کد خبر: ۱۹۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در رأس تلاش‌ها برای سیاسی کردن فعالیت‌های آژانس اتمی علیه ایران قرار دارد روز جمعه در اظهاراتی فرافکنانه این نهاد بین‌المللی را به سیاسی‌کاری مقابل ایران متهم کرد.

ادعای نتانیاهو درباره فعالیت‌های آژانس اتمی علیه ایران

مخاطب۲۴ : به نقل از فارس ؛‌ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیمی که در سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین جریان‌های اثرگذار بر سیاسی شدن مسیر حرکت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران بوده امروز جمعه این نهاد بین‌المللی را به تسلیم شدن در برابر ایران و سیاسی‌کاری متهم کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو مدعی شده آژانس اتمی با خطر تبدیل شدن به یک سازمان سیاسی و غیرمرتبط روبرو است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که سه‌شنبه هفته گذشته منتشر شد مختومه شدن چند پرونده از ادعا‌های مطرح‌شده علیه ایران را تأیید کرد.

آژانس از جمله در آن گزارش تصریح کرده بود توضیحات ایران درباره ادعا‌های وجود ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی در یک سایت در ایران با ارزیابی‌های انجام‌شده توسط بازرسان این نهاد بین‌المللی ناهمخوان نبوده است.

در بخشی از گزارش آمده است: «آژانس به اطلاع ایران رساند که بعد از ارزیابی داده‌ها به این ارزیابی رسیده که اطلاعات ارائه‌شده با توضیحات ایران ناهمخوان نبوده است و آژانس در این مرحله سوالات بیشتری در این خصوص ندارد.»

در این گزارش همچنین تصریح شده که آژانس تحقیقات خود درباره کشف اورانیوم با منشا انسانی در مریوان را نیز بسته است. منابع نزدیک به رژیم صهیونیستی بار‌ها مدعی شده بودند که مریوان یکی از سایت‌های هسته‌ای مخفی ایران است که در جهت ساخت سلاح فعالیت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران گفته بود که ذرات اورانیوم یافت‌شده ممکن است مربوط به «ابزار‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی» مورد استفاده معدن‌کاران در این سایت بوده باشد. آژانس اتمی پاسخ ایران را یک «توضیح محتمل» خوانده است.

در این گزارش آمده است: «آژانس در حال حاضر سوال دیگری درباره ذرات اورانیوم ضعیف یافت‌شده در مریوان ندارد و این مسئله دیگر در این مرحله جزو مسائل باقی‌مانده نیست.»

نتانیاهو روز جمعه در اظهاراتی در جمع اعضای کابینه که از تلویزیون این رژیم پخش شد گفت: «ایران کماکان به دروغگویی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد.»

وی اضافه کرد: «اگر آژانس به یک سازمان سیاسی تبدیل شود وظایف نظارتی‌اش در ایران و همچنین گزارش‌هایش درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فاقد اهمیت خواهد بود.»

کشور‌های غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعا‌ها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بار‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشور‌های موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

مقام‌های رژیم صهیونیستی پیش از این هم به گزارش فصلی جدید آژانس واکنش نشان داده بودند. سه روز پیش «لیور هایات» سخنگوی وزارت خارجه این رژیم هم مختومه‌شدن تحقیقات آژانس اتمی در مورد تأسیساتی در مریوان را محکوم کرده و آن را «مایه نگرانی بزرگ» برای تل‌آویو توصیف کرد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.