کد خبر: ۱۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در نشست هم‌اندیشی حوزه ارتباطی سازمان:
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در نشست هم‌اندیشی حوزه ارتباطی و رسانه‌ای این سازمان که با حضور وبیناری مدیران‌کل و مدیران درمان تأمین‌اجتماعی استان‌ها و نیز مدیران روابط‌عمومی ادارات استانی برگزار شد، با اشاره به اهمیت تبیین دستاورد‌های نظام در حوزه‌های مختلف گفت: تبیین دستاورد‌های واقعی سازمان‌ها زمینه‌ساز اعتماد عمومی است. رسانه باید نقاط قوت و ضعف را بدون بزرگنمایی دستاورد‌ها و انکار مشکلات تبیین کند.

تبیین دستاورد‌های واقعی؛ زمینه‌ساز اعتماد عمومی است

به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از سازمان تامین اجتماعی؛ مدیرعامل این سازمان با اشاره به اینکه متأسفانه پس از چند دهه هنوز نتوانسته‌ایم برخی از دستاورد‌های انقلاب را برای مردم تببین کنیم، گفت: وقتی به فضای کلی کشور و هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان و بدخواهان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که دشمن در زمینه استفاده از ظرفیت ابزار‌های رسانه‌ای در جهت تخریب دستاورد‌ها و ایجاد جو ناامیدی برنامه ویژه‌ای دارد. یک وقت دنبال تخریب افراد هستند، یک وقتی هم دنبال وارونه نشان دادن دستاورد‌ها می‌روند و فراتر از آن می‌کوشند هویت انقلابی و اسلامی مردم و به ویژه جوانان را هدف بگیرند. امروز می‌بینیم در شرایطی که کشور و نظام و انقلاب در طول ۴۵ سال دستاورد‌هایی بزرگ دارد و اقتدار خود را در بسیاری از عرصه‌ها به جهان دیکته کرده، گاه با یک عملیات رسانه‌ای متن کنار می‌رود و حاشیه غلبه پیدا می‌کند و این یکی از قابلیت‌های سحرآمیز رسانه است. البته هر جا واقعیت دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، آن‌ها که نهاد و فطرت بیداری دارند، کاملاً متوجه می‌شوند که این دستاورد‌ها چقدر ارزشمند است.

وی افزود: امروز اگر پنج دستگاه مهم و مؤثر در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه تحقق عدالت داشته باشیم، قطعاً یکی از مهم‌ترین آن‌ها سازمان تأمین‌اجتماعی است. در واقع آنجا که در فضای عمومی ممکن است اشکالاتی در زمینه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی وجود داشته باشد، یکی از بستر‌های مهم برای صلح و سازش و پر کردن شکاف اعتماد عمومی می‌تواند رضایت از کارامدی و کفایت خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی باشد. البته این به معنای تاثیرگذاری بر افکار عمومی با اقدامات نمایشی یا دستاوردسازی نیست، بلکه تبیین دستاور‌های واقعی که کم هم نیستند می‌تواند این اعتماد عمومی را بسازد.

موسوی با اشاره به اینکه دستاورد‌های واقعی اگر درست تبیین شوند می‌توانند فضا‌هایی را که دچار جراحت شده ترمیم کنند، اظهار داشت: باید تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در مورد امیدآفرینی را به‌صورت جدی در نظر داشته باشیم. یکی از کار‌هایی که در این باره باید انجام دهیم این است که آنچه را که در عمل هستیم با نقاط قوت و ضعف و بدون بزرگنمایی دستاورد‌ها و انکار مشکلات تبیین کنیم.

وی با اشاره به اینکه شفافیت یک عنصر مهم در اطلاع‌رسانی است، گفت: باید پستی و بلندی‌ها را با هم نشان بدهیم و تلاش کنیم آنجایی که مشکلی وجود دارد را ترمیم کنیم. در دوره‌ای هستیم که هیچ چیز مخفی نمی‌ماند و بنابراین نمی‌توان یک‌طرفه و غیرواقعی دستاوردسازی کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: یکی از اشکالات در اطلاع‌رسانی، یکسویه بودن اطلاع‌رسانی است. ارتباط با افکار عمومی باید دوسویه باشد و باید ارزیابی دقیقی داشته باشیم که آیا آنچه که ما در قالب خبر به مردم عرضه می‌کنیم، آیا به همان شکل که مدنظر ماست، به مردم و افکار عمومی منتقل می‌شود یا آنچه در افکار عمومی، از پیام ما درک و فهم می‌شود مغایر آن چیزی است که ما درنظر داشته‌ایم. در این صورت باید ببینیم موانع انتقال پیام ما به مردم چیست و این موانع را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اهمیت شبکه سازی در حوزه‌های مختلف گفت: دشمنان برای تأثیرگذاری بر مردم و وارونه جلوه دادن دستاوردها، از شبکه‌سازی گسترده استفاده می‌کنند. در جریانات اخیر دیدیم که یک شایعه یا یک خبر وارونه که در یک شبکه معاند پخش می‌شد بلافاصله در شبکه‌ای عظیم از کانال‌های فعال در پیام‌رسان‌های مختلف بازنشر می‌شود. روابط‌عمومی‌ها هم باید برای انتقال پیام به مخاطبان به موضوع شبکه‌سازی توجه ویژه داشته باشند.

