جاری تا امروز رسید.
۶۴۰۰ عضو هیات مدیره زیر بلیط دولت ۶۴۰۰ عضو هیات مدیره زیر بلیط دولت
در جریان ارایه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲، رییس کل دیوان محاسبات، اعلام کرد از مجموع ردیف‌هایی که نمایندگان به عنوان منابع عمومی بودجه سال ۱۴۰۲ مصوب کردند رقمی بالغ بر ۳۵۰ همت محقق نشده است.
باخت خودروهای الکتریکی مرسدس بنز به چینی‌ها باخت خودروهای الکتریکی مرسدس بنز به چینی‌ها
مرسدس بنز با توجه به رقابت شدید رقبای ارزان‌تر ساخت چین، با افت فروش خودروهای الکتریکی مواجه شده است.
صفحه خبر بالای تصاویر