کد خبر: ۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
احمد شریف: اشتراکات تاریخی و فرهنگی و عقیدتی ایران و عراق اقتضاء می‌کند به دور از هرگونه تنش و دخالت بیگانگان روابط راهبردی و بلندمدتی را پایه گذاری و عملیاتی کنند.

انتخابات عراق و آینده روابط با ایرانانتخابات عراق و آینده روابط با ایران، احمد شریف فعال سیاسی در یادداشت اختصاصی به مخاطب۲۴: اشتراکات تاریخی و فرهنگی و عقیدتی ایران و عراق اقتضاء می‌کند به دور از هرگونه تنش و دخالت بیگانگان روابط راهبردی و بلندمدتی را پایه گذاری و عملیاتی کنند.
پنجمین انتخابات عراق پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ توسط ائتلاف غربی به رهبری امریکا چند روز پیش برگزار شد نرخ مشارکت در این ۵ دوره انتخابات همواره سیر نزولی داشته، بطوری که از ۷۹ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۴۱ درصد در انتخابات اخیر رسیده است. در چرایی افت نرخ مشارکت شهروندان عراقی در انتخابات شاید مشابهت‌های فراوانی با همسایه شرقی خود بتوان سراغ گرفت.

در جایی که سیر نزولی مشارکت شهروندان ایرانی نیز در آخرین انتخابات برگزار شده به ۴۸ درصد رسید که کمترین میزان حضور ایرانیان در ۱۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری را رقم زد. شاه بیت این کاهش مشارکت در دو کشور همسایه یک عبارت آشناست: نارضایتی از وضعیت اقتصادی و کاهش امید‌ها به بهبود روند امور. هرچند ماهیت انتخابات در دو کشور تفاوت‌های آشکاری باهم دارد به طوری که در عراق احزاب سیاسی نقش تعیین کننده‌ای در معرفی نامزد‌ها و تشکیل ائتلاف‌های سیاسی دارند، ولی در ایران هنوز احزاب جایگاه واقعی خودشان را در انتخابات مختلف پیدا نکرده اند گرچه از نظر تعدد احزاب، ایران دست بالا را دارد.

در خصوص نتایج انتخابات عراق به نظر می‌رسد با پیشتازی ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر بعنوان روحانی شیعه مذهب، احتمال رشد ناسیونالیست عربی در بین عراقی‌ها سیر صعودی خواهدگرفت. زیرا مقتدا صدر که به پشتوانه پیشینه خانوادگی خود از نفوذ گسترده‌ای در کشور عراق برخودار است مواضع ثابتی نداشته و گاه و بیگاه بصورت سینوسی هم عقد اخوت با شاهزاده جوان سعودی می‌بندد و کمک تسلیحاتی از او می‌گیرد (با تکیه بر بعد ناسیونالیسیم عربی) و گاهی نیز در انظار عمومی ایرانیان ظاهر و خود را طرفدار جمهوری اسلامی نشان می‌دهد. مواضع وی در گذشته بر خروج نیرو‌های خارجی بویژه نظامیان امریکایی از عراق استوار بود، ولی در آخرین موضع گیری پس از انتشار نتایج اولیه انتخابات اخیر با چرخشی آشکار سخنان جدیدی به زبان آورد و نوک حمله را متوجه نیرو‌های شبه نظامی و مقاومت مردمی موسوم به حشدالشعبی کرد و خواستار خلع سلاح آنان شد که طبعا به مذاق احزاب هوادار این نیرو‌ها خوش نیامده و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.
به هر روی منافع کشور‌های منطقه بصورت درهم تنیده به همدیگر گره خورده و تنها در سایه همکاری و روابط توأم با احترام به حاکمیت ملی یکدیگر موجب تأمین حداکثری منافع طرفین خواهدشد. ایران و عراق با اینکه طولانی‌ترین جنگ سده اخیر را با همدیگر پشت سر گذاشته اند، ولی اشتراکات تاریخی و فرهنگی و عقیدتی این دو کشور اقتضاء می‌کند به دور از هرگونه تنش و دخالت بیگانگان روابط راهبردی و بلندمدتی را پایه گذاری و عملیاتی کنند. روز‌ها و هفته‌های آتی نشان خواهد داد سمت و سوی رویداد‌ها به این مهم منجر خواهدشد و یا شاهد قدرت گرفتن مخالفان روابط نزدیک با ایران خواهیم بود.

احمد شریف
فعال سیاسی

برچسب ها: انتخابات عراق
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.