به گزارش مخاطب24 به نقل از شرکت ذوب آهن اصفهان: مهدی صیدگر مدیرکل ساخت روسازی راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این شرکت طی پنج سال گذشته سالیانه به طور میانگین حدود ۲۰۰ کیلومتر ریل گذاری انجام داده است، در صورتی که توان اجرایی کشور در این حوزه چندین برابر عدد اعلام شده میباشد، اما وجود چالشهایی نظیر محدودیتهای مالی و سرعت پایین در تزریق نقدینگی، سرعت اجرای پروژهها را کاهش داده و عملکرد روسازی پروژهها به این میزان محدود شده است.
وی افزود: از آنجایی که ریل، مهمترین و راهبردیترین کالای روسازی راه آهن میباشد، هماکنون مصرف سالیانه ریل در کشور، با لحاظ کردن مصرف ریل توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، خطوط مترو و راه آهنهای درون شهری، شهرهای مختلف کشور، بنادر و کارخانجات، بیش از ۵۰ هزار تن (بالغ بر ۴۰۰ کیلومتر توسعه خطوط ریلی) میباشد.
مدیرکل ساخت روسازی راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز ادامه داد: با توجه به برنامهریزیهای انجام شده در خصوص تامین منابع مالی پایدار و اولویت اجرای طرحهای تحول زای ریلی شامل پروژههای رشت-آستارا، زاهدان- مشهد، دورود-خرم آباد، شیراز- بوشهر-عسلویه و چابهار- زاهدان مصرف ریل سالانه به ۱۰۰ هزار تن نیز میرسد و نظر به اینکه این کالای مهم از سال ۱۳۹۷ به طور پیوسته در داخل کشور تولید میگردد، بر این اساس به صورت متوسط ۱۰۰ میلیون یورو از خروج ارز از کشور جلوگیری میشود.
ذوب آهن اصفهان تولید ریل را به عنوان یک موهبت بزرگ به کشور هدیه داد
صیدگر تصریح کرد: تولید ریل در داخل کشور، پازل صنعت حمل و نقل ریلی کشور را با اطمینان خاطر تکمیل کرد، زیرا کشورمان سالها از تولید ریل ساخت داخل به عنوان یک موهبت بزرگ محروم بود، بنابراین واردات آن با مشقتهای فراوان مانند ثبت سفارش خارجی، حمل دریایی، ترخیص و حمل به محل اجرا به عنوان یک فرایند زمان بر انجام میگرفت.
این مقام مسئول در خصوص برخی از مهمترین مزایای استفاده از ریل تولید داخل اضافه کرد: در کنار خودکفایی ماندگاری که تولید ریل در داخل کشور رقم زد، دانش فنی این موفقیت بزرگ نیز در کشورمان به ثبت رسید و هم اکنون این محصول کلیدی در صنعت حمل و نقل با خدمات پس از فروش مناسب همواره در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد و همان گونه که اشاره شد صرفه اقتصادی بسیاری بالایی برای کشور در پی دارد.
صیدگر در ادامه به چند برنامه بازدیدی که از فرایند تولید ریل در ذوب آهن اصفهان داشته است، پرداخت و اظهار داشت: بر اساس شناختی که از خط تولید ریل در ذوب آهن اصفهان و ظرفیتهای آن دارم، توان تولیدی این کارخانه بسیار بالا است و ماشین آلات و دستگاههای آن در سطح مناسبی قرار دارند و همچنین تولید ریل آن نیز بر مبنای استاندارد ۱۳۶۷۴ DIN EN که مبنای تولید در تراز جهانی است، انجام میگیرد. به منظور حفظ و ارتقای کیفیت تولید ریل در کشور لازم است همزمان با سرمایه گذاری مناسب اقدامات لازم به منظور نگهداری مستمر ماشین آلات تولید، تجهیزات تست و کنترل کیفیت انجام و در صورت نیاز ارتقای تجهیزات و ملزومات تولید متناسب با تکنولوژی روز در دستور کار قرار گیرد.
سازمان برنامه و بوجه هم افزایی را در حلقههای زنجیره تولید محکمتر نماید
وی با اشاره به اینکه شرکت ساخت و توسعه به عنوان متولی احداث خطوط ریلی جدید در کشور همواره متقاضی ریل تولیدی در شرکت ذوب آهن اصفهان میباشد، خاطرنشان کرد: تامین مالی پایدار، تامین مواد اولیه در زمان مناسب، استمرار در تولید ریل و توسعه پروژههای حمل و نقلی ریلی در کشور مانند حلقههای یک زنجیر هستند و بنابراین گسستگی در هر یک از این بخشها کل زنجیره را با اختلال مواجه مینماید لذا نیاز است سازمان برنامه و بودجه در راستای حمایت از تولید داخل و رشد تولید این محصول استراتژیک، توجه ویژهای در تخصیص اعتبارات برای تامین داشته باشد.
به ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان نیاز مبرم داریم
مدیرکل ساخت روسازی راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۶۰ هزار تن از ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان در پروژههای ریلی اقصی نقاط کشور مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: در چهار سال گذشته و در پروژه راهآهن میانه- بستان آباد- تبریز، میانه- اردبیل، همدان- سنندج، رشت- انزلی و چابهار- زاهدان از ریلهای تولیدی ذوب آهن اصفهان استفاده شده است و این نیاز مبرم به ریل تولیدی ذوب آهن همچنان وجود دارد.
مزایای استفاده از ریل ذوب آهن در پروژه راه آهن بستان آباد- خاوران
وی گفت: در پروژه راه آهن بستان آباد- خاوران به طول ۴۴ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۵۱ کیلومتر) که چندی پیش با حضور رییس جمهور افتتاح گردید، نیز تماماً از ریل ذوب آهن اصفهان به میزان شش هزار و صد تن استفاده شده است که از جمله مزایای این خط ریلی تازه افتتاح شده میتوان به کاهش طول مسیر تهران به تبریز به میزان ۱۲۰ کیلومتر و متعاقبا کاهش زمان سفر سه تا چهار ساعته سفر با صرفه جویی قابل ملاحظه مصرف سوخت، دسترسی مناسب به مراکز صنعتی استان با قابلیت جذب بار ریلی با افق ۱۰ میلیون تن بار، زمینه سازی جهت ایجاد رشد اقتصادی با توجه به موقعیت شاهراهی استان آذربایجان شرقی در برابر اروپا و تکمیل کریدور شرقی – غربی راه آهن ایران اشاره نمود.