موسوی با اعلام اینکه برخی اخباری که درباره شرایط سازمان تأمین‌اجتماعی مطرح می‌شود اخبار غیرواقعی است، گفت: یکی از چیز‌هایی که در فضای رسانه‌ای به نحو بسیار پربسامد مطرح می‌شود، بزرگنمایی در زمینه ابعاد چالش نابرابری منابع و مصارف در تأمین‌اجتماعی و ایجاد نگرانی نابجا در مورد آینده استمرار خدمات این سازمان است. هرچند مشکلاتی در زمینه تأمین نقدینگی و نابرابری منابع و مصارف وجود دارد، اما این بحران‌ها قابل کنترل است و در بلند مدت هم در صورت برنامه‌ریزی درست و با رویکرد تحولی، می‌توان آینده سازمان تأمین‌اجتماعی را با قاطعیت تضمین کرد؛ اما برخی دوست دارند ته دل مردم را خالی کنند و نگرانی و ناامیدی ایجاد کنند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر ضرورت پیگیری رویکرد خلاقانه در ارتباط با مخاطبان و برنامه‌های اطلاع‌رسانی، گفت: رویکرد‌های نوین و خلاقانه، کلید اثربخشی فعالیت‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی است. توفیق در طرح پوشش فراگیر بیمه‌ای که از ابتدای دوره مدیریتی جدید در سازمان تأمین‌اجتماعی مورد توجه قرار گرفته، جز از طریق فعالیت‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی خلاقانه و ابتکاری، امکانپذیر نبود.

وی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی یک سازمان خدمت‌محور است. در حوزه کسب‌وکار در کنار کارآفرینان و کارفرمایان و در خدمت آن‌ها هستیم. همچنین خدمات سازمان تضمین‌کننده معیشت بیمه‌شدگان در رویدادهایی، چون بیماری، بیکاری، پیری و ازکارافتادگی است و در حوزه درمان هم دسترسی بیمه‌شدگان و بازنشستگان به خدمات سلامت را تضمین می‌کنیم. اما آیا جامعه و مخاطبان هم ما را به عنوان یک سازمان حامی کارگر و کارفرما می‌شناسند و همین فهم از سازمان تأمین‌اجتماعی در فضای عمومی وجود دارد؟ در بخش خدمات درمانی، روزانه یک میلیون مورد درمان سرپایی و بیش از ۱۳ هزار مورد خدمت بستری به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود. ما همه باور داریم که تأمین‌اجتماعی واقعاً یک سازمان خدمت‌محور کرامت‌مدار است. اما آیا مخاطبان هم چنین فهم و شناخت و تجربه‌ای نسبت به نقش و جایگاه تأمین‌اجتماعی دارند؟ باید به دقت بررسی کنیم که چرا بخشی از افکار عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی را مانع می‌داند تا تسهیل‌گر. بخشی از این به اشکالاتی برمی‌گردد که ما در خدمات و سازوکار‌های خود داریم و باید اصلاح کنیم. بخشی هم ذهنیت‌های از پیش ساخته شده است که فکر می‌کنند تأمین‌اجتماعی یک جایی به‌عنوان مانع ایستاده و همه باید از روی این مانع بپرند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی به‌موقع یکی دیگر از مسائلی است که باید به آن توجه شود، گفت: برخی مواقع با افکار عمومی صحبت می‌کنیم و خوب هم صحبت می‌کنیم، اما به‌موقع صحبت نمی‌کنیم. روابط عمومی سازمان باید در حوزه تحلیل پیشگیرانه افکار عمومی بیش از پیش فعالیت داشته باشد. افکار عمومی باید ساخته شود و این ساختن افکار عمومی از منظر واقعی باید صورت بگیرد نه در قالب عملیات روانی، چون در سنت دینی ما عملیات روانی ابتدا به ساکن مجاز نیست.

