کد خبر: ۲۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
رئیس‌جمهور روسیه گفت مسکو در ماه‌های اول جنگ بر اساس توافق صلحی که در ترکیه به امضای رئیس هیأت مذاکره‌کننده اوکراینی رسید، از مناطقی مثل پایتخت اوکراین خارج شد، با این حال کی‌یف به آن پایبند نماند.

مخاطب۲۴ :‌به نقل از فارس ؛‌ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در جریان دیدار شنبه (۱۷ ژوئن) با هیأت آفریقایی گفت در بهار ۲۰۲۲ پیمان صلحی بین روسیه و اوکراین در جریان مذاکرات استانبول امضا شد، اما طرف اوکراینی به‌رغم خروج نیرو‌های روسیه از کی‌یف به آن پایبند نماند.

اظهارات پوتین در حالی است که تاکنون طرف اوکراینی مدعی بود روسیه در «نبرد کی‌یف» شکست خورد و در ماه‌های اولیه جنگ مجبور به عقب‌نشینی نیروهایش از پایتخت اوکراین شده بود.
تبلیغاتالی گشت

به گفته پوتین، این توافق «پیمان بی‌طرفی دائمی و تضمین‌های امنیتی اوکراین نامیده شد». وی افزود: هرگز با طرف اوکراینی توافق نکردیم که متن محرمانه باشد، اما هرگز آن را قبلاً نشان ندادیم و درباره آن اظهارنظر نکردیم. این پیش‌نویس را رئیس گروه مذاکره‌کننده کی‌یف با حروف اول نام خود امضا کرد. او امضای خود را پای آن گذاشت. پوتین سپس با نشان دادن سند مذکور گفت: اینجاست.

رئیس‌جمهور روسیه که همواره برای برگزاری مذاکرات صلح با اوکراین که مدت‌هاست متوقف شده، ابراز آمادگی کرده، افزود «چه ضمانتی وجود دارد که آن‌ها از هر توافق دیگری در آینده دست نکشند؟» و افزود: اوکراین با وجود خروج نیرو‌های روسیه از کی‌یف به توافق صلح پایبند نبوده است. کی‌یف این توافق را در زباله‌دان تاریخ انداخت.

اخیراً «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه گفت حاکمیت اوکراین آماده حل‌وفصل مناقشه با روسیه بود، اما تحت فشار آمریکا کنار کشید. او در اشاره به مذاکرات مارس سال گذشته بین هیأت‌های روسیه و اوکراین در ترکیه گفت: اگر به خاطر فشار آمریکا بر افرادی که در راس اوکراین منصوب کرده نبود، این وضعیت اتفاق نمی‌افتاد. حتی مقامات اوکراین خودشان آماده امضای پیمان صلح بودند و به روسیه پیشنهادات مکتوب دادند که ما کلیت آن را تایید کردیم.

پاتروشف در ادامه توضیح داد: با این حال، صبح آن‌ها [اعضای هیأت اوکراینی پیشنهادات]را به ما در جریان مذاکرات دادند و عصر گفتند: نه، آن‌ها را کنار می‌گذاریم.

اولین دور از گفتگو‌های صلح بین روسیه و اوکراین بعد از آغاز درگیری‌ها در این کشور، اوایل مارس ۲۰۲۲ در بلاروس برگزار شد، اما گفتگو‌ها نتایج ملموس نداشت.

دور بعدی مذاکرات ۲۹ مارس ۲۰۲۲ در استانبول برگزار شد که بعد از آن «ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس‌جمهور و رئیس هیأت روس اعلام کرد مسکو برای اولین بار اصول کی‌یف درباره یک توافق محتمل آتی را مکتوب دریافت کرده است. به گفته مسکو، در آن بویژه تعهدات وضعیت بی‌طرف و امتناع از استقرار نیرو‌ها و تسلیحات خارجی از جمله تسلیحات هسته‌ای در خاک اوکراین تصریح شده بود.

به نوشته خبرگزاری روسی تاس، روسیه نیروهایش را از مناطق کی‌یف و «چرنیگوف» خارج کرد، اما مذاکرات درباره راه‌حل صلح‌آمیز به کلی متوقف شد و همانطور که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت کی‌یف از توافقات منعقد شده در استانبول صرف‌نظر کرد.

اکتبر سال گذشته «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تصمیم شواری امنیت ملی و دفاع اوکراین مبنی بر ممنوعیت هر گونه مذاکره با پوتین را تصویب کرد.

برچسب ها: پوتین روسیه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.