کد خبر: ۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
امیر سرتیپ دوم محققی رکورددار پرواز رزمی برون‌مرزی با فانتوم و خلبان افسانه‌ای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دار فانی را وداع گفت.

امیر خلبان منوچهر محققی از خلبانان هواپیمای فانتوم F۴ در دوران دفاع مقدس که رکورددار پرواز با این‌هواپیمای شکاری است، امروز جمعه ۹ مهر درگذشت. محققی که از چندی پیش به‌دلیل خون‌ریزی مغزی در بیمارستان بستری شده بود، امروز درگذشت و به همرزمان شهیدش پیوست. این‌خلبان از جانبازان دفاع مقدس بود و برخی از عوارض و نارسایی‌های جسمانی‌اش به‌دلیل ساعات بالای پروازی…
درگذشت امیر خلبان منوچهر محققی از حماسه‌سازان دوران دفاع مقدس.
امیر خلبان منوچهر محققی از خلبانان هواپیمای فانتوم F۴ در دوران دفاع مقدس که یکی از رکوردداران پرواز با این‌هواپیمای شکاری است، امروز جمعه ۹ مهر درگذشت.

امیر منوچهر محققی رکورددار پرواز رزمی با فانتوم، درگذشت
محققی که از چندی پیش به‌دلیل خون‌ریزی مغزی در بیمارستان بستری شده بود، امروز درگذشت و به همرزمان شهیدش پیوست.
این‌خلبان از جانبازان دفاع مقدس بود و برخی از عوارض و نارسایی‌های جسمانی‌اش به‌دلیل ساعات بالای پروازی بود. محققی به پرواز‌های جسورانه و چسبیده به کف زمین معروف بود و گفته می‌شود با هواپیمای فانتوم، حرکات محیرالعقول مختلفی ازجمله تیراندازی در حالت وارونه (Invert) را در کارنامه دارد.
ساعات بالای پروازی این‌خلبان در طول جنگ، باعث نارسایی‌ها و عوارض جسمانی در وی شده بود. به‌همین‌دلیل محققی چندسال گذشته را با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد
تاریخ ایران امیر «منوچهر محققی» را از یاد نمی‌برد
امیر منوچهر محققی رکورددار پرواز رزمی با فانتوم، درگذشت
فرمانده نیروی هوایی ارتش طی پیامی درگذشت امیر سرتیپ محققی از نخبگان پروازی نهاجا را تسلیت گفت و نوشت: تاریخ ایران سربلند، این قهرمان زنده یاد و اسطوره پرواز را هرگز از یاد نخواهد برد.

امیر حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش طی پیامی درگذشت امیر سرتیپ منوچهر محققی از نخبگان پرواز‌ی نهاجا را تسلیت گفت.

متن پیام او بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر ناگوار و تاثر انگیز در گذشت خلبان بی‌بدیل روز‌های دفاع مقدس و قهرمان بلامنازع نبرد‌های هوایی امیر سرتیپ دوم خلبان جانباز منوچهر محققی آنچنان بر جان و دل همرزمان و شاگردان او سنگین و سهمگین است که برای تسکین و تحمل این اندوه به درگاه ایزد منان پناه برده و از ساحت کبریایی‌اش غفران این فرمانده فقید و تسلی خاطر بازماندگان به ویژه خانواده شریف و نجیب و همرزمان غیرتمندش را مسئلت می‌نماییم.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعتبار و عزت خود را مرهون چهره‌های ماندگاری همچون امیر محققی ست که در سال‌های دفاع مقدس با انجام ماموریت‌های بی شمار برون مرزی، بی واهمه از دشمن حیثیت مرگ را بار‌ها به بازی گرفتند.

رجای واثق دارم تاریخ ایران سربلند، این قهرمان زنده یاد و اسطوره پرواز را هرگز از یاد نخواهد برد، بی تردید اینک در منزلگاه قرب الهی و اعلی علیین، همرزمان شهیدش به استقبال او که به زینت جانبازی مزین بود، آمده‌اند و در معیت ملائک مقرب به زیارت سقای آب و ادب و علمدار کربلا، حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام نائل می‌گردد.