موسوی افزود: روابط‌عمومی باید در خدمت اهداف سازمان و خدمت و مأموریت و حکمرانی تأمین‌اجتماعی و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد نه روابط‌عمومی مدیرعامل یا مدیران واحدها. باید با شناخت ظرفیت‌ها، برای حضور در رسانه‌های رسمی و رسانه‌های غیررسمی و نیز ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مردم و مخاطبان، برنامه‌ای مشخص و هدفمند داشته باشیم. ارتباطات و اطلاع‌رسانی تنها منحصر به این نیست که مدیر در اتاق خود بنشیند و از ابزار‌های رسانه‌ای برای ارتباط با مردم استفاده کند بلکه گاهی هم باید به میان مردم و مخاطبان رفت. یک بخش مهم و اثرگذاری از ارتباطات و اطلاع‌رسانی، ارتباطات چهره به چهره است.

براساس گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی در این جلسه، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین از رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای به سبب همکاری و همراهی با این سازمان در تبیین دستاورد‌ها و اطلاع‌رسانی طرح‌ها و برنامه‌های سازمان تشکر و قدردانی کرد.

با هدف شفافیت عملکرد وهزینه‌ها؛ تارنمای "تأمین‌نما" به زودی رونمایی می‌شود

در این جلسه همچنین سید محمدرضا فیاضی، مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی با ارائه گزارشی از عملکرد یک‌ساله مدیران و کارکنان حوزه‌های ارتباطی سازمان تأمین‌اجتماعی، گفت: فعالیت رسانه‌ای در سازمان‌های غیررسانه‌ای یا سازمان‌هایی که مأموریت اصلی آن‌ها رسانه‌ای نیست، به‌صورت تاریخی با نوعی از نگاهی رادیکال مواجه است. در چنین رویکردی گاه فعالیت‌های روابط‌عمومی به‌عنوان یک فعالیت کم‌اثر، غیرضروری و تشریفاتی تلقی می‌شود و در مقابل گاهی تصور می‌شود که فعالیت‌های رسانه‌ای منشأ یا حل‌المسائل همه چالش‌هاست.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها به‌رغم داشتن ظرفیت قابل توجه در حل مشکلات و چالش‌ها، تنها در صورت داشتن یک نگاه واقع‌بینانه و شناخت دقیق ظرفیت‌ها و آسیب‌های احتمالی می‌توانند به درستی در خدمت اهداف سازمان‌های غیررسانه‌ای قرار گیرند، فراگیرشدن رسانه‌های اجتماعی را در تشدید توقعات غیرواقعی از رسانه مؤثر دانست و گفت: توسعه رسانه‌ها و به‌ویژه فراگیرشدن شبکه‌های اجتماعی؛ موجب شده استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای، سهل و ممتنع و مشابه رفع تشنگی از شورابه‌ای وسیع و در دسترس شود. در این شرایط، گاه استفاده هیجانی و ساده‌انگارانه از فضای رسانه‌ای، نه تنها مسائل را حل نکرده بلکه چالش‌های جدیدی هم ایجاد می‌کند.

وی افزود: در دوره اخیر، حوزه ارتباطی و رسانه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی برحسب تأکیدات مدیریت ارشد سازمان، مبنی بر ضرورت "تحول، اعتماد و عدالت" تلاش داشته تا ارتباطی موثر، صادقانه و شفاف را با ذی‌نفعان ایجاد کند.

فیاضی، برقراری امکان اطلاع سریع و دقیق مدیران ارشد از فضای رسانه‌ای مرتبط با سازمان که در این دوره فراهم شده را پیش‌نیاز پاسخگویی موثر و به‌هنگام و اصلاح مشکلاتی دانست که در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی به آن پرداخته می‌شود.

فیاضی با تأکید بر ضرورت توجه بر نقش فعال حوزه رسانه، فراتر از فعالیت‌های معمول روابط عمومی که می‌بایست به عنوان واحدی پشتیبان بتواند مسائل و نیاز‌های فعالیت‌های مختلف را به صورت خلاقانه حمایت کند، گفت: در بحث شفافیت، در تعامل با تمامی واحد‌های سازمان، تارنمای "تأمین نما" طراحی شده تا خدمات و هزینه‌های سازمان به صورت شفاف در اختیار عموم مردم قرار بگیرد و امیدواریم در هفته تأمین‌اجتماعی سال جاری به‌صورت رسمی این سایت رونمایی شود.

