کد خبر: ۱۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
حميد قدياني فعال سياسي
سیاست مداران ما در خصوص افغانستان تاکنون نتوانسته اند تصمیم درستی اتخاذ کنند از زمانی که آقای ولایتی مسئولیت را به عهده داشت تا به امروز که آقای ظریف این مسئولیت را به آقای امیرعبدالهیان تحویل داد.

سیاست ما در افغانستانسیاست ما در افغانستان، سیاست مداران ما در خصوص افغانستان تاکنون نتوانسته اند تصمیم درستی اتخاذ کنند از زمانی که آقای ولایتی مسئولیت را به عهده داشت تا به امروز که آقای ظریف این مسئولیت را به آقای امیرعبدالهیان تحویل داد.
حمید قدیانی، یک سیاستمدار باید آینده نگر باشد اگر آینده نگر نباشد نه سیاستمدار است ونه از سیاست چیزی می داند این یک پارامتر اصلی برای یک شخص سیاسی و کسی است که به بلوغ فکری سیاسی رسیده است البته که ممکن است این فرد کارهایش در سیاست های کلان اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ،آموزش و... باشد به همین خاطر است که اغلب نامداران این حوزه را افراد موفق وشکست خورده تشکیل می دهند مثل مهاتماگاندی یک رهبرموفق در هند و چندین رهبر ناموفق در افغانستان . که هنوز هم آینده درخشانی برای آنها متصورنیست.

سیاست مداران ما در خصوص افغانستان تا به امروز نتوانسته اند تصمیم درستی  اتخاذ کنند از زمانی که آقای ولایتی مسئولیت وزارت خارجه را به عهده داشت تا به امروز که آقای ظریف این مسئولیت را به آقای حسین امیرعبدالهیان تحویل داد.

بخاطر داشته باشیم که این را امروز می نویسم هنوزهم سیاست ما درافغانستان اشتباه است البته شاید در حالت فعلی هیچ سیاستی نداشته باشیم که آن هم اشتباهی بزرگتر است

اکنون همه آدمکشان درکنارگوش ما با یک مرز خاکی وسیع بایک سازمان دهی بمراتب قوی ترازقبل ایستاده اند

 باتوجه به سیاست پیشگرانه ما در عراق وسوریه که منجر به صرف هزینه سنگین برای جلوگیری از نفوذ داعش به داخل کشور شد که با دشمن در دل عراق و سوریه جنگیدیم بقولی در آنجا جنگیدیم تا در ایران ویا پشت مرزها با دشمن نجنگیم اکنون تمام آنها در گوشه ای از دنیا به نام افغانستان گرد آمده اند  این ادعا نیست یک واقعیت است اکنون احمد مسعود که در ایران تحصیل کرده و پدرایشان روزگاری مورد حمایت ایران بوده اکنون در دره پنجشیر ایستاده، ایران همچنان نظاره گر صحنه است

 طالبان همان کسی است که در سال 1377 وقتی به کابل حمله کرد دیپلمات های ما را به قتل رساند اکنون سکوت کرده ایم هیچ صدای از ما در نمی آید این یعنی سیاست خارجی مانتوانسته عکس العملی نشان دهد یعنی همان افراد آدمکش که با خون شیعیان سیراب می شوند و به سفارت خانه ما حمله کردند وعزیزان ما را کشتند وسیاست منفعل ما برخلاف عراق که آمریکا هم در آنجا مستقر بود با داعش می جنگیدیم وهزینه میدادیم اکنون متفاوت شده وهیچگونه توجیهی نداریم که مبنایی داشته باشد.  یا سیاست ما در عراق وسوریه وجنگ ما با داعش اشتباه بوده ویا سیاست ما در افغانستان مثل همیشه پر اشتباه است چگونه است خون مردم ما توسط طالبان ریخته می شود سکوت می کنیم ولی سردار ما در یک کشور ثالث ترور می شود به پایگاه آن کشورحمله می کنیم واقعا سیاست منفعل ما چگونه قابل توجیح است کشیدن دیوار ترکیه در مرز ایران ، هوشمندی سیاستمداران ترکیه را نشان میدهد هم کنترل مرزهایش راحت تر خواهد بود و هم از ورود غیرقانونی ، پناهندگی آوارگان از افغانستان ، عراق و.. جلوگیری خواهد کرد برخلاف ایران که افغانی های اسپند بدست که بهترین چهارراههای تهران و.. را در اختیار دارند و یا میدان آزادی تهران که قبل از ساخت برج میلاد نماد تهران بود را قروق کرده اند وما همچنان نظاره گریم وگاهی برای آنان قانون تصویب می کنیم به آنان اقامت دائمی بدهیم و امکانات رفاهی دیگر و.. حداقل بیاییم به ثروتمندان آنها ویا به تحصیل کردهای آنها اقامت بدهیم که بدرد مردم ما و کشور ما بخورند آخه امکانات اقامتی برای کسانی که هیچ سودی برای ما ندارند به چه درد می خورد. ما چرا سیاست را با احساسات اشتباه گرفته ایم

اکنون همه آدمکشان در کنار گوش ما با یک مرز خاکی وسیع با یک سازمان دهی به مراتب قوی تر از قبل ایساده اند پیروز این میدان هنوز هم به نظر من آمریکاست بیست سال با حداقل کشته نیروهای خود در افغانستان بیشترین ثروت و معادن افغانستان را برای کشورخود به ارمغان برد گرچه از نظر ما یک چپاول است ولی از نظر خودش برای مردم خودش کاملا منطقی است ما نمی گوییم ما هم کشورها را برای زندگی بهتر مردم خود چپاول کنیم ولی می گویم ثروت خود را خرج خودمان وکشور خودمان کنیم.

همه می دانیم که شرایط جنگ تغییر کرده همین ویروس کرونا یک علامت است یک هشدار است که هیچکس با قدرت نظامی به جایی نرسیده است ولی با قدرت علمی دنیا را می توان تسخیر کرد موفقیت وسیاست دقیق ژاپن در مقابل آمریکا برای دنیا یک درس است چرا ما درس نمی گیریم به نظر بنده خروج آمریکا از افغانستان یعنی درگیر کردن ایران در یک سیاست تکراری منطقه . باید حداقل این یکبار را به هوش باشیم هلهله پیروزی سر ندهیم بنظرم ، بودن طالبان در راس قدرت برای ایران درآینده نه چندان دور مشکل ساز خواهد بود بیایید سیاست های خود را برمبنای اصولی و دقیق تنظیم کنیم به عنوان یک فرد ایرانی می گویم منتقدان باعث انسجام کشورند کلام آنان را به جان دل بخرید .

 مطالب مندرج در قسمت یادداشت سایت، دیدگاه نویسندگان بوده و لزوماً بیانگر دیدگاه مخاطب۲۴ نیست

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.