این عزت ابدی و برخورداری از همنشینی و شفاعت شافعان آبرومند روز جزا گوارای وجود آن معلم مردانگی باد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرتیپ خلبان حمید واحدی»

گفتنی است:

رکورد دار جهانی ۱۸۲ پرواز برون مرزی !! تکرار می کنم دارای رکورد جــــهانی ۱۸۲ پرواز برون مرزی (Special Mission ) و با بیش از ۳۰۰۰ ساعت پرواز با فانتوم F 4 رکودر دار پرواز در ایران و خاورمیانه به علت پرواز های فراوان عملیاتی در دوران جنگ عراق دچار انحراف ستون فقرات شده و از اواسط سال 1387 در بستر بیماری به سر می برد

امیر تیمسار سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی فرمانده دسته ۴۰ فروندی پرواز در عملیات ۱۴۰ فروندی کمان ۹۹ در روز یکم مهرماه سال 1359 ( کمتر از 15 ساعت از آغاز حمله هوایی دشمن تازی ) از پایگاه بوشهر بودند که در این عملیات بی نظیر تاریخی ، .....

پایگاه های شکاری همدان ؛ تبریز و تهران اصفهان و شیراز ..... نمامی پایگاه ها شکاری ، نظامی ، پالایشگاه ها و نیروگاه ها بعلاوۀ بخش اعظمی از نیروی هوایی عراق بر زمین یا در آسمان عملا در یک مرحله نابود شد !! پشتیبانی عقاب های تیز پرواز شکاری اف 14 تامکت در شکار رهگیرهای عراقی در پایان عملیات نقش فراموش نشدنی داشت.

• در بامداد اول مهرماه سال 1359 و پیش از سپیده دم ، پایگاه بوشهر که تا به آن روز پرواز ۴ فانتوم همزمان را هم تجربه نکرده بود. بزرگترین اسکادران جنگی تاریخ ایران و خاورمیانه را با ۴۰ فروند فانتوم آغاز کرد

• هواپیماها یک به یک تاکسی* کرده و در دل آسمان جای گرفتند و طبعاَ با توچه به بعد مسافت ، بعد از سوختگیری هوایی ، به سمت اهداف حرکت کردند.

• در آسمان بغداد در برگزاری اولین عملیات بزرگ نیروی هوایی با بزرگ ترین ابعاد در تمام طول تاریخش حتی تا به امروز ، ناهماهنگی به‌وجود آمده بود.

• به شکلی که وقتی اسکادران 40 فروندی تحت امر سرگرد منوچهر محققی از پایگاه ششم شکاری ( بوشهر ) به آن‌جا رسیدند ، هواپیماهای پایگاه های دوم ( تبریز ) و سوم ( همدان ) از ارتفاع بالاتر بر سر بغداد شیرجه زده و درحال بمباران بودند !!

• سرگرد محققی و خلبانان اسکادرانش با مانورهایی بی نظیر در بین ساختمانهای بغداد خود را از تیر پدافند دشمن از زمین و بمب های خودی از آسمان و ساختمانهای بغداد در مقابل !! به امان نگاه داشته بدون کوچکترین صدمه ای تمامی اهداف محوله مورد نظر را بمباران کردند.

o منوچهر محققی ..... امیر تیمسار منوچهر محققی اخلاق منحصر به فردی داشت، شلیک توپ ضد هوایی به فانتومش را کسر شأن خود میدانست و جواب آن را متقابلا با شیرجه و شلیک توپ دماغه فانتوم میداد،

o روزی که به همراه جاویدان ؛ عباس دوران به عملیات برون مرزی رفته بود در راه باز گشت از دسته پروازی جدا شد و با تغییر مسیر تیربار ضد هوایی را که در مسیر رفت به طرفش شلیک کرده بود منهدم کرد،

o رفتارهای قدرناشناسانه با وی منوچهر را در سالهای پس از جنگ گوشه گیر کرد، ایشان هم اینک از آسیبهای جدی به ستون فقرات به علت کثرت پروازهای جنگی رنج میبرد !

o ایشان در آخرین روزهای جنگ در وصف دوران خدمت خود به همرزمان تیز پرواز خود فرمودند : بچه ها اینقدر Low Level بروی خلیج فارس پرواز کردم که فکر کنم همه ماهیهای خلیج فارس کباب شدند !!

o از تيمسار سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققي اين اسوه مقاومت و شجاعت به حق ميتوان بعنوان يكي از بزرگ مردان دلاور جنگ هشت ساله عراق و ايران نام برد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.