فیاضی گفت: تسهیل‌گری در ارائه خدمات یکی از رویکرد‌های موردتوجه مدیریت ارشد سازمان بوده که با محوریت توسعه خدمات غیرحضوری انجام شده و استفاده از ظرفیت تبلیغاتی رسانه در کنار تلاش‌های گسترده همکاران حوزه فناوری اطلاعات باعث شده تا برنامه کاربردی "تأمین من" در مدتی کوتاه بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر کاربر داشته باشد و انشالله با افزایش کاربران آن زمینه افزایش رضایت و کاهش هزینه‌های ناشی از مراجعات حضوری فراهم خواهد شد.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: با هدف تقویت همدلی سازمانی و استفاده از توان و ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات، رویداد "جمعینو" به عنوان مدلی از جمع‌سپاری حل مسائل طراحی شد که دوره اول آن سال گذشته در هفته تأمین‌اجتماعی برگزار شد و جمعینو ۲ نیز به‌منظور معرفی فرهنگ بیمه‌ای و خدمات سازمان با استفاده از ظرفیت‌های افرادی که بالقوه در حوزه ارتباطی و رسانه‌ای فعال هستند؛ درحال برگزاری است که اختتامیه آن به زودی برگزار خواهد شد.

فیاضی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت مردمی در زمینه مبارزه با فساد؛ به تجربه موفق همکاری روابط‌عمومی با واحد‌های نظارتی اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز با طراحی صفحات اختصاصی که جامع اطلاعات مورد نیاز مردم به زبانی ساده در آن تجمیع شده، تابلو‌هایی در مراکز تماس مردم با سازمان در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی نصب شد تا امکان ثبت گزارش‌های تخلف به صورت غیرحضوری فراهم شود. این رویکرد در عین تسهیل‌گری فرایند‌ها و ایجاد بازدارندگی، حقوق مردم را یادآوری می‌کند. با تلاش و پیگیری همکاران تخلفات اداری، این فرایند اخیراً در بخش تخلفات اجرایی شده و درمورد حوزه مأموریتی اداره‌کل حراست و اداره‌کل بازرسی نیز در حال انجام است.

فیاضی در انتها با اشاره به ظرفیت تبلیغات و فضای رسانه‌ای برای معرفی خدمات سازمان و خصوصاً اقناع بخش بالقوه‌ای از جامعه برای قرار گرفتن ذیل چتر بیمه‌ای گفت: با تعامل مثبت شکل گرفته با همکاران معاونت بیمه‌ای، پویش رسانه‌ای بیمه فراگیر خانواده با محوریت بیمه دانشجویی و زنان خانه‌دار در دستور کار قرار گرفت که در این مدت نتایج مثبت و قابل توجهی داشته و انشاءالله با توسعه و افزایش کیفی تبلیغات در رسانه‌های جمعی، زمینه مناسب برای افزایش بیمه‌شدگان در این بخش نیز فراهم خواهد شد.

گفتنی است در سال جاری برای بررسی عملکرد حوزه‌های ارتباطی و روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی در استان‌ها، شاخص‌های عملکردی شامل ۱۶ شاخص اصلی و ۶۰ زیرشاخص؛ طراحی و براساس این شاخص‌ها عملکرد یک‌ساله روابط‌عمومی استان‌ها ارزیابی شد و نفرات برتر در حوزه‌های مختلف عملکردی روابط‌عمومی در این نشست معرفی شدند. در این نشست، همچنین از خدمات صادقانه چهار تن از همکاران حوزه روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی که به تازگی به افتخار بازنشستگی نایل شده‌اند، تجلیل شد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
اعلام نتایج رسمی انتخابات مجلس title
نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چند حوزه انتخابیه به صورت رسمی اعلام شد.
فیلم کامل مبارزه امیر علی‌اکبری برابر آرجالان بولار هندی-کانادایی title
رویداد یکصد و شصت و ششم سازمان وان چمپیونشیپ، امروز در استادیوم "لوسیل" برگزار شد و امیر علی‌اکبری در ششمین مبارزه خود در این سازمان در مقابل آرجالان بولار فایتر هندی - کانادایی به دلیل کارت قرمز و دیسکاله به پیروزی دست یافت.
برگزیده
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.
حال قهرمان سنگین وزن اردبیلی چطوره؟ title
قهرمان سابق وزنه‌برداری جهان و المپیک هفته جاری از بیمارستان مرخص می‌شود و بیماری دیابت او تحت کنترل است.