کد خبر: ۱۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
در حالی که خبرگزاری‌ها از افت قیمت تخم مرغ و عرضه آن زیر قیمت مصول می‌دهند به نظر می‌رسد که این موضوع برای کارشناسان چندان خوشایند نیست، زیرا خبر از افت تولید در آینده نزدیک می‌دهد، اتفاق که باعث می‌شود افت کوتاه مدت قیمت برای مصرف کنندگان گران تمام شود.

نوسان تخم مرغ روی موج دلار

مخاطب 24: محمد رشیدی عضو کمیسیون، کشاورزی، آب و منابع طبیعی در این باره معتقد است، در حال حاضر در موضوع مرغ و تخم‌مرغ با کاهش تولید روبرو هستیم و پیش بینی می‌شود در ماه‌های آینده با توجه به سطح جوجه‌ریزی با کاهش بیشتر تولید مواجه شویم.

وی با اشاره به کاهش قیمت تخم‌مرغ زیر قیمت مصوب گفت: اکنون با کاهش تقاضا به دلیل افزایش قیمت مواجه هستیم و پروتئین از سبد کالای مردم کمتر شده است، از سویی با حمایت دولت روبرو هستیم تا تخم‌مرغ در بازار موجود باشد.

عضو کمیسیون، کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار داشت: در حال حاضر هر از چند گاهی با سیاست‌های حمایتی از تولید کننده و مصرف‌کننده در مقاطعی متضرر می‌شویم.

حمایت از تولید با قیمت دستوری ممکن نیست

وی ادامه داد: ما باید در مرحله اول از تولید حمایت کنیم و بتوانیم بازار را با سیاست‌های حمایتی حفظ کنیم، بازار هم با قیمت دستوری حمایت نمی‌شود.

رشیدی گفت: سال‌ها وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید بوده و امروز در بخش مصرف نیز به این وزارتخانه مسئولیت داده شده است، اما ابزار نظارتی و امکانات ندارد و بسیاری از اعتبارات در اختیار سازمان برنامه و بودجه است.

این عضو کمیسیون، کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان داشت: به دلیل عدم هماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی نهاده‌ها دیر می‌رسد و تاخیر در این روند باعث نوسان قیمت شده و مصرف‌کننده و تولیدکننده را با چالش مواجه می‌کند.

وی تأکید کرد: همه این سیاست‌ها باید یکپارچه و هماهنگی بین اجزای دولت وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت هم نوسان قیمت داریم و هم تولیدکننده و مصرف‌کننده متضرر خواهند شد.

رشیدی گفت: در تولید مرغ و تخم‌مرغ در حال حاضر با کاهش تولید روبرو هستیم و پیش بینی می‌شود در ماه‌های آینده با توجه به سطح جوجه‌ریزی با کاهش تولید بیشتری مواجه شویم.

این عضو کمیسیون، کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان بیان داشت: بین سیاست دولت و جهاد کشاوزی در تخصیص بودجه و اعتبار نهاده‌‎ها هماهنگی ندارد؛ به این دلیل تولیدکننده جوجه‌ریزی نمی‌کند و از تولید فاصله می‌گیرد. هر دوره هم که می‌گذرد شاهد بیشتر شدن این عدم هماهنگی هستیم.

تعیین قیمت تخم مرغ روی موج دلار

علی اکبر علیزاده عضو دیگر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این باره ضمن ابراز نگرانی گفت: اینکه امروز شاهد تثبیت قیمت تخم‌مرغ هستیم مسکن و آرامبخش کوتاه مدت است که بعد از جابجایی نرخ دلار مجددا بالا خواهد رفت.

وی با اشاره به کاهش قیمت تخم‌مرغ زیر قیمت مصوب بیان کرد: مرغ و تخم مرغ یک هزینه قطعی برای مرغدار در بردارد و اشکال بزرگ در نوسان قیمت مرغ و تخم مرغ این است که دولت برخی کالا‌ها مثل فولاد، آلومینیوم، و ... را با دلار و برخی را با ریال حساب می‌کند.

علیزاده افزود: اکنون برخی نهاده‌های دامی وارداتی است و با قیمت دلار محاسبه می‌شود، این درحالی است که فاصله دلار و ریال دائما در حال نوسان است. علیزاده ادامه داد: گوشت، تخم‌مرغ و مرغ از اقلام ضروری مردم است. وقتی قیمت دلار در نوسان است تولید برای مرغدار به صرفه نیست. در این شرایط یا به دلالی روی می‌آورد یا عصیان می‌کند و اینگونه ما شاهد نوسان قیمت مرغ و تخم مرغ می‌شویم.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: اینکه امروز شاهد تثبیت قیمت تخم‌مرغ هستیم مسکن و آرامبخش کوتاه مدت است که بعد از جابجایی نرخ دلار مجددا بالا خواهد رفت.

وی با بیان اینکه دولت باید تصمیم انقلابی بگیرد که نرخ رایج کشورمان دلار باشد یا ریال، گفت: این دوگانگی نمی‌تواند دوام بیاورد و ریسمان در جایی پاره خواهد شد. وقتی دلار را آزاد می‌کند برخی دلالان در فضای مجازی قیمت‌گذاری می‌کنند و اصلا تابع قیمت بازار نیستند در حالیکه دولت به مرغدار فشار می‌آورد که باید تابع قیمت مصوب باشد و این دوگانگی نوسان را بیشتر می‌کند.

منبع: اقتصاد 100

 
برچسب ها: تخم‌مرغ بازار
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.